Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Pipbytessystem 358W-243W på tikka?

Featured Replies

Publicerat

Hejsan.

Efter att ha pratat med "hapa" här på forumet på en hundkurs har mina funderingar kring en 358W tagit fart.

Hapa var rent lyrisk och det han sa lät riktigt sunt i mina öron.

Problemet är väl att jag har fullt i garderoben och egentligen gillar mina vapen så att börja byta ut dem känns faktiskt rätt onödigt.

Men min tanke går åt hållet att eventuellt göra ett pipbytessystem på min Tikka Allweather kal 243W.

Har en ny laminatstock på g till den och tänkte kanske man kunde gjort en riktig lättviktar-buskröjare av den också med den gamla plastkolven, kort pipa, lätt sikte. Plastkolven är ju lite smäckig men den väger inte så mycket och det är ju inte nån superprecision jag är ute efter.

Så till frågorna. Låter detta vettigt, vad tycker ni?

Funkar Tikkas låda bra som bas?

Jag har som ni förstår inga som helst krav på att kunna byta pipa, sikte, kolv utan träfflägesförändring.

(Kombinationen toppjakt- eftersök/drevjakt på nåt lurvigt djur) lär ju inte ske ens samma månad!)

Går det att behålla den gamla 243-pipan? Sparar det pengar eller är det bara dumt?

Vad kan ett sånt kalas komma att kosta i slutänden?

Kan man ha en riktigt kort pipa på en 358W utan att leka eldkastare?

Går det att använda samma magasin för en 358W och en 243W?

PS jag vet att de flesta bygger på Rem 700, Brno, husqvarna osv

Men jag föredrar finsk kvalitet och funktionssäkerhet(trots plastunderbeslaget) framför amerikanskt, tjeckiskt eller svenskt grovsmide!

;D

/R

Publicerat

VAd det inte en T3 du har? isåfall har de väl inte gängad pipa dvs ett h-vete att byta

Publicerat

Jag hakar på en följdfråga om inte Ylitjorvas misstycker..

Samma saker men gällande Tikka M65 30-06.

Publicerat

Nej det är ingen T3:a jag har utan den äldre "vanliga" mastern.

Jag har ingen aning om den är gängad förstås men utgick från det.

Örnugglan!, fy fan för att stjäla min tråd!  ;D

Nej, Inga problem alls! Skulle nog själv kunna ändra projektet till att hitta en gammal Tikka 55:a för att göra samma sak.

Så jag väntar med spänning!

Publicerat

På det sätt du beskriver dinna önskemål så kan jag se en vits med pipbytessystem. Jag skulle själv inte palla att skruva pipa framotillbaka vid vardagsjakten men då det rör sig om helt olika säsonger så verkar det ju ok. En ny pipa till bössan lär kosta från 5000 beroende på vad du vill ha. Ska du kunna byta pipan själv så behöver smeden förse dig med lite verktyg för detta oxå.  358 win fungerar kanon (ursäkta) i korta pipor. Jag har sett när man skjutit med 358 win ur 45 cm pipa med obetydlig flamma. Kombinationen snabbt krut och relativt liten mängd gör att det hinner brinna på rätt bra i kort pipa. Man förundras över vad denna lilla patron kan prestera! Magasinet ska ju hantera samma patronlängd så det bör ju kunna gå, men det jag lärt mig i samband med att man beställt vapenbyggen är att det kan hända en del innan bössan är färdig, så man vet aldrig vad som dyker upp på vägen. Med andra ord inte mycket att tveka över, skicka iväg bössan till smeden och förse denne med en bunt pengar, så får du den enda bössa du vill släpa runt på när den kommer tillbaka. Om du lärt dig skilja på dovkalv och hind så kan den även invigas till hösten ;).

• 5 weeks later...
Publicerat

Det är inget problem att göra shift system på någon av nämda studsare.

6BR

Publicerat

Jan Stenroos på Åland är förmodligen billigast och bäst om man bara vill ha ett pipbytessystem. Hade jag haft bössor med korta lådor hade jag också haft en .358Win, eller kanske en .350 Rem Mag och en 6,5mm Rem Mag!

Publicerat

Låter detta vettigt, vad tycker ni? Ja

Vad kan ett sånt kalas komma att kosta i slutänden? Pipkvaliteten är avgörande, men i storleksordningen 7000 - 10000 är rimligt.

Kan man ha en riktigt kort pipa på en 358W utan att leka eldkastare? Utan tvivel, ja

Går det att använda samma magasin för en 358W och en 243W? Det kan man