Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Drevervalp

Featured Replies

Publicerat

Har haft med mig min drevertik i skogen nu i höst. Hon har nu hunnit bli 11 månader. På de tre senaste släppen har hon rest vilt själv med påföljande drev om cirka 40 minuter. Sedan har hon släppt och letat upp mig igen. Jag har suttit mycket och låtit hunden söka ut, vilket visat att hon har ett sök omkring 10 minuter innan hon återvänder. Har dock hört av vissa äldre jägare att man inte skall göra så, utan gå med hunden mer och att det är bättre att ha en trångsökt hund. Något som jag själv inte förstår. Det måste väl vara bättre att hunden själv i lugn och ro får resa viltet, utan att man själv har varit där och kanske stött upp det först?

Sen till min egentliga fråga. Jag går ut med valpen en gång i veckan, är det för mycket när hon vid 11-månaders ålder driver upp mot en timma? Bör man ta det litet lugnare första året? Och hur viktigt är det att man själv skjuter de första villebråden för sin hund? Enligt tidigare nämnda äldre jägare är det inte viktigt. Är det överhuvudtaget nödvändigt att försöka gå in för att skjuta första säsongen, när hunden ändå verkar ha ett stort intresse?

MVH Daniel

Publicerat

Som svar på din egentligen fråga kan jag inte tänka att det är någon nackdel. Nu har jag absolut ingen erfarenhet av rasen men det som kan tänkas vara en nackdel om du släpper den ofta på drev är det inte skjuts något för den. I början är det viktigt att vilt skjuts för hunden så den inte tröttnar på det hela. Vet iallafall folk som har haft det problemet med vissa raser. Dom har stött upp vilt och drivit men inte fått någon "belöning". Dvs. fällt vilt.

Publicerat

När det gäller drever så tror jag inte att det är så viktigt att det blir något fällt för hunden. De brukar ha jaktlust så det räcker till ändå. ;D

Publicerat

Drever finner hare,räv och rådjur varenda dag.. liten jaktmaskin  ;D

Publicerat

Tja

Drevtider på 40 min - timmen på en ung drever är inget att oroa dig för, hon har ju vett att komma tillbaka, hon får säkert enormt mkt

beröm då?

Kör på det, ofta ofta så hon fattar att husse låter henne jaga igen och igen...

Skjuta eller inte skjuta, lika många teorier som jägare men jag tror på att inte skjuta för hund tills dess att återgången och kontakten sitter

ordentligt.

Skjuter man för hund så tror jag den förknippar jakten med byte och långa drevtider som följd, dom flesta drevrarna har jakten som djupt rotat så dom jagar oavsett uppmuntrande skott och byte som belöning.

Good luck

Publicerat

Givetvis får hon hur mycket beröm som helst när hon kommer tillbaka :)

Jag hoppas hon kan fortsätta på liknande sätt. Sen får vi se hur det blir med skjutandet i år. Jag har ägnat mig åt injagning på egen hand, och ännu inte haft med några passkyttar. Risken för att något skall komma i pass när man är själv med hunden i skogen kanske inte är överhängande, men man vet ju aldrig.

Publicerat

Tycker också det låter bra och låt henne ha långa sökturer har själv gjort misstaget att gått lite för mycket med mina drevrar och taxar vilket gjort att de inte tar nattslag i den utsträckning jag vill, nu när rådjuren inte står i varje buske.

Lycka till med hunden, ibland saknar jag en riktigt bra drever trots allt :) :) Finns ingen ras som kan ha det trycket i ett rådjursdrev ;D ;D

mats

Publicerat

Håller med Hylsan, som vanligt har du full koll. ;D

Publicerat
Risken för att något skall komma i pass när man är själv med hunden i skogen kanske inte är överhängande, men man vet ju aldrig.

Är det en riktigt bra drever som får rådjuren att bukta trångt, så har du minst lika stor chans som en eventuell passkytt att få skjuta!

mvh

Publicerat
Är det en riktigt bra drever som får rådjuren att bukta trångt, så har du minst lika stor chans som en eventuell passkytt att få skjuta!

mvh

Det låter ju trevligt! Hon har ett bra skall och verkar gå med nosen ordentligt i backen när hon driver. Eftersom det är min första drever, så har jag ju inte så stor erfarenhet av rasen, men det valpen visat hittills verkar lovande.

Publicerat

>Beritsson

Instämmer med föregående talare, en bra drivande hund skapar många skottillfällen för hundföraren och har man dessutom god lokalkännedom om marken är det en stor del av vitsen med en drever, man behöver inte skräpa ner hela skogen med passkyttar utan det räcker med några få gubbar som jagar "rörligt"...spänning och harmoni i ljuvaste förening!

Du kommer få uppleva stordagar och nätter av väntan... ;)