Publicerat November 1, 200718 yr Har lånat hem en husqvarna i 358nm,det medföljde ammunition till den som är troligtvis 20år gammal eller mer,frågan är då törs jag provskjuta bössan med den ammunitionen? ////Mats
Publicerat November 2, 200718 yr Har den tidigare ägaren skjutit med den ammon då? Ja, jag tror det men kolla först med en vapenhandlare.
Publicerat November 2, 200718 yr Författare Det är en kompis som ärvt bössan efter sin morfar,men han är ingen jägare eller skytt och han var för liten när han tog över den (8År gammal)tror det va 1986,i ock med att han inte haft intresset så har den bara stått i hans fars vapenskåp och han har ej heller skjutit med den..det medföljer även ammunition som ej har något märke,ser ut som man svarvat bort märket i botten(troligtvis omladdad).Hans morfar har förståss använt den till älgjakt men det är troligtvis över 20 år sedan
Publicerat November 2, 200718 yr Vad skulle kunna hända, mig vererligen så skjuts det med mauser ammo fortfarande och den är nog det minst det dubbla i ålder, sköt upp ett gäng Hirtenberg som legat i vapenskåpet sen 1989 och den var nog inte färsk precis, då jag fyndade 5 askar för 100:-.
Publicerat November 12, 200718 yr Jag har skjutit med ammo som är säkert 60-70 år gammal och det funkade. 20 år gammal ammo borde inte vara nåt problem men då du inte vet hur den förvarats är det nog bäst att låta bli.
Publicerat November 12, 200718 yr Det ska inte vara någon fara, som sagt var så är det nog många här som skjutit med ammo som är såda 50, 60 år och äldre, gammal kronammo som är maxladdad t ex. MEN, man kan aldrig vara säker med gammal ammo, man vet ej hur någon har laddat om det är handladdat, Gubben kanske laddade lite över max t o m, vet man aldrig vad det är för något. Fabrikammo som är så gammal skulle jag ha skjutit med, men dem handladdade skulle nog jag ha knackat ur och tagit rätt på kulorna istället.
Publicerat November 12, 200718 yr Författare Nu har jag testat ;Dfast med orginalkolv och utan kikarsikte var ett par skott lite väl otrevligt och ännu värre med dom handladdade som stötte riktigt otrevligt fast en annan kolv som inte ser ut som en hockeyklubba så ska det nog funka ;D
Publicerat November 13, 200718 yr Vet inte men HVA hade en märklig förmåga att förmedla hela rekylen in i benmärgen på sina kolvar, byt kolv och en pachmyer i bakändan så är den som en 308 sen
Publicerat November 13, 200718 yr Kolvbyte kanske hjälper om det är "uppslaget" som är otrevligt men om man tycker att själva kraften är för mycket så är det ju liksom så att ju rakare kolv du sätter dit ju mer rekyl går i axeln så du får en kraftigare rekyl i axeln även om det kan upplevas som mindre pga. mindre uppslag. Fredrik
Publicerat November 13, 200718 yr På min 358NM som jag hade var det uppslaget man störde sig på banan. I skogen brydde jag mig aldrig om det men iofs så hörde jag inte heller smällen där heller.