Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nickel AG

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Jag och en bekant har börjat att satsa på grisjakten på allvar. Vi börjat få lite gris på våran mark som dock mest består av skog (eller nu efter gudrun är det mest hyggen). Men så har vi också en hel del granplanteringar där grisarna söker daglega allt som oftast. Så vi har beslutat för att göra en åtel och en fredad foderplats på marken.

Men nog om det nu är det så att jag har lite problem med kikarsikte. Jag har nu ett Helia CT 3-10x50 och visst fasiken borde det gå att nypa en och annan gris med det. Något annat tror jag ej. MEN då är det så att jag nog har mognat eller något och tycker mest att förstoringsvredet sitter mest i vägen och jag vill helt enkelt ha en fast 8x56. Jag har också blivit såpass "bekväm" så att jag har fått upp ögonen för belysta riktmedel på senaste tiden. Och som sirap på gröten så håller jag på att knåpa ihop en bok om lite jakt och vapenskildringar ifrån mitt perspektiv. Så till boken så satt jag och sökte bilder och hamnade till slut på Nickel AG där dom fackitskt hade ett 8x56 med ett riktmedel som enligt mig såg mer än bra ut.

Då är min fråga.

Tycker ni att jag skall byta bort mitt Helia 3-10x50 mot ett sådant här eller tror ni jag kommer att bli besviken och sakna förstoringsratten efter ett tag när man spanar efter nasse och bock (i augusti, hade tänkt andvända den lite då också).

Får man vad man betalar för när det gäller Nickel?

MVH/jocke

Publicerat

Du får vad du betalar för och mycket mer !!! ;D ;D

mvh. Bert    Nickel älskare!!

Publicerat

Nickel höll historiskt sett jämna steg med de stora på marknaden. Har haft 2 Nickel själv så jag har haft möjlighet att jämföra.

Hur dagens Nickel är vet jag ej men håller med om han dom har en del väldigt attraktiva riktmedel att välja mellan. Prismässigt är dom väl OK tack vare fabrikspriser men fortfarande rätt dyra + att det är alltid risky att inte ha en svensk importör om det krånglar. Karl Kaps vet jag mer om och där kan jag garantera att optiken är toppklass.

På Intropris.se finns exempel på deras belysta 8x56a. Såg en obelyst ny på blocket häromdagen för en spottstyver :o

Huruvida en fast 8a fyller tomrummet efter din 3-10 kan du bara svara på själv men ett universalsikte är det inte ur mina ögon. På en åtel funkar det naturligtvis men du har en väg till och från den också.

MVH

Publicerat

Hej....8ggr förstoring tycker jag är för mycket på vår åtel som ligger ca. 35m från kojjan...jag brukar ligga på ca. 5ggr då jag vill se grisar som rör sig runt om den tänkta "steken". Detta kan vara värt en extra tanke då avstånden mellan åtel och kojja ej bör vara så långt.

Jag skulle lätt behålla den kikare du nu redan har....då har du ju också ett bra kikarsikte för drevjakt m.m

Optiken är antagligen bra men mina tycken är endast baserade på förstoringsgraden samt tubdiametern.

Publicerat

Nickel har en mycket bra och snabb service !!

mvh. Bert

Publicerat

Allt låter trevligt hittils :)

Pratade med min Mentor/rådgivare Henrik idag om kikarsikte.

Han tvekade inte en sekund på att ge mig rådet att köpa en 3-12x56 i stället från Nickel. Det är nog ingen dum idé. Som Henrik sa så ökar ju dels andra handsvärdet på den och dels så blir den mer allround.

Va och kollade upp platsen där åtlarna skall anläggas idag och det rör sig nog om skotthåll på runt 35 - 40meter.

Ja livet är inte lätt. Jag får se om jag behåller mitt Helia eller om det får bli ett Nickel. Eländes dilemma.

MVH/Jocke

Publicerat

Hej,

Måste ju ställa frågan varför just Nickel? För 1300 Euro får du faktiskt nästan en ny belyst Zeiss Victory 3-12x56 hos Torsbo, dessutom brukar dom betala för bra för inbyten vilket syns i deras beg. utbud. Det ända som är helt säkert är att ljustransmissionen är ännu bättre på Zeissen för annars hade vi läst om det i de tyska jakttidningarna. Till skillnad från svenska jakttidningar går det inte att köpa sig bra testresultat i Tyskland med hjälp av 12 helsidor annonser om året. (VT undantaget kanske  ??? )

Om det handlar om att välja sin egen väg och skilja sig från andra förstår jag dig, men inte om det handlar om att krama ur max av 1300€. Vill du ha nåt som sticker ut skulle jag isf hellre välja deras 4-16x56. Steget 12-16x är större än vad man tror för precisionskott på längre håll.

MVH

Publicerat

Hej MKJ!

