Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Trofemontering

Featured Replies

Publicerat

Har lite tips som en konservator lärde mig angående kokning av diverse skallar för montering...

Låt skallen ligga i blöt minst 24 timmar för att dra ut så mycket blod som möjligt gärna sågad och flåd

Koka minst 1 timme, större djur äldre djur längre (många kokar för lite och får slita som f*n) 

Sitt inte och pila med kniv använd en stålborste och borsta rent skallen

när skallen är hyfsat ren koka 15 min med tvätt medel

borsta lite till

klä skallen i hushållspapper när den är vått och blör pappret slå på väteperoxid och lått stå 1-3 dygn beroende på storlek, förvara väteperoxid mörk och svalt gärna kylskåp det samma gäller under blekning av skallen

Lyck till!

Publicerat

Vissa som gör montage brukar koka med skinnet på , för att det håller kvar värmen bättre är det likt. Till han som jag lämmnar mina älgskallar , brukar koka så. Jag är då nöjd med det han har gjort till mig.

Publicerat
  • Författare

vet inte säkert men skallen borde ha en tendens att gulna efter ett tag då där är blod kvar i kött och skinn, och inte lär det bli bättre av varmt vatten...bara en tanke..

• 3 weeks later...
Publicerat

Jag fick tips om att använda högtryckstvätt efter att man kokat tex en älgskalle och det fungerade jätte bra. Har provat spola ur en grävlingskalle som jag kokat och det funkade också förträffligt. Man får vara lite försiktig framme i nospartierna där det inte är så stadigt. Man ska akta fingrarna för det gör skitont om man spolar på dom.

Publicerat

på jaktlinjen på naturbruks ikalix har vi fått göra en jävla massa älgskallar. folk från hela norrbotten lämnade in skallarna för montering..första året höll vi på o koka skallarna, viket tog en jävla tid. sen gick vil helt över till högtryckstvätt med varmt vatten..flå skallen och stå o spola..på med regnkläder och ansiktsmask, har skallen legat ett tag är det inte gott att få slamsorna på sig kan jag säga..men iaf, det funkar kanonbra med högtryckstvätt..snabbt, smidigt och enkelt, klart för sågning..efter man har sågat till skallen  tar en liten repa till med högtryckstvätten, så slipper man denna pillande för att få bort fett och senor...klart för att blekas och monteras..men var beredd på att det kommer mycke gokka och skit när du spolar, luften kommer innehålla en massa partiklar..så därför är en mask att rekomendera..

Publicerat
på jaktlinjen på naturbruks ikalix har vi fått göra en jävla massa älgskallar. folk från hela norrbotten lämnade in skallarna för montering..första året höll vi på o koka skallarna, viket tog en jävla tid. sen gick vil helt över till högtryckstvätt med varmt vatten..flå skallen och stå o spola..på med regnkläder och ansiktsmask, har skallen legat ett tag är det inte gott att få slamsorna på sig kan jag säga..men iaf, det funkar kanonbra med högtryckstvätt..snabbt, smidigt och enkelt, klart för sågning..efter man har sågat till skallen  tar en liten repa till med högtryckstvätten, så slipper man denna pillande för att få bort fett och senor...klart för att blekas och monteras..men var beredd på att det kommer mycke gokka och skit när du spolar, luften kommer innehålla en massa partiklar..så därför är en mask att rekomendera..

Det var väl en härlig doft också.

;)

• 2 weeks later...
Publicerat

Ett tips är att byta ut sågen när man ska ha sin trofé monterad och ta till vinkelslipen istället, men så kanske fler gör. Det blir väldigt fina skär.