Publicerat Oktober 28, 200718 yr Har noll koll på pejlar. Jag har en tax och vill ha en pejl som är smidig för den lilla hunden och att den får kontakt med den korta hunden. Finns det nån pejl som är bättre till tax ?
Publicerat Oktober 28, 200718 yr Vi har knuteden halsbandet men själva pejlaren är system hundra. Funkar fint,både till hamiltonarna och till taxen. Så min röst går till Edenpejlen alt system Hundra om du inte kan mixa som vi gjort. Nu är jag inte nån fullblodsexpert på pejlar men du fick ett svar iaf. Mvh
Publicerat Oktober 28, 200718 yr jag har Contact Basic med Light sändare på min lilla tyskterrier. Jag har nyss köpt den men den funkar bra. De är ingen pejl för hundar som gör lång resor men funkar bra för min jakt ;D. De är ingen skallräknare på den (den blir mycke större med skall). Jag valde fågelhunds sändaren för att kunna ha på vorsterhn oxå Typ den här http://www.blocket.se/vi/9990028.htm?ca=6_s
Publicerat Oktober 28, 200718 yr Författare Har hört några som pratar varmt om Swepoint. Den nya som man bara viker upp locket på. Vad vet ni om den ?
Publicerat Oktober 28, 200718 yr Har en Swepoint XL Vibra till stövaren och är inte nöjd alls. För det första så är den inte bra i bergig terräng och för det andra så funkar skallindikatorn inte alls bra på den jag har. Blinkar mest hela tiden trots att jag haft in den på service... Skittrist.. Skallindikatorn är väl mest troligt en grej på bara min pejl men har du berg så ska du inte ha en pejl med 433mhz... Skulle utan tvekan köpa en Edenpejl till taxen, Edens stora halsband är redan det mycket mindre än det lilla till swepointen och den finns ju med skallindikator och allt.. den är ju på 152mhz dessutom så den funkar bättre i bergig terräng, Farsan har en sån och den funkar kanon.
Publicerat Oktober 29, 200718 yr Knut Eden och lilla halsbandet, klockrent till en tax. En nackdelen är att man inte kan pejla två hundar samtidigt, går visserligen att köpa halsband med olika signaler men är den ena huden närma och den andra långt bort så funkar det inte! mvh
Publicerat November 28, 200718 yr ContactPro är mkt bra tycker jag. Jag har den till min Tax och den kan även sampejlas med andra så man kan ha koll på flera hundar samtidigt osv. Så är man ett lag med flera hundar så är det en klar fördel eller om man gör som vi som jagar med en del ibland som har många hundar där alla har samma sorts pejl. Smidig, tålig och bra funktion.
Publicerat November 29, 200718 yr Som jag ser det,finns det bara tre pejlar att välja mellan,Knut Eden,Televilt Hundra eller Contakt pro. Anledningen är att det bara är de två som har rörelseindikator,(pejlen talar om ifall hunden inte rör sig).Det har räddat mina drevrar flera gånger,(skadat sig allvarligt,gått genom isen) Jag har den gamla Hundran och Eden, de två funkar perfekt.
Publicerat November 29, 200718 yr Författare Som jag ser det,finns det bara tre pejlar att välja mellan,Knut Eden,Televilt Hundra eller Contakt pro. Anledningen är att det bara är de två som har rörelseindikator,(pejlen talar om ifall hunden inte rör sig).Det har räddat mina drevrar flera gånger,(skadat sig allvarligt,gått genom isen) Jag har den gamla Hundran och Eden, de två funkar perfekt. Ja det låter ju klokt. Även om hunden inte är i håll för pejlen , ser man ändå att den rör på sig då ?