Publicerat Januari 14, 200521 yr Någon som har lite bra tips till en som skall iväg och jaga vårvinterripa till fjälls för första gången? Ska precis sätt mig ned och planera destinationen. Vart kan man fara? Ska man dra jaktvagnen någonstans eller prioritera skotern?
Publicerat Januari 14, 200521 yr Hej, jag har jagat i Vuoggatjålme senaste 4-5 åren. Då jagar jag både på hösten med hagel och på vintern med kula. det finns mycketr gått om fågel både ripa och gråfågel. Du bor mycket bra nere i stugbyn eller om du vill så kan man åka skoter eller helikopter ut till någon stuga på kalfjället. Om du blir less på att jaga så är det mycket bra fiske där också. mvh.hallen
Publicerat Januari 14, 200521 yr Ett fint ställe är Voggatjolme. Därifrån finns det massor med heta marker som nås med skoter. Under dom hetaste veckorna i från slutet på Feb till jaktslutet är det dock mycke folk som jagar i områderna. :- Vi åkte mellan 1 -1,5 mil för att nå jaktmarken, då behövde man inte trängas med andra jägare. Men boka stuga nu för det kan vara fullt redan. Andra stället är Pietsjaure, Abisko, Ritsem, Sandviken men det gäller att ha skoter där också för att nå ut till jaktmarken. Så prioriteta skotern helt klart
Publicerat Januari 26, 200521 yr Jo skoter "måste " man ha. Det optimala är att ligga ute i fjället.Bo i ark eller tält, jakt direkt från lägret utan en lång transport på morgonen.
Publicerat Januari 26, 200521 yr :P Ja det vore en dröm att få jaga direkt på fjället, jag vintertältat mycket förut, men aldrig jagat.
Publicerat Januari 27, 200521 yr Planeringen fortskrider och troligtvis blir det två grabbar till som hänger med. Destinationen är väl inte helt bestämd ännu, så ni får gärna fortsätta med föslagen....
Publicerat Mars 3, 200521 yr Planeringen är nu klar och imorgon blir det att dra till fjälls ;D. Först såg det ut att bli Hemavan, men nu är det Adolfström som gäller. Pratade med lappen som hyr ut stugan: bra med fågel och bra underlag för hunden. Så Sita får följa med på denna tur. Någon som har erfarenhet av att snöskor kan behövas på hunden? ???
Publicerat Mars 3, 200521 yr Några snöskor känner jag inte till däremot brukar vi använda fleecefodrade cordurasockor då föret är skarpt.Borde finnas hos din hundtillbehörsaffär.Tänk på att tejpa sockan med lite eltape annars sitter den inte.Slädhundsfolket använder dessa tossor i tid och otid.