Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Får man skjuta ? ? ?

Featured Replies

Publicerat

Dena fråga är väll mäst riktad till våra lagkuninga forumister ;)

Alltså fågan är om man får skjuta en råtta inomhus  ???

1: om huset inte liger inom statsplaneratt område ?

2: om huset liger inom statsplaneratt område ?

Förutsätnigarna är att man har vapen som man får skjuta aktuellt djur med och inehar jaktkort

Publicerat

1: svar ja men är det lämpligt?

2: Vet ej till 100% men det borde behövas skottlåsningstillstånd i planlagt område

Publicerat

föreslår att man använder rått gift istället, man kan också använda iller

skit då råter undviker å gå in i hus som luktar iller. man bör inte använda

iller för å jaga råta även om de kan va mycket eftektift, råter bär på

allt för många sjukdomar som skulle inebära döden för en iller.

Mvh Lalle

Publicerat
  • Författare

Det lämpliga är inte intresant uttan om man [glow=Purple,2,300]får[/glow]  :o  ???

Publicerat

Förutsätnigarna är att man har vapen som man får skjuta aktuellt djur med och inehar jaktkort

Inte för att jag är någon lag expert men -Ja det tror jag du får, i båda fallen!

Så länge dina skjutna kulor stannar i ditt hus och inte riskerar att skada nått/någon.

Förra året så var det dock ett vådaskott i Hagfors där ett skott från en 6,5x55 råkade gå av och kulan gick genom garrage väggen över gatan in i huset på andra sidan vägen vidare in i duschen där en kvinna stod och duschade. Skottet snuddade kvinnan men hon klarade sig utan allvarligare skador. Den händelsen blev det polisutredning på, vet inte hur det gick sen!!!

/Marcus

Publicerat

Har i yngre dagar avlivat en sork eller två som inte fällan tagit kål på och använde då 22 dunsthagel på ca 1 m avstånd. Funkar perfekt och man behöver inte vara rädd för att skjuta sönder inredningen. Vet inte om det var lagligt men jag ansåg att jag förkortade djurets lidande.

Publicerat
  • Författare

Vile bara lyfta fram deta ämne

• 2 weeks later...
Publicerat

själv så har jag beställt "fjollhagel" till min 22 halvautomat...går att sjuta upp till 5 meter....men tyvvär så kunde inte automaten ladda om =(....men rottor inomhus  yeah ...det är nått som man skulle prova =) synd bara att man inte har några..:P

• 2 weeks later...
Publicerat

....Behöver man ens fråga om detta ??? ???
  • 2 weeks later...
Publicerat

Ja? , har man som jag och säkert andra inte helt koll på det så är det inte precis fel att fråga... + att det kan bli en rolig diskussion om frågorna ibland ;)

Publicerat

hej

jag bor på landet inte inom ststplaneratt omeråde och en av mina favoriter är att skjuta råtor(running rat)  som försöker tjuva från fågelbordet. jag har en 22/410 kombi som är den perfekta bössan till det. 22 zimmer för längre och 410 i 7½ för kortare hål. goda vinterdagar  har fått upp till 14 stycken bamseråtor stor som en kattunge ;D.

mvh

m 98

Publicerat

usch fyfan att det finns såna råttor..nä skulle man se en sån skulle man nog bli lika rädd som att möta en björn..eller värre..

Publicerat

hej hulken

du får inte underskatta grizzly råttor ;Dr. det är livsfarligt att följa en skadad råtta  mellan bärbuskar ;) . jag brukar använda 22 stinger och 3 tums 410 i no 6 hagel. det är rena storviltjakt i trägården 8)

m 98

Publicerat

lite sent kanske men ändå.

Om huset inte ligger inom stadsplanelagt område så är det fritt att skjuta i eller på huset som man behagar.

Om huset ligger inom stadsplanelagt område så är all skottlossning såväl inom som utomhus helt förbjudet om man inte innehar ett av polisen utfärdat skottlossningstillstånd.

