Publicerat Oktober 26, 200718 yr Hej Jag har dom senaste dagarna hört några olika jägare säga att det inte är någon fara att skjuta geten om det kommer ut get med kid, då dom nu är tillräckligt stora för att klara sig själva. Jag personligen skulle inte skjuta bort geten från ett kid, jag har för vana att vara rätt källkritisk så jag frågar av ren nyfikenhet vad ni anser om saken Ha en bra helg! /Andreas
Publicerat Oktober 27, 200718 yr Ja det sägs så. ??? Vuxna rådjur dukar under vid hårda vintrar så en killing utan erfarenhet borde ha sämre chans att klara sig .? Hade ett ensamt kid här förra vintern det betädde sig konstigt va vart som helst närsom helst tex när man kasta ut bröd och frön till fåglarna kom kiden i 200 och ville ha fågelmaten. Jag hölt kiden under uppsikt under vintern ifall den skulle bli mager å eländig isåfall fick jag göra en insatts. Men kiden klarade sig tror jag MEN den kiden va enbart i 3 trädgårdar och åt fågelmat. I skogen hade den svultit ihjäl tror jag om den inte hitta nåt annat rådjur att sällskapa med.
Publicerat Oktober 27, 200718 yr Ett kid som blir av med geten har en mkt tuff tid framför sig. Kidet är lägst i rang och kommer att skuffas undan från de bästa foderplatserna. Blir det då en snörik vinter är dess chanser mkt små som jag ser det.
Publicerat Oktober 27, 200718 yr Jag träffade en viltforskare från bogesund för några år sedan,ställde nog exakt samma fråga som ajv har till honom då det bla var detta de forskade på. Hans svar var att blir kidden moderlösa under okt-nov är överlevnaden låg,kid som blir moderlösa efter årsskiftet har däremot hög överlevnad. /Micke
Publicerat Oktober 27, 200718 yr Jag träffade en viltforskare från bogesund för några år sedan,ställde nog exakt samma fråga som ajv har till honom då det bla var detta de forskade på.Hans svar var att blir kidden moderlösa under okt-nov är överlevnaden låg,kid som blir moderlösa efter årsskiftet har däremot hög överlevnad. /Micke Varför ? ??? Ja just, okt-nov ingen snö taxarna driver fram dem i flockar. Jan-feb massor av snö taxarna är hemma och vilar innför nästa säsång. ;D ;D