Publicerat Oktober 18, 200718 yr Sprang å köpte mig en Carl Gustaf "Gevär m/96". Lite roligt projekt tänkte jag! ;D På bössan finns texten "Carl Gustafs stads gevärsfaktori 1904", betyder det att bössan är tillverkad 1904? Jag har läst lite om moddellen och jag vet att den tillverkades mellan 1896-1925, så jag undrar om 1904 är tillverkningsåret för just min bössa? Lite småskavanker finns det på den men inga sprickor eller så, så det går nog att få den i ganska fint skick! Lägger in lite bilder, kommer fler bilder när jag fixar den framöver.
Publicerat Oktober 18, 200718 yr Detta vet du säkert, men tänk på att m96:an inte tål lika höga tryck som ett modernt vapen.
Publicerat Oktober 18, 200718 yr Grattis! Nu har du en bra bössa. Jag har en med ,kolven och säkringen ombyggd. Jag är helnöjd med min,den funkar på allt,perfekt allround vapen.
Publicerat Oktober 19, 200718 yr Anledningen att jag köpte bössan var att det är lättare att låna vapen om man har en klass ett bössa. Så om jag ska med brorsan på jakt så kan jag nu låna morsans älgstudsare untan en massa strul. Så jag köpte denna bössa för 300:- för att enklare kunna låna andra gevär! Men när jag fick hem den vart jag förvånad över att den var i så pass bra skick som den var! Och tänkte att den här kan jag ju fixa å dona lite med så får jag en sjyst 6,5:a. Men efter lite läsning på nätet och framförallt på Robsoft så är jag nu väldigt tveksam över om jag kommer använda den! Enligt många är ju Gevär m/96 rent livsfarliga! Det blir nog så att bössan får stå i skåpet och samla damm tills jag har råd att införskaffa nått annat lite säkrare! Just nu är det tandläkarräkningar som ska betalas så vi får se när denna dag kommer!
Publicerat Oktober 19, 200718 yr Jag har skjutit mkt med M/96 och då uteslutande med Norma Jaktmatch och Norma Oryx. Bla annat en orre i topp på 160 meter precisionen var verkligen under all kritik men jag upplevde aldrig att bössan krånglade eller tecken på höga tryck eller något annat! Måste vara massor med jägare som börjat jaga med en M/96!
Publicerat Oktober 19, 200718 yr Men efter lite läsning på nätet och framförallt på Robsoft så är jag nu väldigt tveksam över om jag kommer använda den! Enligt många är ju Gevär m/96 rent livsfarliga! All fabriksladdad ammunition(åtminstone Norma och lapua) i 6,5x55 är laddade till tryck som M96 klarar! Självklart ska du använda bössan. Min första studsare var en Husqvarna M96 i 8x57Js,sköt ohyggligt mycket med den utan några som helst problem. /Micke
Publicerat Oktober 19, 200718 yr Är inte helt säker på att detta stämmer men jag har läst att på den mässingsbricka som ska sitta på kolven så stämplades det in hur bra loppet var, dvs hur slitet det var. Det fanns om jag minns rätt 3 klasser, när loppet började bli dåligt så avlägsnades brickan från stocken, tyvärr är flertalet av de M96 man idag ser hos handlarna utan denna bricka. Detta är vad jag läst, är inte 100% på att det stämmer.
Publicerat Oktober 21, 200718 yr Men efter lite läsning på nätet och framförallt på Robsoft så är jag nu väldigt tveksam över om jag kommer använda den! Enligt många är ju Gevär m/96 rent livsfarliga! Det stora problemet med de gamla militära M96orna är att de gjordes i många andra grövre kalibrar för civila marknaden. Detta var inte lådan byggd för utan den var byggd till 6,5 och då kan man ju förstå att det inte alltid slutar bra. En 96-låda pallar för det mesta, men den är inte konstruerad för mer än 6,5. Man ska som vanligt med gamla vapen vara observant på onaturligt slitage på prylarna.