Publicerat Oktober 19, 200718 yr Tänkte dra igång en diskussion om älgstammen och hur vi förvalta den. Vi har ju nu ett antal år haft olika system. Ett tag var det förbud att skjuta tjurar som hade mer än 6 taggar sen var det fyra taggar. Förra året körde vi efter kalmarmodellen vilket kortfattat innebär att man ska spara alla tjurar under fyra taggar, hälften ska vara hondjur och av det totala antalet ska minst hälften vara kalvar (kan ha fel). Men detta ändrades redan till år för det blev rätt många felskjutningar inte alltid lätt att se pinnarna på en riktigt liten pinnatjur. I år skulle hälften av stora djur vara hondjur istället. Det enda man kunnat konstaterar är att stammen ökat regält i år här i södra kronoberg, fällts flera stora tjurar för att vara här och det har varit gott om älg. Så vilket sätt tror ni är det bästa för att få upp en bra älgstam ???
Publicerat Oktober 19, 200718 yr Kör med liknade modell här i södra jkpg-län. vi har haft gott om älg. I år har vi haft mycket älgar, men fel sort. Massor av tjurar, stora som små, men få hondjur och kalvar. Tanke var i år att skjuta en tjur med mer än 4 taggar och ett hondjur. Mitt förslag hade varit tjurar över 8 taggar och därefter en liten tjur och spara hondjuren. Nu blev det iaf två tjurar, då den sista tjuren som sköts misstogs för en liten kviga. Men det har varit många, i våra mått mätt, större tjurar. Vet ju om 4-5 stycken skjuta tjurar i närområdet, med mer än 10 taggar. Även sett en bild på en tjur på våra marker som har minst 8 taggar på en sida.. Tilldelningen från LST är per automatik ca 80% kalv. vilket gör att vi har 2 vuxna och 6-7 kalvar.
Publicerat Oktober 19, 200718 yr Den är på nedåtgående på sina håll här i Norrbotten också tyvärr. Läs länken nedan! :'( http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx...=yes#älgstammen
Publicerat Juni 23, 200818 yr Den är på nedåtgående på sina håll här i Norrbotten också tyvärr. Läs länken nedan! :'(http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx...=yes#älgstammen Hur stor areal krävs i era områden för att få kalv resp vuxen, Har för mig att vi har 800ha för en vuxen och 350ha för en kalv. Tilldelningen vi har räknas fram på + och - modell, säg att vi har 1000ha så får vi år ett 2 vuxna och 3 kalvar. År två så får vi bara 1 vuxen då vi förbrukat mera en vad vi har ,, (ligger på minus) lika med kalv bara 2 År 4 (om jag räknar rätt), så är vi uppe i två stora igen, et skit bra system enligt mig då man får verklig tilldelning på arealen,,
Publicerat Juni 23, 200818 yr Hur stor areal krävs i era områden för att få kalv resp vuxen,Har för mig att vi har 800ha för en vuxen och 350ha för en kalv. Tilldelningen vi har räknas fram på + och - modell, säg att vi har 1000ha så får vi år ett 2 vuxna och 3 kalvar. År två så får vi bara 1 vuxen då vi förbrukat mera en vad vi har ,, (ligger på minus) lika med kalv bara 2 År 4 (om jag räknar rätt), så är vi uppe i två stora igen, et skit bra system enligt mig då man får verklig tilldelning på arealen,, Jag vet inte eftrsom Vi ingår i ett ÄSO, men Du har uppgifterna här om vårat ÄSO iaf med länk till lst hemsida. Vi ingår i ett ÄSO på 22372 ha och 89 vuxna i tilldelning = 1 vuxen/ drygt 251 ha. Förra året så sjönk kalvbeståndet radikalt. Vi misstänker att det är nalle som har bragt ett antal kalvar om livet. Tjuvjakt har Vi ingen i vårat omr. vad jag vet. Ingen har då nämnt något misstänkt iaf. http://algweb.lst.se/visa.asp?id=06-4401&a...amp;tab=T25_Omr Bondersbyns VVO där jag jagar har ca. 4600 ha och förra året 18 vuxna i tilldelning = 1 vuxen/drygt 255 ha. Hoppas att u är nöjd med svaret! Var jagar Du? Vetlandatrakten var det ja. Jag har ju själv bott några mil norr Vetlanda. I Aneby och jagade milen norr om Aneby mot Tranås och på mitten på 80-talet så hade Vi en tilldelning av 1 älg/80-100 ha mellan varven. Då var det gott om älg. Fint därnere men jag längtar inte hemåt iaf! Jag jagar själv i Bondersbyn 2 mil n. Kalix efter Kalixälven. http://www.bondersbyn.se/
Publicerat Juni 23, 200818 yr Jag vet inte eftrsom Vi ingår i ett ÄSO, men Du har uppgifterna här om vårat ÄSO iaf med länk till lst hemsida. Vi ingår i ett ÄSO på 22372 ha och 89 vuxna i tilldelning = 1 vuxen/ drygt 251 ha. Förra året så sjönk kalvbeståndet radikalt. Vi misstänker att det är nalle som har bragt ett antal kalvar om livet. Tjuvjakt har Vi ingen i vårat omr. vad jag vet. Ingen har då nämnt något misstänkt iaf. http://algweb.lst.se/visa.asp?id=06-4401&a...amp;tab=T25_Omr Bondersbyns VVO där jag jagar har ca. 4600 ha och förra året 18 vuxna i tilldelning = 1 vuxen/drygt 255 ha. Hoppas att u är nöjd med svaret! Var jagar Du? Vetlandatrakten var det ja. Jag har ju själv bott några mil norr Vetlanda. I Aneby och jagade milen norr om Aneby mot Tranås och på mitten på 80-talet så hade Vi en tilldelning av 1 älg/80-100 ha mellan varven. Då var det gott om älg. Fint därnere men jag längtar inte hemåt iaf! Jag jagar själv i Bondersbyn 2 mil n. Kalix efter Kalixälven. http://www.bondersbyn.se/ Inte illa, ni har ju bättre tilldelning på vuxna älgar en vad vi har på kalv Aneby har haft ett av jönköpingsläns bästa älgstammar,,, tyvärr tror jag att det är något sämre just nu, var riktigt mycket fina djur där innan..
Publicerat Juni 23, 200818 yr Tråkigt men sant - älgstammen e på sina håll helt söndeskjuten av jägare som är allt för köttkåta Finns tyvärr de som inte kan låta bli att skjuta pga att dom vill ha utdelning för sina dyra jaktarrenden. Tror att det bästa skulle vara om man på många håll inte jagade älg alls på 2-3 år så stammen får återhämta sig.
Publicerat Juni 23, 200818 yr Inte illa, ni har ju bättre tilldelning på vuxna älgar en vad vi har på kalv Aneby har haft ett av jönköpingsläns bästa älgstammar,,, tyvärr tror jag att det är något sämre just nu, var riktigt mycket fina djur där innan.. Ja det fanns ju t.o.m något som kallades Aneby modellen och de åkte runt och berättade på kretsmöten runt omkring. Men sen lyckades de väl också skjuta sönder det dom byggt upp.
Publicerat Juni 23, 200818 yr Inte illa, ni har ju bättre tilldelning på vuxna älgar en vad vi har på kalv Aneby har haft ett av jönköpingsläns bästa älgstammar,,, tyvärr tror jag att det är något sämre just nu, var riktigt mycket fina djur där innan.. Jepp! Ja, det var väldigt älgrikt medans jag bodde där i trakterna. Jag hade även stuga inte långt ifrån Vrangsjö när jag bodde där nere. Älgar & rådjur knallade över tomten titt som tätt. Kul att bo mitt i naturen. Ja, den har väl rasat ihop en aning vad jag har hört och det är så på andra håll runt också. Musköt Posted Today, 09:09Ja det fanns ju t.o.m något som kallades Aneby modellen och de åkte runt och berättade på kretsmöten runt omkring. Men sen lyckades de väl också skjuta sönder det dom byggt upp. På 80-talet var det ett bra samarbete inom kretsen för att bygga upp älgstammen och nu har den raserats p g a köttjägare.
