Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hvor kan jeg kjøpe svartkrutt?

Featured Replies

Publicerat

Har ett lite problem, i Norge har det blitt veldig vanskelig å få tak i svartkrutt. Så derfor lurer jeg på hvordann tilgangen er på andre siden av grensen. Bor i Østfold, så har jo kort vei til grensen, men vet om få  våpenbutikker så nærme grensen, noen som vet hvilke butikker som har svarkrutt? Har spørt på Torsbo, de hadde ikke.

Publicerat

http://staffansvapen.blawebb.se/index.php?...54&p=HDGFFF

Jag vet inte säkert men jag tror att du behöver ett tillstånd för att handla svartkrut. Förvaringsföreskrifterna i sverige är hårda för svartkrut.

Publicerat
  • Författare

Det er det samme problemet som vi har i Norge da, må søke politiet for å få godkjennelse til å oppbevare svartkrutt for å få lov til å kjøpe.

Publicerat

Svartkrut har ju lite andra egenskaper än rökfritt och måste behandlas försiktigare. Var det lättare att få tag i så tror jag många i slyngel åldern skulle roa sig med att spränga postlådor och dylikt med det. Tyvärr så drabbar det alla, även dom som har behov av det. Såg en film från opalgruvorna där man sålde dynamit och tändhattar i kiosken tillsammans med godis och tidningar. Här i Sverige var dynamit nästan var mans egendom i början av 1900 talet. Jag vet att både grannen i stugan och morfar (båda döda) hade tillgång och använde för att spränga sten och jämna ut väg när det inte fanns tillgång till större maskiner. Det var inte konstigare än att ha en mjölkkanna i jordkällaren. Numera är det ju nästan dödsstraff för att inneha krutstubin ens. Friheten blir mer och mer inskränkt och människor mer och mer avskärmade från det naturliga liv som var förr. På jobbet har dom just förbjudit morakniven för att folk skär sig och det beror på att man inte fått använda den som ung. Krut är inte farligt annat om användaren har vanligt folkvett. Tyvärr så är lagarna skrivna av människor som är teoretiker och som knappt kan knyta skorna själva. Utanför lagboken är dom fullständigt hjälplösa, det är min uppfattning och den står jag för.

Publicerat
  • Författare

Enig med det der.

Driver å skal lade til 12,17*44r, men heldigvis var det en lur mann i vapentidningen som hadde fått fram ladedata med pistolkrutt. Og da får jeg iallefall brukt våpenet.