/Micke

Publicerat
usch fyfan att det finns såna råttor..nä skulle man se en sån skulle man nog bli lika rädd som att möta en björn..eller värre..

Det är bara å ladda hulken och skjuta Grisslyråttan om den dyker upp igen.

;)

Publicerat
lite sent kanske men ändå.

Om huset inte ligger inom stadsplanelagt område så är det fritt att skjuta i eller på huset som man behagar.

Om huset ligger inom stadsplanelagt område så är all skottlossning såväl inom som utomhus helt förbjudet om man inte innehar ett av polisen utfärdat skottlossningstillstånd.

/Micke

Som jag ser det får man bedriva skydssjakt med skjutvapen inom stadsplanerat område UTAN skottlossningstillstånd om man gör det med godkänt luftgevär. Skottlossningstillstånd behövs nämligen endast för krutdrivna vapen................

MVH Håkan

Publicerat

Helt rätt Håkan, tillstånd behövs endast för krutdrivna vapen.

/Micke

Publicerat

Hej

har ingen aning om exakt vad lagen säger.

Men för några år sen blev jag ombedd att avliva en skabbräv som krupit in genom en katlucka och satt nu gömnd bakom värmepannan i en villa i samhället.

Jag ringde då upp Polis för att få skottlossningstillstånd.

Fick beskedet att det inte behövdes något eftersom det var inomhus??

Det var bara till att avliva räven med det var helt på mitt ansvar, eller hur de nu uttryckte det.

Jag skulle iallafall se till att använda vapen som inte rikserade gå igenom väggar eller liknande.

Tog revolvern 22:an och fixade det.

Det märkliga var att räven inte var våldsamt angripen av skabb eller ens speciellt mager.

Lite kal på bakkroppen var den iofs men borde hur som inte tagit sig in i huset pga svält eller kyla iallafall.

Var nog snarare så att den var så pass van vid människor att den var helt orädd ändå.

Blev rätt söligt på golvet innan jag lyckades lirka ut den från gömslet.

Blev nog inte speciellt lätt att rengöra det trånga utrymmet för husägarna.

Men va FN sånt brukar bara lukta ett tag sen försvinner doften o man vädrar ordentligt.... ;)

MvJh

NS 

• 4 months later...
Publicerat
Inte för att jag är någon lag expert men -Ja det tror jag du får, i båda fallen!

Så länge dina skjutna kulor stannar i ditt hus och inte riskerar att skada nått/någon.

Förra året så var det dock ett vådaskott i Hagfors där ett skott från en 6,5x55 råkade gå av och kulan gick genom garrage väggen över gatan in i huset på andra sidan vägen vidare in i duschen där en kvinna stod och duschade. Skottet snuddade kvinnan men hon klarade sig utan allvarligare skador. Den händelsen blev det polisutredning på, vet inte hur det gick sen!!!

/Marcus

Han blev dömd!

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,769226,00.html

Publicerat

det finns luftgevär som man får skjuta råtter med men jag vet int om man får skjuta  inom hus..

• 1 year later...
Publicerat
  • Författare

Nu står jag inför sama sak igen

Så är det någon som har ett entydigt svar på fråga två ???

Mvh Anders HJ

Publicerat
själv så har jag beställt "fjollhagel" till min 22 halvautomat...går att sjuta upp till 5 meter....men tyvvär så kunde inte automaten ladda om =(....men rottor inomhus  yeah ...det är nått som man skulle prova =) synd bara att man inte har några..:P

Hur får man tag i sådana??

Vet inte om jag kommer ha nytta av det men "vill ha"-känslan kom och hälsade på.

Publicerat
  • Författare
Hur får man tag i sådana??

Vet inte om jag kommer ha nytta av det men "vill ha"-känslan kom och hälsade på.

Torsbo handels och  Vapex har

.

Mvh Anders Hj