Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Funderingar kring lerduvsskytte

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Har ett antal frågor som kanske är svåra att svara på i teorin men lättare i praktiken.. det är nämligen så att igår var jag och en kompis och sköt på lerduvsbanan. Det blev lite skeet men mest trap. Faktum är att det var första gången för mig på en riktig bana  :o för jag har endast skjutit duvor med min handkastare. Nu till det viktiga, men handkastaren brukar jag träffa bra.. i medeltal kanske 20 av 25. Men igår på banan träffade jag knappt någonting alls!  ??? Nu är det så att jag siktar med båda ögonen öppna och när duvan åker iväg så tittar jag endast på den och förlitar mig på att bössan är uppe vid axeln i rätt läge... och med handkastaren går dethär bra... men inte på banan.  ??? Så nu undrar jag om ni, bättre skyttar  ;), kan ge lite tips på vad jag kan förbättra. Ska jag försöka att blunda med vänstra ögat och sikta mer på duvan? Öva mer på banan så jag blir van med hastigheten ( för på banan gick det mycket snabbare än med handkastare ) eller finns det några andra tips?

Mvh. Andreas

Publicerat

jag skulle tro att det är som du själv säger det går snabbar på banan....skjut lite mer och försök bomma framför ;)

Publicerat

Jag tror du tappar ögonen från siktlinjen på grund av hastigheten.

Försök låta bli att fara iväg med ögonen på duvan, utan att ha med bössan dit.

Publicerat

Skjut mera på banan.

Ett annat tips , "torrträning",, d.v.s gör allt som vanligt, men ladda inte bössan, svinga tryck av och se var du skulle ha hamnat. Oftast upptäcker man lättare vad som är fel efter detta...

Och börja för guds skull inte blunda med vänsterögat eller att "sikta" med en hagelbössa, då blir det garanterat bara värre.. :)

Övning ger färdighet så träna på !

(Ps. Finns det trapbana på kolstobban, eller var ni på Vöråbanan (Miemoisby) ...  Många år sen man besökt dessa platser ... :- )

Publicerat

torr träning är bra, målföjlning och anläggning är också viktiga saker och man kan träna dom hemma,  bara ställa dig och gör anläggningar mot en bestämmd punkt i ett rum, målföljning trännar du genom att följa tak lister o liknande...lycka till!

Publicerat
  • Författare

Tackar för svaren!  :) fick mig en funderare av "örnugglans" kommentar... det kanske är just det att man inte är van med hastigheten... men men.. övning ger färdighet! bara man kommer sig in till Vasa efter ett duvparti och patroner.  :D

Anders: Vi sköt på en bana i Västerö. Där finns ett högt torn och ett mindre torn. Har själv aldrig varit till Vörå och skjutit.. Annars vid Fågelberget sägs det vara en bra bana.. och banan i Jakobstad lär vara kanon!  :)

Man får väl gå ut i stranden och följa efter tärnor och måsar med siktet...  ;D

Publicerat
  • Författare

Hej igen!  :)

Tänkte nämna att jag jyst kommer tillbaka från banan.. sköt endast en serie pga patronbrist. Men iaf så träffade jag mycket bättre nu! räknade inte men över 10 träffar blev det nog... ( inte bra men bättre än senaste :-[ ) jag testade att följa med duvan bättre och lägga en del av synen på siktet... svingen började fungera mycket bättre då! Och så ställde jag mig bakom min kompis och följde med i hans sving, och sen ställde han sig bakom mig och följde med i min sving. På det sättet kunde vi ge varann tips på vad vi skulle förbättra. Oftast var det jyst det att vi låg bakom duvan. En annan sak ja kom att tänka på var att igår använde jag hörselskydd, men idag proppar... kanske hörselskydden tar emot kolven och "förstör" anläggningen. För som sagt, idag gick det mycket bättre! Övning ger färdighet!  ;)

Publicerat

det är bara att kämpa på bomma framför så brukar det gå ;)

• 4 weeks later...
Publicerat

Jag tror att duvorna har högre hastighet på banan än med handkastaren..Då får man ligga på lite hårdare alltså hålla mer framför :)Du kan även kolla vilken borrning pipan har ½ räcker gott till trapskyttet :)skjuter du stålhagel kan du skjuta med 1/4 borrning ;)