Publicerat Juni 23, 200818 yr Jepp! Ja, det var väldigt älgrikt medans jag bodde där i trakterna. Jag hade även stuga inte långt ifrån Vrangsjö när jag bodde där nere. Älgar & rådjur knallade över tomten titt som tätt. Kul att bo mitt i naturen. Ja, den har väl rasat ihop en aning vad jag har hört och det är så på andra håll runt också. På 80-talet var det ett bra samarbete inom kretsen för att bygga upp älgstammen och nu har den raserats p g a köttjägare. Kan ju iof vara andra anledningar en köttjägare, jag vet inte, ofta tycks det vara så att de ska skjutas bara för att man får... förstår inte det resonemanget,, sen är det väl så att visa vill skjuta mer en vad andra vill, jag är nog sådan jag med i vissa fall, Vore skönt med en egen jättestor mark så man kunde göra vad man ville utan att ta hänsyn till andra , bara skatta viltet efter eget tycke..och lagar förståss..
Publicerat Juni 23, 200818 yr Kan ju iof vara andra anledningar en köttjägare, jag vet inte, ofta tycks det vara så att de ska skjutas bara för att man får... förstår inte det resonemanget,, sen är det väl så att visa vill skjuta mer en vad andra vill, jag är nog sådan jag med i vissa fall, Vore skönt med en egen jättestor mark så man kunde göra vad man ville utan att ta hänsyn till andra , bara skatta viltet efter eget tycke..och lagar förståss.. Nu är jag tillbaka! Har bytt kräningshämmare på bilen runt om. Passa på medans det är varmt ute. Det fanns köötjägare redan på min tid där nere och inte brydde sig om reglerna i Anebymodellen. Dom sköt det som kom ivägen för pipan. Visst vore det skönt med ett eget hemman på 1000 ha el. mer. Kan man göra som man vill nästan och vårda viltstammen efter eget förstånd. Du hade ju Eriksberg ner i Blekinge som var till salu. Var inte det lagom att ha attt jaga på???
Publicerat Juni 23, 200818 yr Nu är jag tillbaka! Har bytt kräningshämmare på bilen runt om. Passa på medans det är varmt ute. Det fanns köötjägare redan på min tid där nere och inte brydde sig om reglerna i Anebymodellen. Dom sköt det som kom ivägen för pipan. Visst vore det skönt med ett eget hemman på 1000 ha el. mer. Kan man göra som man vill nästan och vårda viltstammen efter eget förstånd. Du hade ju Eriksberg ner i Blekinge som var till salu. Var inte det lagom att ha attt jaga på??? Jo det vore något det,,, vi har 330ha, men då är vi två familjer om det så man gör ju inte vad man vill ändå.... skit att allt roligt kostar så förbannat med pengar,, Vill ärva någon udda miljardär som jag inte känner...
Publicerat Juni 23, 200818 yr Nu är jag tillbaka! Har bytt kräningshämmare på bilen runt om. Passa på medans det är varmt ute. Det fanns köötjägare redan på min tid där nere och inte brydde sig om reglerna i Anebymodellen. Dom sköt det som kom ivägen för pipan. Visst vore det skönt med ett eget hemman på 1000 ha el. mer. Kan man göra som man vill nästan och vårda viltstammen efter eget förstånd. Du hade ju Eriksberg ner i Blekinge som var till salu. Var inte det lagom att ha attt jaga på??? Varför byta krängningshämmare?
