Publicerat Oktober 25, 200718 yr Var hemma hos en kompis igår som tagit hem en T3 varmint på prov.Vill bara skriva av mig lite. Givetvis skruvade vi isär bössan i beståndsdelar för att kunna göra oss en uppfattning. Jag reagerade starkt på två saker: Rekylklacken är i aluminium :o och en ganska mjuk legering också,dessutom glappar den ordentligt i det laxade spåret i lådan ...... Varför göra en rekylklack i aluminium ??? Kolven är verkligen tokplastig med tydliga gjutskarvar,inget glasfiber här! Vid förfrågan hos Sako sweden så visste dom inte egenskaperna på kolvmaterialet,inte heller efter att finland tillfrågats. Bössan är markant framtung där balanspunkten ligger ca 10cm framför lådskruven. Den breda delen på framstocken och kolvkamsförhöjningen är inte homogena med kolven utan skruvade dit i efterhand, bössan ger verkligen ett billigt intryck. Dock kan jag tycka att det är bra med lösa kolvkammar och dito breda framstockar då alla kan uppdatera sina standard T3:or om så önskas. /Micke
Publicerat Oktober 25, 200718 yr Skall man jag vikt från en standardbössas 3,3 till deras uppnådda 2,8 måste ju vissa saker bantas. Att man seda väljer rekylklacken i sin jakt på vikt får ju nästan anses som idiotiskt. Det är synd när det är en välskjutande bössa i en attraktiv prisklass. Tror inte vi har sett det sista klavertrampet i media från den modellen. MVH
Publicerat Oktober 25, 200718 yr Författare går det att köpa tex, kindstödet?samme Det borde inte vara några problem då det är en lös del,bör vara lika enkelt som att beställa ett extra magasin. /Micke
Publicerat Oktober 26, 200718 yr Reservdelar i plast är, i mitt tycke, svindyra. Även minsta lilla magasinspärr kan kosta 500-700 kr. Jag har hört talas om ett par sönderslagna plastvarbyglar. Skyttarna hade tagit stöd med bössan på ett hårt och isigt jakttorn. Resultatet blev att ett helt nytt underbeslag måste köpas om de ville ha studsare som såg vettiga ut. Har själv en Tikka Master 6,5X55 sedan snart elva år. Den både skjuter och fungerar perfekt, men visst har jag haft funderingar kring plastmaterialets hållfasthet. Speciellt nu när plasten börjar få några år på nacken. När plast blir gammal blir den ju hårdare och därmed sprödare. Tyvärr så blir underbeslag i stål allt mer sällsynta, och vill man låta göra ett så blir antagligen priset som en ny studsare. //Danne