Publicerat Oktober 27, 200718 yr Hej.finns här någon som har erfarenhet av korsning Tax Tjt eller tips om ngn som har en korsning mellan dessa Täa
Publicerat Oktober 28, 200718 yr Jaga med en för några år sen tyvärr har husse till hunden kilat vidare, men helt klart en av de bättre hundar som jag har jagat med, även om det inte säger så mycket. Drev rådjur räv å hare i 30-60 minuter spika det så släppte han tidigare. Drevfarten som kan upplevas som något sakta på tax var enligt mig alldeles lagom. Inget symaskinstätt skall dock fullt godtagbart så det bukta hyfsat bra. Sökte ut riktigt bra. Ingen skönhet just den varelsen, men det skilde rätt friskt i bara den kullen enligt hörsägen. Annars lugn och fin i lynnet. En hund jag sjäv gärna hade ägt. Formatet och de egenskaperna tilltalar mig. Har hört andra korsningar Tjk / tax där passarna är nöjda, inte endast hundägaren. MVH Prosit
Publicerat December 18, 200718 yr Har varit med och tagit fram 4 kullar nu med drever/Tjt. Korsningar med tax tenderar ofta till att få nästan identisk benlängd på korsningen som "orginalet".. Något för korta för våra stormdrabbade och hyggestäta marker. Håller på i år och jagar in en hane som är 6 månader till dax dato. Vi får tåliga hundar med en för västsvenska marker perfekt storlek, bra jaktlust och en mentalitet som för oss i det närmaste kan anses som idealisk. Dessa hundar har alla varit mycket goda rå-drivare och har även använts mycket till räv. Som eftersökshundar till just räv har de alla visat en god dådkraft och tar räven utan att tveka. Börjar man titta åt terriers skall man dock ha en viss erfarenhet av hundar för att kunna få fram de kvalitéer som dessa fina djur besitter. Jag är själv en förespråkare för korsningshundar till jakt, men vet också att det inte passar för alla. Jag älskar mina hundar, men gallrar bort de som inte blir bra. Inte alla kan/vill göra detta och då skall man kanske titta på renrasiga hundar så man vet lite mer vad man får. Lycka till!
Publicerat December 19, 200718 yr Hade en tik som var 75% tysk och 25% border . Parade med en tax dom hundarna är jakt maskiner med lämpliga drev tider .Men tyvär så dog tiken för mig :'( :'( . Nu lycklig ägare till en renrasig tysk
Publicerat December 22, 200718 yr Hejsan Broder bobban hade en tysk/tax (tik) som funkade skitbra, lämpligt skarp i gryt och drev rå i en timme ca. Men tyvärr så drunknade hon förra månaden... inge roligt. Men vi kanske kan passa på att höra om någon vet av en kull Tax/terrier... Du kanske vet BäckaBengtson????
Publicerat December 22, 200718 yr Tyvärr. Som jag sa så korsar vi in Drever i stället för tax. Den extra benlängden detta ger är nödvändig för att säkerställa att hunden funkar i alla marker och under alla förhållanden. Jag vet att många bara tycker att det är struntprat, men jag anser att en korsningskull av jakthundar bör ha en stor del drever i sig för att säkerställa jaktlusten. Det är alltid vanskligt att veta vad det blir av en korsningskull rent jakttekniskt. Att vi får friskare hundar torde stå oemotsagt. En sådan kull med "Drevier" är planerad även under 2008.
Publicerat December 23, 200718 yr Ok... vi får väl söka vidare för vi vill nog ha lite tysk och lite tax för att hundarna ska kunna gå i gryt.
Publicerat April 5, 200818 yr Ingen som har bilder på en tax/TJT ? Bäckabengtsson du verkar ha hållt på en del med blandrasavel. Spelar det någon roll för utseendet, storleken och jaktegenskaperna vilken av raserna som är hane respektive tik? Har själv också funderat på en tax/TJT med förhoppningen om att få en drivande hund som är större än en tax och som även fungerar som grythund.
Publicerat December 25, 200817 yr Blir lite nyfiken på vad det är med drever/tjt tax/tjt korsningar som kopian är så mycket bättre än orginalet? Korsa in drever för att säkerhetsställa jaktlusten?? när man korsar med tysk?? Har inte fattat poängen med korsningar men kanske kan få det förklarat
Publicerat December 25, 200817 yr Jag ska inte uttala mig ang jaktlusten vs blandras, men jag har haft några blandisar av andra raser (golden mm) & dessa har vart så otroligt felfria i fysiken så att det saknar motstycke. Min egen uppfattning är att blandisar är väldigt sunda hundar. En liten tanke; Om man placerar en grupp människor på en alptopp, som helt isolerade får leva där & avla på sina få gener i några 100 år, så kan jag tänka mig att det blir osunda människor. Sen så vet vi med att vi som anv oss av jakthundar ofta har sundare hundar än de som har sin hund för att till 100% följa en "söt-standard" som Engels Bulldog eller en mops osv... Det är lite mer chansning att köpa en jakthund som är blandras kanske, jag vet ej... Men samtidigt, ska jag jaga med stående fågelhund så kanske man inte köper en Pointer/Pitbull, utan en Pointer/Vorsteh/Setter...
Publicerat December 25, 200817 yr Det mesta håller jag med om men de där med alptoppen,, nja Som jag ser det så är det väl tack vare avelsarbetet inom rasen som gjort att rasen är där den är och lämnar bra avkommor, drevern hade ju inte varit där den är om alla hade kört på korsningar Så det är väl tack vare renrasiga hundar korsningarna kan bli lyckade, lr tänker jag galet nu?
Publicerat Januari 9, 200917 yr Det mesta håller jag med om men de där med alptoppen,, njaSom jag ser det så är det väl tack vare avelsarbetet inom rasen som gjort att rasen är där den är och lämnar bra avkommor, drevern hade ju inte varit där den är om alla hade kört på korsningar Så det är väl tack vare renrasiga hundar korsningarna kan bli lyckade, lr tänker jag galet nu? Där håller jag helt med. Utan renrasiga hundar går det inte fram bra korsningshundar. Därför är det viktigt att inte alla kör på korsningshundar alltid för då har vi snart inte nån koll på vilka hundar som är bra på vad osv... Sen att man om man är erfaren och kan lägga ner tid på arbetet osv kan få fram bra hundar genom korsningar är väl inte så konstigt då grundmaterialet är bra. Men det är nog minst lika mycket tycke och smak om just en egenskap som gör att en del korsar, eller ännu värre att man parar med en annan ras för att man inte ids meritera sin hund eller att grannens hund är ju så nära!!!
Publicerat Januari 10, 200917 yr Där håller jag helt med. Utan renrasiga hundar går det inte fram bra korsningshundar. Därför är det viktigt att inte alla kör på korsningshundar alltid för då har vi snart inte nån koll på vilka hundar som är bra på vad osv... Sen att man om man är erfaren och kan lägga ner tid på arbetet osv kan få fram bra hundar genom korsningar är väl inte så konstigt då grundmaterialet är bra. Men det är nog minst lika mycket tycke och smak om just en egenskap som gör att en del korsar, eller ännu värre att man parar med en annan ras för att man inte ids meritera sin hund eller att grannens hund är ju så nära!!! Håller med, min känsla är lite att korsningsaveln glider på banan skal tack vare slitet från dom som meriterar och bedriver seriös avel. Det är min synpunkt