Publicerat November 1, 200718 yr Håller på att bil på en bilfirma (en Toyota på Toyotacenter).. Efter att jag har besiktat bilen och dom även har MRF-besiktat den utan anmärkning så säger försäljaren att jag har ett ansvar som säljare om det är så att dom säljer bilen vidare och något alvarligare fel uppdagas! kan det vara så? Iom att det är Toyotacenter så har dom ju alla möjligheter att kolla bilen på sin verkstad samt att den har gått igenom två andra besiktningar också. Jag får ju ganska dåligt för bilen då den byts in och dom tar extra när dom säljer för att täcka upp ev. garantier. Någon som VET? Och nää, det blir inte en toyota igen....
Publicerat November 2, 200718 yr Nu är jag varken bilförsäljare eller mekaniker. Men själv har jag aldrig hört talas om detta, låter helt absurt. Visst, denna skyldigheten finns ju i husförsäljningar. "Dolda fel" Men att det skulle vara likadant med bilar låter orimligt... Så svårt kan det inte vara för en stor verkstad att kolla upp bilens kondition!
Publicerat November 2, 200718 yr Säljer man en bil privat finns något som gäller vid dolda fel men den är tidsbegränsad.... exakt hur det ligger till vet jag inte men det måste gå att kolla upp!!! Konsumentrådgivningen eller nåt Micke
Publicerat November 2, 200718 yr Det där låter luddigt, om de som proffs inte hittar något fel på bilen vid inbyte, så kan ju inte du bli belastad i efterhand när de säljer bilen då är ju de säljare inte du. Vem vet hur många som provkört bilen och kunnat ha haft sönder något, skriv upp mätarställningen om du lämnar ifrån dig bilen.
Publicerat November 2, 200718 yr Författare Jag har klurat en del utan att för den del kunna komma med fakta. Om man köper en bil så är det ju säljaren man begär ersättning från om det skulle vara så att det skulle bli något trassel med bilen, i det här fallet Toyota. Frågan är ju då vad Toyota kan kräva av mig som säljare trots allt så har dom ju getts en möjlighet att tittat på bilen under ett dygn, Det är gjort en MRF-besiktning på bilen samt att Statens bilprovning har gått igenom den, ingen har hittat några fel som är något att bråka om, i min värld så borde jag som lekman ha gjort vad jag har kunnat för att sälja en juste bil?? Jag får ju kolla en gång extra när vi ska skriva på kontraktet, det är en Avensis 1,8 VVT-I som jag har och inte många fler än Toyota vill ha med dem att göra längre. Dom är nog dom enda som fortfarande tror att det är en bra bil, växellådan och motorn är en mardröm på den här modellen, varför det inte känns helt ok om jag ska måsta stå för några garantier i framtiden. Jag ska läsa det finstilta i kontraktet och se om det finns något som ev. kan trassla till det för mig i framtiden om problem skulle uppstå med bilen...
Publicerat November 2, 200718 yr jag ska måsta stå för några garantier i framtiden. Är det en bilfirma som du ska sälja bilen till ??? ??? ??? ??? ???
Publicerat November 4, 200718 yr Japp, Toyotacenter? Nu blir jag ännu mer ??? ??? ??? ??? ???, jag har köpt och sålt en del bilar men aldrig hört eller varit med om något liknande..
Publicerat November 4, 200718 yr Frågade farsgubben, han har kursat så mycket med bilar att skattemyndigheten ringde hem och frågade om det inte var dags att starta ett bolag eller sluta upp med bilaffärerna. Han har aldrig hört talas om något sådant, vid försäljning från privatperson (dvs du) så finns inga garantier, och du är inte ersättningskyldig om det händer något. Du kan om du känner dig osäker skriva ett kvitto där det står: "Bilen (märke, modell, års.mod och reg.nr) säljes i uppvisat och av köparen godkännt skick." skriv under med ditt namn och person.nr och köparen skall skriva under med sitt namn och person.nr (eller org.nr om det är en bilfirma).....då är du befriad från eventuella tråkigheter som kan inträffa med bilen efter affären är avslutad. Mvh Fredde
Publicerat November 4, 200718 yr Visat befintligt skick heter det väl? Kolla med kommunens komsumentvägledare, de har stenkoll på såna här saker. Mvh!
