Publicerat Oktober 30, 200718 yr En del som inte vill ha så mycket rekyl blir tillsagda att skaffa en rak stock.! Och så läser man att tikka T3 har en kraftig rekyl.? Nått rimmar inte här eller skjuter alla med Lite modelen och största kalibern ? För Hunter modelen väger 3,1kg + en rak stock vilket borde ge en lungn rekyl eller är de 3-4 hekto som saknas skildnden mellan jätte rekyl och ingen rekyl.? Eller är det bara så att en del vill såga Tikkan helt.?
Publicerat Oktober 30, 200718 yr Jag har en T3 Battue Light 9,3x62 och har än så länge bara skjutit med jaktmatch och upplever inte alls rekylen som störande på något sätt. Farsan har en T3 hunter i 308. och den har absolut ingen rekyl att prata om. En kompis däremot har en T3 lite i 30.06 och den har nästan obehaglig rekyl.
Publicerat Oktober 30, 200718 yr Författare Jag har en T3 Battue Light 9,3x62 och har än så länge bara skjutit med jaktmatch och upplever inte alls rekylen som störande på något sätt.Farsan har en T3 hunter i 308. och den har absolut ingen rekyl att prata om. En kompis däremot har en T3 lite i 30.06 och den har nästan obehaglig rekyl. Det är precis det här jag inte fattar.
Publicerat Oktober 30, 200718 yr Jag har en T3 Battue Light 9,3x62 och har än så länge bara skjutit med jaktmatch och upplever inte alls rekylen som störande på något sätt.Farsan har en T3 hunter i 308. och den har absolut ingen rekyl att prata om. En kompis däremot har en T3 lite i 30.06 och den har nästan obehaglig rekyl. Hade en sån men det var en jävla rekyl blev skott rädd men med ljuddämpare var den ruskigt fin men den blev ju inlöst av vissa andledningar har nu en sakko 85 finnlight 300 wm med ljuddämpare å swarowski kikare har nog aldrig skjutit med en bättre bössa ingen rekyl å ruskig precision
Publicerat Oktober 31, 200718 yr Har funderat på en T3 light eller battue light i 9,3x62. Men nu börjar man ju tveka. Har en 1600:a nu i den kalibern och den tycker jag inte är så farlig fastän stocken är krokig och bössan lätt. Är T3:an värre? ???
Publicerat Oktober 31, 200718 yr Har funderat på en T3 light eller battue light i 9,3x62. Men nu börjar man ju tveka.Har en 1600:a nu i den kalibern och den tycker jag inte är så farlig fastän stocken är krokig och bössan lätt. Är T3:an värre? ??? Jag tycker inte att det är någon farlig rekyl alls! men jag har som sagt bara provskjutit med jaktmatch än så länge! Det finns inte nån vapenhandlare som kan låna ut en för provskjutning?
Publicerat Oktober 31, 200718 yr Har funderat på en T3 light eller battue light i 9,3x62. Men nu börjar man ju tveka.Har en 1600:a nu i den kalibern och den tycker jag inte är så farlig fastän stocken är krokig och bössan lätt. Är T3:an värre? ??? Ta battue lighten i 9,3 å sätt på ljuddämpare då blir den kanon
Publicerat November 1, 200718 yr Ta battue lighten i 9,3 å sätt på ljuddämpare då blir den kanon Men hur mycket förlänger en ljuddämpare då? Vill ju ha en kort smidig bössa.
Publicerat November 1, 200718 yr I min T3 Hunter i kaliber 30-06 är rekylen helt okej. En hyglig bakkappa och mina nära 100 kilo bakom bössan gör det trivsamt att skjuta med T3:an! ;D
Publicerat November 1, 200718 yr Ta battue lighten i 9,3 å sätt på ljuddämpare då blir den kanon Jämthund, min uppfattning är att redan från början är T3an obehagligt framtung...utan ljuddämpare Hur hanterar du detta? MVH
Publicerat November 1, 200718 yr Jag har en T3 Battue Light 9,3x62 och har än så länge bara skjutit med jaktmatch och upplever inte alls rekylen som störande på något sätt.Farsan har en T3 hunter i 308. och den har absolut ingen rekyl att prata om. En kompis däremot har en T3 lite i 30.06 och den har nästan obehaglig rekyl. Tycker 30-06 är en otrevlig kaliber i de flesta bössor.
Publicerat November 1, 200718 yr Men hur mycket förlänger en ljuddämpare då? Vill ju ha en kort smidig bössa. [/quote Hade en sån ljudämpare som går in i själva pipan förlängde pipan ca 7 cm heter br-reflex
Publicerat November 1, 200718 yr Jämthund, min uppfattning är att redan från början är T3an obehagligt framtung...utan ljuddämpare Hur hanterar du detta?MVH Tyckte inte att den var framtung du får inte ha lera i armana ;D ;D .
Publicerat November 1, 200718 yr ;D Bössan isig är ju inte tung men tyngden är illla spridd i vapnet vilket gör den lite obahaglig att hantera balansmässigt. Kan inte tänka mig att en ljuddämpare "minskar" känslan av obalans ???
Publicerat November 1, 200718 yr Jag tyckte då den var fin å skjuta med när man satte på ljuddämpare men som sagt passar säkert inte alla
Publicerat December 26, 200718 yr Har skjutit ganska många skott med Tikka T3 Varmint 7mm RM både jaktmatch & 10grams Oryx, utan några besvär alls. Kan varmt rekomendera en sådan bössa.
Publicerat December 26, 200718 yr Håller med Pertan 30x06 har en konstigt långdragen rekyl ingen trevlig kaliber. Pojken hade en Sako 75 finnleigth 30x06 skit tråkig, har nu köpt en 85 a i stället i finnleigth kal 270 wsm helt otroligt skön att skjuta med precis som en 222 a. Mvh Vanja05.
Publicerat December 26, 200718 yr Tycker 30-06 är en otrevlig kaliber i de flesta bössor. japp det skriver jag också under på.
Publicerat Mars 17, 200818 yr japp det skriver jag också under på. Jaja, sånt där är ju olika. Jag har själv en T3 Hunter i 30.06 och tycker att den är supertrevlig. Kompisen med 308 tycker samma sak och tänker byta. Men visst, är man lite mindre mindre i kroppen ( Jag är 180, väger 85. Inte så superstor utan väl rätt vanlig och kanske lite tjock) och kanske har anlag för att bli lite rädd i skottet, så är den ju inget vidare. Det är ju ganska mycket pang för pengarna, om man säger så. Dock är ju den befintliga bakkappan lite väl hård, så den går ju att byta.