Publicerat November 4, 200718 yr Jag har varit på gymnasieskolans trätekniska utbildning under den gågna veckan och tittat på valnöt till Remingtonbössan så att den blir helt rak. Priset är då lägre än det som Bobegs tar. Frågan är väl bara om man ska ta ljus el. mörk valnöt ??? ??? ??? Egentligen skulle man köpa en bit till 1900:an i samma veva när kursen är den rätta så det blir en helt rak kolv där också. Kan man få något råd ???
Publicerat November 4, 200718 yr Generellt sett mörknar all valnöt med tiden, tycker ådring etc framträder bättre på ljusare varianter farför jag föredrar dessa. MVH
Publicerat November 4, 200718 yr Författare Generellt sett mörknar all valnöt med tiden, tycker ådring etc framträder bättre på ljusare varianter farför jag föredrar dessa. MVH Ja, det gör det ju på allt trä el. det mesta iaf.
Publicerat November 4, 200718 yr Flammig valnöt föredrar jag iaf. Den brukar vara dyr då den ofta är i högre kvalite. Kan dock vara värt det
Publicerat November 4, 200718 yr Författare Flammig valnöt föredrar jag iaf. Den brukar vara dyr då den ofta är i högre kvalite. Kan dock vara värt det Jah! Ytterligare ett alternativ att tänka på. Kul amakulu!
Publicerat November 4, 200718 yr Min egen favorit är ljus valnöt med tydliga svarta ränder så kallade tiger stripes. Denna typ av valnöt har också stora funktionella fördelear eftersom all ådring förhoppningsvis går åt samma håll vilket är en förutsättning för att kunna lägga ut en kolv på bästa möjliga sätt med avsikt på hållfasthet och väderbeständighet. MVH Henrik
Publicerat November 5, 200718 yr Författare Min egen favorit är ljus valnöt med tydliga svarta ränder så kallade tiger stripes. Denna typ av valnöt har också stora funktionella fördelear eftersom all ådring förhoppningsvis går åt samma håll vilket är en förutsättning för att kunna lägga ut en kolv på bästa möjliga sätt med avsikt på hållfasthet och väderbeständighet.MVH Henrik Tack för den informationen! Alltid lär man sig något nytt.
Publicerat November 6, 200718 yr Författare 600 kr/stock i 50 mm valnöt ljus och 700 kr/stock i 65 mm tjocklek. Den andra stocken skulle jag sätta på 1900:an så att den blir rak den också. Då är det bara plank och grovsågat. Är det ett bra pris ???