Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Curly coated retriver som jakthund/familjehund/första hund

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Skulle vilja veta det mesta om curlyn, både när det gäller jakt med oxå andra bra tips från er erfarna "stötar". ;)

Jag jobbar med hundar men varken gubben eller jag har varit med hund förut.

Tjing/Piglet

Publicerat

Om jag inte minns fel så är det coonhound i den retrivern, vilket gör att den är skarpare än vanligt, jag har träffat ett begränsat antal allt från trevliga till lömska, du får gärna utveckla vad du ska använda hunden till, så vips så har vi övertygat dig om något helt annat, men det är gratis.

Hälsningar Per

Publicerat

Halloj!

Jag själv vill ha en bra familjehund, maken ser gärna att det går att använda hunden till stötande/kortdrivande på rådjur. Curlyn är ju apporterande fågelhund - men går det att träna till andra jaktformer?

Vad gäller träning och envishet tror jag att vi båda två fixar det, trots ovanan, men om inte rasen passar kanske man e fel ute?

/Piglet

Publicerat
Halloj!

Jag själv vill ha en bra familjehund, maken ser gärna att det går att använda hunden till stötande/kortdrivande på rådjur. Curlyn är ju apporterande fågelhund - men går det att träna till andra jaktformer?

Vad gäller träning och envishet tror jag att vi båda två fixar det, trots ovanan, men om inte rasen passar kanske man e fel ute?

/Piglet

Varför gå över ån efter vatten, om han nu vill ha en kortdrivande på rådjur så titta på Wachtel eller liknande, de kan användas som apportörer också, jag hade inte köpt en Curly

Publicerat

Så sant... Pga ev allergi har jag fått span på curlyn och även pudel, men det finns ju säkert en uppsjö olika raser som borde kunna matcha oss. Wachteln säger många är en enorm utmaning som förstahund. Verkar annars supertrevlig och inte fullt så stor som curlyn, bra för barnen?

/Piglet

Publicerat

Du har lite att fundera över och ska jag ge något råd skaffa den jaktras ni tror kommer bli bäst till den jakt ni bedriver och sen vad familjen leker med på övrigtid spelar inte så stor roll, men mompromissar man bort jakten så är hundens huvudfunktion borta.

Jag har träffat fler Wachtlar som är trevliga i hemmet än jag träffatCurly, det skiljer stort på ägarna också så lite missvisande kan det vara, du får åka runt och besöka lite uppfödare och skaffa dig en bild över vad ni vill ha.

Hunden blir lite vad man gör den till den hund som jag fastnat lite för är Tyskjaktterrier, mycket pondus och trevlig hemma.

Publicerat

Definitivt ingen ras jag rekommenderar. Varken som jakt eller familje hund. Finns ett mkt litet antal curlys i Sverige och inte mer än en handfull har visat framtassarna på ngn for av jakt/jaktprov. Enda hunden som dessutom bitit mig var en Curly som jag dessutom kände mkt väl. Dom är skarpare och lite lömska om man jämför med labbe o golden. En spaniel eller en labbe skulle nog vara att föredra som stöt o apporterande hund.