Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Oansvarigt ?

Featured Replies

Publicerat

Att släppa hund i vargområdet känns mycket kluvet.

Är man oansvarig när man utsätter hunden för faror ?

Svaga isar, hårt trafikerade vägar och vargtillhåll. Ska jag lära mig att se hunden som ett redskap för mitt eget nöjes skull ? Mycket rör sig i huvudet just nu.

Publicerat

Det är bara att inse att man utsätter sin kompis för massor av faror då man släpper den på jakt. Vargstammen breder ju sakta men säkert ut sig och vi har fått vargattacker på hundar längre och längre Norrut. I söder så har dom vildsvin som kan ställa till det för att inte tala om risken för örnattacker på våra mindre hundar. Utöver det så är det ju allt som du beskriver samt att många hundar riskerar att stampa sig på vassa kvistar då dom springer omkring i riset.. Alla har vi nog varit med om någon incident där jakthundar blivit mer eller mindre skadade på något sätt.

Trots allt är det ändå relativt sällan som något riktigt allvarligt händer, alternativet är ju att lämna den hemma då man går på jakt och hur juste är det mot hunden?

Publicerat

Rovdjurstäta områden kan jag inte svara på men personligen är jag alltid tvungen att kalkylera med risker när jag släpper hund här i vägtäta områden, annars kan jag aldrig släppa hund!

Drivande hund som du själv har lever/jagar alltid under en viss hotbild, isar, vägar, diken, taggtråd, hundtjuvar och andra idioter...listan kan göras lång.

På marker man jagat tidigare är jag lugnare men nya marker eller när folk ringer är jag supernoggran att kolla bla vägnätet...och tackar direkt nej om jag bedömmer faran allt för överhängande.

/Vänligen

Publicerat

Att ha hunden sittandes i hundgård går ju inte. Det bästa hon vet är att jaga hare.

Några skogstjärnar har vi apr. isar, bara skogsbilvägar, nästan ingen trafik, vi har varit skonade från olyckstillbud.

Vi har jagat, bara åkt ut och aldrig egentligen behövt tänka på några risker.

Därför känns det extra knepigt att börja tänka på om man ska ut eller inte.

Ni kanske tycker att jag målar fan på väggen, men bilderna man har sett med hunden till hälften uppäten, tarmarna utdragna, å fy f**.

Man kanske ska skaffa sig en hel skock med hundar så att man alltid har en ny att jaga med ifall en stryker med. Nej, väl ironiskt, funderar vidare.

I jaktstugan vid älgjakten lyssnade jag på diskussion mellan våra älghundförare. En av fyra var klar över att hunden var ett arbetsredskap. Just hans hund försvann en förmiddag, och återfanns 4 dagar senare flera mil hemifrån. Han åkte natt och dag och letade, annonserade i tidningen osv. När det kommer till kritan så är nog hunden mer än en jaktpryl.

Publicerat

självklart är hunden mer än ett redskap man fäster sig alltid vid hundarna. Man kan aldrig garantera att hunden aldrig blir skadad jag brukar själv ha ett par vildsvins skador om året. Jag har en kompis som fick sin hund över körd när han var och jagade och det var på en liten skogsväg som det brukar nästan inte komma bilar. Så är det med jakthundar dom lever inte i någon skyddad verkstad som sällskaps hundar gör.

Publicerat

Det finns bilar, så man kan köra till marker där de inte finns varg.......änsålänge.

Jag skulle då inte släppa jyckarna där vagrgen vistas ofta, sen domhär vargtelefonerna funkar ju som hej komoch hjälp mej. pang!

sallad någån?

Publicerat
sallad någån?

Jo, tack.. bäst att passa på innan den vissnat..! ;)

Nej, även om jag träffat ETT par hundar som redan jagar varg så skall jag nog importera ett hop Riktiga varghundar ändå...Heter dem irlänskvarghund ??? ;D

mvh

Publicerat
Jo, tack.. bäst att passa på innan den vissnat..! ;)

Nej, även om jag träffat ETT par hundar som redan jagar varg så skall jag nog importera ett hop Riktiga varghundar ändå...Heter dem irlänskvarghund ??? ;D

mvh

Jag bjuder!!

Min fasters jämthund höll efter en ensam varg för 2 år sen dalarna/idre.. dom såg vargen invänta jämten efter att den gått förbi en passare

så den andra passaren skrek och kunde få tag i tiken, annars vet man ju hur de brukar se ut....................

Publicerat

Jaja sedär...

Jo, nu vet ja vad, skall tämja en "artic wolf" har hört att dem har mest dådkraft..! ;D

Publicerat
självklart är hunden mer än ett redskap man fäster sig alltid vid hundarna. Man kan aldrig garantera att hunden aldrig blir skadad jag brukar själv ha ett par vildsvins skador om året. Jag har en kompis som fick sin hund över körd när han var och jagade och det var på en liten skogsväg som det brukar nästan inte komma bilar. Så är det med jakthundar dom lever inte i någon skyddad verkstad som sällskaps hundar gör.

De e så sant som det va sagt. Men släppa i vargtätt område hmmmm utmanar man inte lite väl mycket då?? Alla vet att olyckor kan hända men söka dom nja inte jag ialla fall.

Micke

Publicerat

Har man inga andra marker så vad gör man ???

Har jaktmarker i Glaskogen det var med blandade känslor man släppte hunden när vi hade ett revir där! Man mår inte bra faktist när hunden går på långskjuts och man inte varken hör eller har pejl kontakt på den.Det har gått bra ( hittills) ??? :-