Publicerat Oktober 31, 200718 yr min valp väcker riktigt mycket om hon går länge på ett hartraj! Jag gillar inte det här eftersom hon bara är 6,5 månader! är inte "väckande" ett fenomen som brukar uppstå när dom blir äldre? Ska man helt enkelt låta henne vila från skogen ett par veckor? Det är min första hund så jag har ärligt talat ingen aning om det finns något sätt att få bort detta? Tacksam för svar! Mvh!
Publicerat Oktober 31, 200718 yr Är väl inget att vara orolig för.... bara att jaga på! av mina 3 beaglar som jag har haft/ har, så har en börjat väcka mer och mer nu (1.5år gammal) den andra som är lika gammal väcker inte alls. Den tredje som jag hade för några år sedan, väckte i tidig ålder. Och att den hunden drunknade grämer mig än, för den hunden hade flera goda egenskaper I en så tidig ålder som 6.5 månader tycker jag inte att man kan ha så stora förväntningar. De utvecklas ju för var dag och för varje jakttillfälle. Mycket tid i skogen och du skall se att det blir bra! Men om beaglen, nästa höst då den vuxit till sig, bara väcker och det inte blir upptag, då skulle jag bli orolig
Publicerat Oktober 31, 200718 yr om hunden kommer att väcka eller nej är väl svårt att säga ännu. men är den skapt för att väcka så kommer den att väcka, går inte att göra nåt åt det. men eftersom hunden är såpass ung ännu så kan det bra läggas på den unga ålderns konto. kan väl hända att den är lite "över-ivrig" och med tiden då erfarenheten växer så kan det reda ut sig. om hunden väcker eller nej, så har en mindre betydelse, enligt mig. huvusaken är att du får en bra jagande hund !!
Publicerat Oktober 31, 200718 yr Författare sjävlklart så är jag nöjd bara hunden jagar! men jag hörde av någon att man kunde låta hunden vila ett par veckor om den är så ivrig i tidig ålder! Tack för alla svar! Och Andreas! tid i skogen får den garanterat
Publicerat Oktober 31, 200718 yr Detta med väckande är en smaksak.. vissa gillar ett häftig upptag medans andra gillar att hunden väcker så de får följa med hur jakten utvecklas. Själv gillar jag båda Vad sägs om väckande då man går på prov?
Publicerat Oktober 31, 200718 yr Författare Väckande på prov har jag ingen aning om tyvärr! ska höra mig för! men jag jagar hellre än att gå prov ändå! Skjutit nått i helgen då andreas?
Publicerat Oktober 31, 200718 yr Kolla dagboken 1 hare av 2 möjliga kan jag väl säga den andra haren hade varit lätt att skjuta också...