Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Varmintpipor

Featured Replies

Publicerat

Hejsan..

Köpte för ett tag sedan en sako varminter, den skjuter som en dröm iaf när pipan är ren. Men den börjar sprida redan efter 10-20 skott..

Har hört från olika håll att varmint pipor är så, men jag tänkte höra vad ni tror/vet ??

Publicerat

Jag har en sako hunter varmint i .223 rem.

Ta det för vad det är värt då jag oftast brukar göra rent pipan innan den skjutit mer än 20skott.

De få gånger då jag skjutit mer än 20skott i rad på bana har jag inte märkt av någon precisionsförsämring.

/Micke

Publicerat
  • Författare

okej..

Nä de som är lustigt är att dom 10-20 första skotten sitter hål i hål, men sen börjar träffbilden öppna uppsig. Till en sunsdosas storlek ungefär!

Så jag vet inte alls vad jag ska göra!.. tror ni att de kan finnas avlagringar i pipan? Tacksam för alla svar!

Publicerat

Vad är det för kaliber?

Tror inte det spelar någon roll om bössan har varmint pipa eller ej vissa kalibrar är känsliga men 20skott kan få många bössor att ge upp speciellt om dem inte är kliniskt rena innan.

Testa att göra en rejäl rengörning med någon amoniak baserad lösning tills lapparna kommer ut vita!

Publicerat

Halloj!

Är det de 10-20 första skotten efter en rengöring av pipan eller de 10-20 första vid de specifika skjuttillfället?

efter rengöring kan betyda smutsig pipa...rengjör den och testa igen...borde bli skillnad (om det är detta som är problemet)...använd kopparlösande solventer som t.ex "Sweet´s 7,62" så ska du se att bössa blir ordentligt ren och då kanske håller precitionen lite längre :)

vid varje skjut-tilfälle oavsett ren/smutsig pipa...tja, kan vara mycket...värme skulle jag tippa på, mirage från pipan som ställer till det....värme känslig bössa osv.

Mvh Fredde

Publicerat
  • Författare

Kalibern är 222 rem. Problemet uppstår efter rengöring. De 10-20 första skotten med ren pipa går fint och sen öppnar träffbilderna upp. Problemet verkar vara relaterat till smutskänslighet men 10-20 skott är ju inte mycket tycker jag? Problemet är detsamma vare sig vapnet varmskjuts eller ej så värmespridning är det nog inte.

Kanske är pipan inte riktigt rengjord? Gör en normal rengöring med koppar, krut och blylösande medel samt boresnake. Räcker inte detta?

Publicerat
Kalibern är 222 rem. Problemet uppstår efter rengöring. De 10-20 första skotten med ren pipa går fint och sen öppnar träffbilderna upp. Problemet verkar vara relaterat till smutskänslighet men 10-20 skott är ju inte mycket tycker jag? Problemet är detsamma vare sig vapnet varmskjuts eller ej så värmespridning är det nog inte.

Kanske är pipan inte riktigt rengjord? Gör en normal rengöring med koppar, krut och blylösande medel samt boresnake. Räcker inte detta?

hmm...skulle kunna vara att pipan är känslig för smuts...har du testat att rengöra på följande vis:

Först använder du krutlösare, borsta noga och torka rent med bomullsborsten eller med linnelappar....sen när alla krutrester är borta, så kan du dra igenom pipan med en linnelapp som är fuktad med kopparlösande solvent...dra igenom sen låter du bössan stå en minut eller två, sen torkar du den ren med fräscha linnelappar....lapparna kommer ut blåa så länge det finns koppar kvar i pipan...sen kan man doppa en mäsingsborste i solventen och gnugga pipan med för att få bort den riktigt fastgrodda smutsen....sen drar du rent med linnelappar....

fortsätt tills lappen är helt ofärgad när den kommer ut ur pipan.

då är den riktigt ren :)

10-20 skott är inte värst mycket...men vissa vapen är känsliga...

Är den plastbäddad?

/Fredde

Publicerat
  • Författare

Den är inte plastad. Tack för rengöringstipset förresten!

Publicerat
  • Författare
Den är inte plastad. Tack för rengöringstipset förresten!

Jo den är plastad! Ursäkta!

Publicerat

Boresnake är inte optimalt kosta på dig en riktig stång med jagg så är det lättare att hålla pipan ren.

Publicerat

Det kan ju vara så att du har en riktigt trång pipa.

När du sedan har skjutit 20 skott och pipan får beläggningar med koppar och krutrester, så ökar trycket med sämre precision som följd.

Jag hade varit nöjd med bössan och rengjort efter varje skjutning.

Publicerat
  • Författare

Nu är pipan rengjord riktigt ordentligt och det är väl bara att acceptera att den är som den är och vara nöjd med det!

• 1 month later...
Publicerat

jag hade en bössa som gradvis blev mer och mer känslig på det vis du beskriver där var det pipan som hade tagit slut.

Publicerat

Han har bytt bössa nu!