Publicerat Juni 23, 200818 yr Varför byta krängningshämmare? Annars hade det blivit ombesiktning i vinter. Lika bra att göra det nu! Skulle jag ha bytt bil ist? Ska byta en strålkastare också. Var till Finland och handlade delar förra veckan till bilen samt olja och filter. Halva priset på motorolja i Finland jämnfört med Sverige. Det gäller även bildelar. Köpte en ny strålkastare för ca. 900 kr. Hade ju kostat 1000-lappar i Sverige.
Publicerat Juli 14, 200818 yr Annars hade det blivit ombesiktning i vinter. Lika bra att göra det nu! Skulle jag ha bytt bil ist? Ska byta en strålkastare också. Var till Finland och handlade delar förra veckan till bilen samt olja och filter. Halva priset på motorolja i Finland jämnfört med Sverige. Det gäller även bildelar. Köpte en ny strålkastare för ca. 900 kr. Hade ju kostat 1000-lappar i Sverige. ok, vad jag menade med varför byta, var ju att det så sällan är fel på krängningsmämmaren isog utan på dig bussningar i upphängninen, men skit i det. Oj då du kanske skall börja med lite import och schipping till södra sverige med delar, gäller det även orginaldelar? Vad har du för åk o lagar på?
Publicerat Juli 14, 200818 yr ok, vad jag menade med varför byta, var ju att det så sällan är fel på krängningsmämmaren isog utan på dig bussningar i upphängninen, men skit i det.Oj då du kanske skall börja med lite import och schipping till södra sverige med delar, gäller det även orginaldelar? Vad har du för åk o lagar på? Vad vill Du beställa? Vi kabn ta det via PM ist så att Vi inte tar upp en tråd om annat ämne till detta.
Publicerat Juli 14, 200818 yr Just nu inget men det kan ju bli. Tänkte mer som en xtra inkomst för dig....
Publicerat Juli 14, 200818 yr Just nu inget men det kan ju bli. Tänkte mer som en xtra inkomst för dig.... Tack för tanken! Jag handlar här! http://www.ojanpera.net/ Svenska sidan under uppbyggnad!
Publicerat Juli 14, 200818 yr Tänkte dra igång en diskussion om älgstammen och hur vi förvalta den.Vi har ju nu ett antal år haft olika system. Ett tag var det förbud att skjuta tjurar som hade mer än 6 taggar sen var det fyra taggar. Förra året körde vi efter kalmarmodellen vilket kortfattat innebär att man ska spara alla tjurar under fyra taggar, hälften ska vara hondjur och av det totala antalet ska minst hälften vara kalvar (kan ha fel). Men detta ändrades redan till år för det blev rätt många felskjutningar inte alltid lätt att se pinnarna på en riktigt liten pinnatjur. I år skulle hälften av stora djur vara hondjur istället. Det enda man kunnat konstaterar är att stammen ökat regält i år här i södra kronoberg, fällts flera stora tjurar för att vara här och det har varit gott om älg. Så vilket sätt tror ni är det bästa för att få upp en bra älgstam ??? Att skjuta räntan av kapitalet är nästan alltid rätt, dvs 60% kalv 20% tjur 20% hondjur. Taggantal mm spelar faktiskt inte någon som helst roll om man håller sig till detta. Björnhunden
Publicerat Juli 14, 200818 yr Tja!! Spelar det nån roll om man har den modellen si eller så?? Själv tror jag att alla ska ha samma modell överlag sen finns det ju biotoper där älgarna gör stor skada och där måste man ju ha andra regler. Men det gäller inte den där pluttmarken som är insprängd och där det är "så mycket" älg!! Vi jagar efter kalmarmodellen och jag hoppas älgstammen mår bra av det,, vi har alltid haft gott om älg så får oss har det aldrig varit "problem" att skjuta tilldelningen,det har vi gjort första dagen,,,, När vi gick med i älgskötselområdet ställde sig alla upp och applåderade mig,,, pinsamt tyckte jag men vafan nu är vi ett stort område som jagar efter samma regler med förhoppning om en äldre och kraftigare älgstam!! Skit jakt på Er!!!