Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fågeljakt med stående hund på vintern

Featured Replies

Publicerat

Jag blev bara lite nyfiken på hur långt in på säsongen ni använder era hundar. Jag tänker mest på snödjup och kyla etc. Själv använder jag vorstehn hela säsongen, men givetvis beror det mycket på snödjup och om det är skare osv. Upplever faktiskt att vissa dagar på vintern kan vara givande med hund, särskillt då skogshönsen grävt ned sig i snön eller ligger under granarna. Hur är det för er andra? Bara toppjakt som gäller eller får hunden göra ett försök ibland trots vinter?

Publicerat
Jag blev bara lite nyfiken på hur långt in på säsongen ni använder era hundar. Jag tänker mest på snödjup och kyla etc. Själv använder jag vorstehn hela säsongen, men givetvis beror det mycket på snödjup och om det är skare osv. Upplever faktiskt att vissa dagar på vintern kan vara givande med hund, särskillt då skogshönsen grävt ned sig i snön eller ligger under granarna. Hur är det för er andra? Bara toppjakt som gäller eller får hunden göra ett försök ibland trots vinter?

Så länge de bär o ger resultat får hunden följa me!

Då de ej bär brukar hunden få pulsa tills de blir skarp skare.

Då får han vila tills de satt sig lite bättre.

Sköt min sista orre för hunden den 3jan förra året.

Hunden får gå bak om de sitter i topp. Perfekt o ha apportör me sig.

Publicerat

Här får vi sällan så mycke snö att inte hunden tar sej fram ;D men skare undviker jag. Jag jagar hela sesongen med min vorsteh. Blöt snö är bra hundväder. Sedan bör man  smörja in spenar och trampdynor

Publicerat
Sedan bör man  smörja in spenar och trampdynor

Min hund har bara en spene o DEN smörjer fa...en inte jag in iaf  :D ;D :D ;D

Men tramodynorna kan få sig lite smörj o nerklippning av hår.

Har inte behövt än men en del rekomenderar försiktighet för hanhundar i sträng kyla = pungen.

Nån som har förslag på skydd?

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Vad smörjer ni in tassarna med? Min hund får lite sår ibland och jag funderar på om det finns några "skor" som man skulle kunna använda. De får ju dock inte vara det minsta halkiga. I övrigt funderar jag på att skaffa en signaltröja av norskt märke (joker?) för att kunna jaga med hunden utan att kylan blir för påträngande. Synd bara att det ser såå fåningt ut :)

Förövrigt så kom det en del snö i helgen och alla fåglar satte sig i träden på min mark. Hunden är inte så rutinerad på att markera fågel i träd men på något sätt så fick vi oss en tjäder som kastade sig ut från en tjock gran. Hoppas på lite vind och kanske lätt snö i helgen så sitter de förhoppningsvis på backen igen. Annars får vi nog spåra hare..

Publicerat

I första hand klipper jag bara ner överflödigt hår som snön kan klumpa fast i.

I värsta fall har jag köpt nån typ av tjärsalva men de jäkliga e att smörja in den i kyla.

Blir stenhård då.

Fleece syr många egna skor av o e mkt nöjda.

Använd denna guide som fusk ;)http://www.arttex.se/tassguide.pdf

Jag har inte testat själv än men de verkar betydligt lättare än att hålla på o smörja massa.

Publicerat
Vad smörjer ni in tassarna med?

hästägare som man är så smörjer jag med schillingaryd salva. Den köper man på hästbutiken i storpack då blir de mycke billigare än köpa dom små burkarna som finns på  hund affären

Publicerat

Okej att Vorsteh e stor men att kalla dom häst?  :o ;D ;D ;D ;D

(du bjöd in till den)

Publicerat

Vorstehn är bara näst största hund jag har  ;D Vi har en berner senner  (60kg),vorsteh, tyskterrier två katter och en kallblodstravare oxå

De e lite mer än ett marsvin de ;) ;D