Publicerat November 2, 200718 yr vet ni nå bra tips för jakt på järpe? köpte en sånn pipa idag.. vilken miljö och vilken tid på dygnet osv?
Publicerat November 2, 200718 yr Morgonen, gärna lite mulet och lätt vind tycker jag är bäst, lyssna på hur järpen visslar och försök härma så gott det går, men var inte för ivrig......ta det lugnt, du skall retas och locka den till dig. Äldre fåglar kommer inte sällan smygandes på marken för att undersöka vad du är för en filur. Dom är inte överdrivet skygga, men har en enastående förmåga att försvinna om dom vill. Kul jakt och den bästa fågeln i grytan enligt mig och många andra.
Publicerat November 2, 200718 yr Författare Morgonen, gärna lite mulet och lätt vind tycker jag är bäst, lyssna på hur järpen visslar och försök härma så gott det går, men var inte för ivrig......ta det lugnt, du skall retas och locka den till dig. Äldre fåglar kommer inte sällan smygandes på marken för att undersöka vad du är för en filur.Dom är inte överdrivet skygga, men har en enastående förmåga att försvinna om dom vill. Kul jakt och den bästa fågeln i grytan enligt mig och många andra. jasså med i vilken typ av terräng? kan man inte sätta sig med kammo stället på en stubbe och bara locka, så kanske järpar hör de och kommer. eller måste man höra ngn fågel innan man börjar pipa med järppipan?
Publicerat November 2, 200718 yr Tidig höst hittar springer jag oftast på dom i ungskog me mycke inslag av sly, björk asp osv, då är dom lätta att plocka:) sen när lövfällningen kommer blir dom lite svårare att ta, flyger väldigt lätt och sitter oftast inne i tätare granskog me inslag av löv. När jag springer på dom brukar jag stanna och lyssna, dom flyger inte långt. sen gå sakta mot där jag hörde järpen landa.. gå några steg, lyssna, gå några sten, lyssna dom brukar kvittra till nån sekund innan dom flyger, om man kommit lite för nära. väldigt god fågel men man måste ha några om man ska göra en riktig midda
Publicerat November 3, 200718 yr Författare Var ute och lockade idag, de har snöat mkt inatt och de snöar fortfarande. Jag gick i tät granskog med inslag av löv.. satt mig på en sten och vissla med pipan i 20 minuter men fick inget svar. Upprepade dedär på några ställen men fick inte ett enda svar. Hur länge ska man vänta mellan varje vissling och på varje ställe?
Publicerat November 3, 200718 yr jag brukar gå till dom ställena som jag tidigare har stöt järpen me träskällarn, tills jag stöter nån sen sätter jag mig ner och vislar. är man två som jagar så finns det en bra metod med att den ena sätter sig ner och vislar och den andra går en lov runt mot där den andra sitter då flyger dom oftast mot den som vislar händer även att han som stöter får skjuta nån då och då