Publicerat November 4, 200718 yr Visat befintligt skick heter det väl?Kolla med kommunens komsumentvägledare, de har stenkoll på såna här saker. Mvh! njaooo...dedär med befintligt skick är lite vanskligt :-....då gäller det för dig som säljare att kunna bevisa i vad bilen var i för skick då den såldes....ifall att köparen trilskas om det händer nått med bilen....har du otur kan köparen hävda att bilen var trasig när han köpte den utan att han viste om det, och att du har lurat honom...eftersom det är svårt att bevisa hur det befintliga skicket var vid affärstillfället så kan det bli jobbigt. skriver man "i uppvisat och av köparen godkännt skick" så har köparen godkännt det skicket bilen var i vid affärstillfället, och det blir betydligt jobbigare för honom att hävda att bilen var trasig vid köptillfället i.o.m att han har skrivit under svart på vitt att han har godkännt bilen i det skick den var vid köptillfället...oavsett om bilen var totalslut vid köpet så har han ändå godkännt skicket i.o.m den underskriften. /Fredde
Publicerat November 9, 200718 yr Författare Hmm, nu är bilen bytt på Toyotacenter i alla fall och man är numera ägare till en SAAB 9-3 2,0 Turbo. Framtiden får väl utvisa om jag gjort ett dåligt köp. Har läst det finstilta i kontraktet och inte hittat något konstigt så säljaren måste ha surrat i nattmössan. Enda klausulen som finns vid inbyte är att: Köparen försäkrar att inbytesbilen inte har något av honom känt allvarligt fel. Samt: Om inbytesbilen är i påtagligt annorlunda skick kan säljföretaget begära en omvärdering. Kontraktet är det som används av bilhandlare som är medlemmar i MRF. Bara hoppas att "Toyan" håller några månader till så jag slipper se skiten mera!
Publicerat November 9, 200718 yr Man kan skriva hur mycket som helst om bilköp men en sak är säker, det är stor skillnad på att sälja bilen till en firma eller till en privatperson. Firman har mycket mycket svårare att hävda "dolt fel" eftersom denna antas vara kunnig på bilar. Säljer man till en privatperson så spelar det ingen som helst roll vad man skriver i kontraktet. Köplagen kan man inte avtala bort. Så om växellådan rasar 10 mil efter någon köpt en bil av dig så kan du mycket väl bli skyldig att betala reparationen eller ta tillbaka bilen, oavsett om du skrivit "befintligt/godkänt skick".
Publicerat November 9, 200718 yr Man kan skriva hur mycket som helst om bilköp men en sak är säker, det är stor skillnad på att sälja bilen till en firma eller till en privatperson. Firman har mycket mycket svårare att hävda "dolt fel" eftersom denna antas vara kunnig på bilar.Säljer man till en privatperson så spelar det ingen som helst roll vad man skriver i kontraktet. Köplagen kan man inte avtala bort. Så om växellådan rasar 10 mil efter någon köpt en bil av dig så kan du mycket väl bli skyldig att betala reparationen eller ta tillbaka bilen, oavsett om du skrivit "befintligt/godkänt skick". Saxat från konsumentverket (jag själv som har lagt till strecket under delar av texten): "När du köper något av en privatperson gäller köplagen. Lagens regler är inte tvingande, vilket betyder att du och säljaren kan komma överens om andra bestämmelser än de som står i lagen. Säljaren kan till exempel friskriva sig från ansvar för fel. Det gäller till exempel begagnade varor som säljs i befintligt skick. " Så man kan definitift "avtala bort" köplagen med ett skrivet kvitto. /Fredde