Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Älgvikts formel

Featured Replies

Publicerat

Vi hade en diskussion i laget hur att den totala slaktvikten fås fram genom att multiplicera hjärtat med 100 eller ett baklår x6.   

Är det någon i denna belevade skara som har kännedom i ämnet?

MVH prosit             

Publicerat
Vi hade en diskussion i laget hur att den totala slaktvikten fås fram genom att multiplicera hjärtat med 100 eller ett baklår x6.     

MVH prosit               

Nej, men däremot något om bogarna samt något mer som jag ej minns. :(

Publicerat

Har ni fått det från filmen "hantering av vilt" typ...heter inte riktigt så men nåt åt det hållet. Där säger de iaf att dessa formler ska funka. Har dock aldrig prövat själv.

Publicerat

MVH prosit             

På lamm/får stämmer ofta formeln 1 baklår x 6, men om det är så på älg törs jag inte svara på.

Publicerat

Om jag skulle anv. formel 1 på 10-taggaren som jag sköt med slaktvikt på 279 kg så skulle det bli ungefär 20 kg för mycket isf :D

Publicerat
Om jag skulle anv. formel 1 på 10-taggaren som jag sköt med slaktvikt på 279 kg så skulle det saknas ca. 30 kg. :D

Då hade du ju varit där och tuggat lite på det..måste räkna hela hjärtat! ;D ;D

Publicerat

De här var lite beklämmande. Kolla i Jägarskolan där stog det att baklåret normalt ca: 18% (typ x 5.7)av slaktvikten bog ca:10 %.

Som ofta kommmer inte ihåg hur och vad pratet gick. Kvarstår teorin om hjärtat. Annars va ni väldigt på hugget.

Tack i alla fall.

MVH prosit

Publicerat
slaktvikten fås fram genom att multiplicera hjärtat med 100 eller ett baklår x6.     

MVH prosit               

En kollega på jobbet deras lag väger hjärtat och ggr med hundra vet jag. Även detta med att ggr ett lår med 6 har man ju hört talas om....men det beror ju på hur man skär. Redan när man klyvit älgen och bara har den i 2 bitar skiljer det ju i vikt. Tror nog det enda säkra sättet är att väga alla bitar(förutsatt att vågen stämmer ;))om man ska ha fram slaktvikten.

En bra gissning kan oxå stämma rätt bra :D

Publicerat

Baklår x 6 alt bog x 8 stämmer rätt bra med verkligheten!

Publicerat
Då hade du ju varit där och tuggat lite på det..måste räkna hela hjärtat! ;D ;D

Hahaha! ;D

Publicerat
De här var lite beklämmande. Kolla i Jägarskolan där stog det att baklåret normalt ca: 18% (typ x 5.7)av slaktvikten bog ca:10 %.

Som ofta kommmer inte ihåg hur och vad pratet gick. Kvarstår teorin om hjärtat. Annars va ni väldigt på hugget.

Tack i alla fall.

MVH prosit

Vad är beklämmande?? Att man inte kommer ihåg det man läste för (i mitt fall) 10 år sedan (tog min j-examen då) eller för att man i dagens jaktsverige oftast väger köttet med våg och inte förlitar sig till olika formler??

Publicerat

De första. Minnet börjar svikta!

Mvh Prosit

• 6 months later...
Publicerat

en av älgarna vi sköt i höstas koll vägde ja hjärtat,bogen och ett baklår. hjärtat x100 ,bogen x8,5 stämde på halvkilot!! men när ja tog baklåret x6 så blev slaktvikten ca 20kg tyngre

• 3 weeks later...
Publicerat

det enda som inte kan påverkas av oss själva är väl hjärtat ggr 100, boge respektive lår styckas ju lös på en antal olika sätt, och risken för ett par kilo mer eller mindre är ganska stor.

och om en älg har "oxhjärta" då? dvs avsevärt större än normalt, då falerar även det? :rolleyes:

nä väg hela djuret, sörlänningarna kan ju bara ta den i famnen och ställa sig på badrumsvågen <_<

• 7 months later...
Publicerat

ett bra mått för älg är ett i höftbenet sågat baklår vilket är kapat i hasleden = 15% av slaktvikten. en bog skuren i hinnorna mellan bröstkorgen och bogbladet, samt är kapad i framknät väger ca 10% av slaktvikten. för säkerhets skull kan man ta de bägge vikterna man då får och räkna ut genomsnittet så blir det rätt bra så länge djuret är någorlunda normalt.

Publicerat

Håller med om att det måste vara klart smidigast att hänga de i vågen :huh: