Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Trijicon 3-9 eller 2,5-10?

Featured Replies

Publicerat

hej, var tidigare ganska säker på att jag skulle ha ett trijicon 2,5-10x56 på 308:an, men nu har jag tänkt om.

bössan som jag har nu är en tikka m-55 308Win, som jag använder till all jakt, då tänkte jag ha trijicons 3-9x40, dvs. en lite smidigare bössa för diverse smygjakter. tänkte sedan köpa en 6,5:a eller dylikt, att använda som småviltsbössa, dvs. fågel bäver m.m, på den kan jag ha en lite ljusstarkare kikare. tänker jag rätt?

hur funkar förresten trijicons 3-9 i skymmning, är det någon som har provat?

//

Gabbe

Publicerat

Hej!

Jag har en 3-9x40 som jag är ganska nöjd med. Största nackdelen anser jag vara det begränsade synfältet, men riktmedlet är helt underbart! Visst duger siktet hyfsat i skymning, men jämför jag med mitt Zeiss Diavari V 3-12x56 står det sig naturligtvis slätt. Skall du inte jaga gris eller någon annan mörk nattjakt duger ett 3-9 gott.

Publicerat

Har köpt en 2,5-10x56 då jag inte tycker att det skiljer sig så mycket i storlek. Precis som turisten tycker jag att riktmedlet tillhör marknadens bästa för snabba skott men även för skott i dåligt ljus. (batterialergiker)

Tänker inte uttala mig om prestandan förens jag testat den grundligt. :)

Publicerat

Tycker du ska hoppa över 6,5an om du har en 308, lägg då pengarna på 2 kikarsikten och snabbfästen i stället, ska du vaka räv eller gris så blev åtminstone min 40 för svart i fullt månljus och snö, rent teoretiskt hade jag valt 2,5-10x56.

Publicerat
Har köpt en 2,5-10x56 då jag inte tycker att det skiljer sig så mycket i storlek. Precis som turisten tycker jag att riktmedlet tillhör marknadens bästa för snabba skott men även för skott i dåligt ljus. (batterialergiker)

Tänker inte uttala mig om prestandan förens jag testat den grundligt. :)

Hur går det? Nyfiken...  ;)

/Må

Publicerat

Hej,

Jodå, hade jag inte varit så förbannat sjuk så skulle garanterat gris ha fallit, vi har oerhört med nassar för tillfället och gubbarna har skjutit 4 stycken årssvin på två kvällar. :)

Vad har gjort är skjutit in under dåliga ljusförhållanden på gristavla. Det var inga problem att hålla 3-skottsserier runt 50-60mm i skumrasket och 30 mm på tavla i dagsljus. (Vulkan 185g) Många tycker att riktmedlet inte passar för precisionsskytte men det funkar för mig så här långt.

Montaget blev också bra, kan få en selma i mellan men inte mycket mer ;)

post-1031-1194267185_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

jahapp, först och främst vill jag tacka för alla svar :)

och nu till det "dryga"

det har kommit in en till kikare i matchen, en zeiss conquest 3-9x50 med tyska 4:an

vad tror ni om den? den borde ju ha lite bättre ljusegenskaper? eller? är det nån som har en conquest som kan säga hur den är?

//

Gabbe

Publicerat

Jag har ingen själv men har tittat i herrbergs under sämre ljusförhållanden och jag blev klart imponerad, mycket bra egenskaper, klara färger och bra skärpa.

Var inte båda dessa med i någon test i vapentidningen för några år sen?

Publicerat

Ja jag har en conquest med ::) En 6,5-20x50 på min 243W. (HerrBerg har också en likadan tror jag) Tror nog att det finns fler än en speciell tråd för Conquest under kikarsikten och optik. Jag är mycket nöjd med denna, men jag jagar aldrig i svarta natten med den heller.

Den är helt klart i paritet med deras Classic serie idag, skillnaden ligger i tubdiametern. Huruvida skymningsegenskaperna är bättre eller sämre än Trijicom är svårt att säga. Trijicom är absolut inte dålig har jag insett och dessutom är deras "1a" belyst. :)

Publicerat
  • Författare

har du testat trijiconet än MKJ?

//

Gabbe

Publicerat

Hej,

inte under praktisk jakt, har inte haft fysiken ännu tyvärr. (lunginflamation) Men nu har vi snö och minst ett vak blir det i veckan i alla fall ;)

Publicerat
har du testat trijiconet än MKJ?

//

Gabbe

Nu är kikaren invigd ;) Skriver lite om det i jaktdagboken i kväll när jag kan lägga in en bild. Men med snö är optiken nästan overkill. Har haft belysta 3-12 Z tidigare, liksom Meopta 3-12 den är minst i paritet med dessa. Kort och gott mycket optik för pengarna. Jag sitter aldrig utan snö eller måne iaf och då räcker det mycket bra.

MVH

Publicerat

Spännande! Utan att föregå din utläggning ikväll, men..... man har ju hört att spetsen lyser lite väl mycket när det är kolmörkt. Hur upplevde du det? Kanske inte är nåt problem när det är snö?!?

/Må

Publicerat

Som du sa har vi ett rätt rejält snötäcke nu och kände således inga sådana problem. Är det svart kan det nog bli annorlunda.