Jadu, från början var det som sagt inte meningen att jag skulle köpa ett 3-12x56 utan då var ett fast 8x56 det jag ville ha. Men efter att ha pratat med Henrik och efter att vi hade bollat denna tanken en stund så kanske det var bättre med 3-12x56 ändå. Och jag har inte hunnit kolla upp riktigt vad jag skulle kunna få för dom pengarna i stället + att jag sa till Henrik (i tron om att mitt minne skulle va bättre) att Nickel 3-12x56 kostade 11063 €  Men ack vad fel jag hade.

Just över denna sesongen så kommer jag att fortsätta med mitt Helia, inför nästa sessong vet man inte hur allt ser ut. Det finns planer på att köpa hus osv också. Som sagt så kan ekonomin se helt annorlunda ut då och man kommer väl antagligen att få vända på varenda öre för att få allt att bli bra. Och då är nog inte flickvännen så glad om jag löper och köper ett kikarsikte, antingen det kostar 9500kr eller 13000kr.

Så som sagt så får vi se hur det ser ut till nästa sessong, men en sak är säker och det är att jagas gris till nästa sessong kommer det att göras. Sedan vilken optik som passar mig bäst då utifrån ekonomin och erfarenhet, det får vi se då.

Men faktum kvarstår att om jag säljer mitt Helia för runt 6000kr så behöver jag bara lägga lite drygt 3500kr upp till ett Nickel 8x56. Och det bör vara allt som behövs om jag sedan har ett lite äldre 1,5-6x42 eller liknande som "back-up" på 308:an.

MVH/Jocke

Publicerat

Jag förstår faktiskt inte varför du tänkt köpa en Nickel. Som MKJ sa så finns det ju Zeiss, Swarre mfl. Dessa är ju säkra kort.

Jag tycker du gormar ALLDELES för mycket!

Publicerat
Hej MKJ!

Jadu, från början var det som sagt inte meningen att jag skulle köpa ett 3-12x56 utan då var ett fast 8x56 det jag ville ha. Men efter att ha pratat med Henrik och efter att vi hade bollat denna tanken en stund så kanske det var bättre med 3-12x56 ändå. Och jag har inte hunnit kolla upp riktigt vad jag skulle kunna få för dom pengarna i stället + att jag sa till Henrik (i tron om att mitt minne skulle va bättre) att Nickel 3-12x56 kostade 11063 €   Men ack vad fel jag hade.

Just över denna sesongen så kommer jag att fortsätta med mitt Helia, inför nästa sessong vet man inte hur allt ser ut. Det finns planer på att köpa hus osv också. Som sagt så kan ekonomin se helt annorlunda ut då och man kommer väl antagligen att få vända på varenda öre för att få allt att bli bra. Och då är nog inte flickvännen så glad om jag löper och köper ett kikarsikte, antingen det kostar 9500kr eller 13000kr.

Så som sagt så får vi se hur det ser ut till nästa sessong, men en sak är säker och det är att jagas gris till nästa sessong kommer det att göras. Sedan vilken optik som passar mig bäst då utifrån ekonomin och erfarenhet, det får vi se då.

Men faktum kvarstår att om jag säljer mitt Helia för runt 6000kr så behöver jag bara lägga lite drygt 3500kr upp till ett Nickel 8x56. Och det bör vara allt som behövs om jag sedan har ett lite äldre 1,5-6x42 eller liknande som "back-up" på 308:an.

MVH/Jocke

Hej igen,

Utgår ifrån att du inte kommer att nöja dig med att sitta fullmånar eller på snö då eftersom en belyst är självklart?

Börja med att sitt ett tag med det du har tycker jag, sekundärt lägg pengarna på en bra handkikare. Det är den som är avgörande inte kikarsiktet primärt när man sitter på en åtel.

Jag sitter endast på svinvak vinterhalvåret, till det har jag provat oika sikten. Häromveckan köpte jag mig en ny Trijicon 2,5-10x56 för 6000 spänn på blocket och den verkar lovande. Till det har jag naturligtvis en kraftig 8x56 handkikare av bra europeisk kvalité.

MVH

Publicerat
Häromveckan köpte jag mig en ny Trijicon 2,5-10x56 för 6000 spänn på blocket och den verkar lovande. Till det har jag naturligtvis en kraftig 8x56 handkikare av bra europeisk kvalité.

MVH

MKJ, kan du ge nåt utlåtande om den? Har blivit barnsligt förtjust i diverse stolp-riktmedel.

/Må

Publicerat

Det skall du få efter helgen, det är halvmåne då :P Går aldrig ut i fullt månsken för det gör oftast inte grisarna här heller.

MVH

Publicerat

Spännande!

Köpte en Swarre 8x50 med riktm 1 nu i veckan. Stolparna är grymt feta!! Brorsans fasta 6:a med tyska ettan är inte alls så kraftiga!?! Ska bli kul att skjuta in den i helgen och ska försöka nedlägga nåt rådjur oxå tänkte jag..  :D

/Må