Publicerat Oktober 19, 200718 yr Hej! Har suttit och lusläst på internet hur man får till en fin finish på stocken. Det börjar ju bli dags att planera detta för mina parstockar till m55:orna. Så stötte jag på Purdey i senaste nummret av Vapentidningen. och deras stockar går ju inte av för hackor. Dels så är kolvämnet bra, bra mycket bättre än vad det kommer vara på mina stockar. Men sedan så har dom också en glansig och fin yta på sina stockar. Nästan lite som en lackad stoock. Då fick jag reda på efter lite läsande att dom tydligen andvänder en "slakum oil" vilken verkar vara väldigt hämligt, men så kollade jag lite på Engelska och Amerikanska forum och dom kände till den, men jag fick lixom ingen riktigt klahet i vad den innehåller (ifall man kan blanda den själv) eller vart den går att köpa. Någon som vet något om denna Slakum oil? Henrik: Vad använde Leif på din nya för att göra porfyllning m.m? Har du lite länkar oockså vore det väldigt snällt. MVH/Jocke
Publicerat Oktober 22, 200718 yr Hej Jocke, jag skall bara leverera ett par snabba svar Slakum oil är en blandning som består av Kokt linolja, Balsamterpentin och bivax (det finns fler varianter på receptet). Leif har lite hokus pokus för sig när det gäller att stabilisera kolven men för porfyllning och finish så har han använt CCL produkter ( de finns hos Arnheims). Ha det! Henrik
Publicerat Oktober 22, 200718 yr Hej Henrik! Brottom idag också Du är en stressad man du Jag ringer dig i eftermiddag/kväll, okej? Tackar för det, då skall jag blanda ihop en slakum oil då, hittar man alla ingridienser i målaffären eller? Ska se om jag finner lite CCL produkter att köpa på mig då Ha det bra så hörs vi! MVH/Jocke
Publicerat Oktober 22, 200718 yr Hur är det föresten med stockoljor och liknande, får man ta det på flyg från USA? Eller är det farliga vättskor? MVH/Jocke