Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ljus el. mörk valnöt

Featured Replies

Publicerat

Jag har varit på gymnasieskolans trätekniska utbildning under den gågna veckan och tittat på valnöt till Remingtonbössan så att den blir helt rak. :D Priset är då lägre än det som Bobegs tar. :D Frågan är väl bara om man ska ta ljus el. mörk valnöt ??? ??? ???

Egentligen skulle man köpa en bit till 1900:an i samma veva när kursen är den rätta så det blir en helt rak kolv där också. :D

Kan man få något råd ???

:D

Publicerat

Generellt sett mörknar all valnöt med tiden, tycker ådring etc framträder bättre på ljusare varianter farför jag föredrar dessa. :)

MVH

Publicerat
  • Författare
Generellt sett mörknar all valnöt med tiden, tycker ådring etc framträder bättre på ljusare varianter farför jag föredrar dessa. :)

MVH

Ja, det gör det ju på allt trä el. det mesta iaf.

Publicerat

Flammig valnöt föredrar jag iaf. Den brukar vara dyr då den ofta är i högre kvalite. Kan dock vara värt det :D

Publicerat
  • Författare
Flammig valnöt föredrar jag iaf. Den brukar vara dyr då den ofta är i högre kvalite. Kan dock vara värt det :D

Jah! Ytterligare ett alternativ att tänka på. Kul amakulu! :D

Publicerat

Min egen favorit är ljus valnöt med tydliga svarta ränder så kallade tiger stripes. Denna typ av valnöt har också stora funktionella fördelear eftersom all ådring förhoppningsvis går åt samma håll vilket är en förutsättning för att kunna lägga ut en kolv på bästa möjliga sätt med avsikt på hållfasthet och väderbeständighet.

MVH

Henrik

Publicerat
  • Författare
Min egen favorit är ljus valnöt med tydliga svarta ränder så kallade tiger stripes. Denna typ av valnöt har också stora funktionella fördelear eftersom all ådring förhoppningsvis går åt samma håll vilket är en förutsättning för att kunna lägga ut en kolv på bästa möjliga sätt med avsikt på hållfasthet och väderbeständighet.

MVH

Henrik

Tack för den informationen! Alltid lär man sig något nytt. :D

Publicerat
  • Författare

600 kr/stock i 50 mm valnöt ljus och 700 kr/stock i 65 mm tjocklek. Den andra stocken skulle jag sätta på 1900:an så att den blir rak den också. :D Då är det bara plank och grovsågat. Är det ett bra pris ??? :D