Publicerat November 4, 200718 yr Har köpt en Swarre 8x50 med tyska ettan. En fantastisk kikare med ett riktmedel som funkar grymt bra för mig. Men när jag sköt in den häromdagen så var jag tvungen att justera höjden så att den gick i "toppen" av vad som går att justera?!?! Som tur var blev det exakt det överslag jag ville ha, men det känns lite märkligt att behöva vrida tills det tar stopp. Är det nåt knas med fästena eller är det små marginaler på justeringen? Spelar detta någon roll nu när den ändå går som jag vill ha den. Nån som vet? /Må
Publicerat November 11, 200718 yr Om jag minns rätt så lossade jag på de skruvarna i främre ringen(nere vid klacken) och spände åt de bakre så tvingde jag upp siktet lite och det räckte. Trident1452
Publicerat November 11, 200718 yr Jag monterade en weaver kikare på min 22lr för nått år sedan...då hamnade jag utanför justerområdet på den (höjdmässigt)...läste i ett litet instruktions häfte som följde med till den kikaren att om man skulle hamna utanför justerområdet så skulle man space:a om de BAKRE fästena, dvs man lägger in en (eller flera beroende på hur mycket som behövs justera) remsa med aluminium folie...jag behöde justera ner träffbilden, så jag la några remsor ovanför kikaren i det bakre fästet...gick bra och skotten satt där de skulle.... skulle man flytta träffbilden uppåt så lägger man remsorna under kikaren istället...just ja, man måste lossa lite på skruvarna i det främre fästet innan man drar åt de bakre...annars bryter det aningen mycket i kikaren... Ett tips är att "nolla" kikaren innan man gör detta. OBS! vet inte hur detta funkar på kraftigare kalibrar, men det stod iaf så i häftet som följde med kikaren och det fungerade på 22lr /Fredde
Publicerat November 11, 200718 yr Lägga på tuben bak kan väl åndå inte flytta träffbilden? Du måste väl mena att man lägger under främre ringen?
Publicerat November 11, 200718 yr Lägga på tuben bak kan väl åndå inte flytta träffbilden?Du måste väl mena att man lägger under främre ringen? nä, bakre ringen...Min träffbild flyttades iaf av att lägga under den bakre ringen. Nu snackar vi ju inte nån halvmeter direkt...typ 10cm på 50m...mer än så behövde jag inte justera....
Publicerat November 11, 200718 yr De är ju omöjligt! De enda som händer är ju att överfallet inte går att dra åt lika mycket! Kan omöjligt flytta träffläget!
Publicerat November 11, 200718 yr De är ju omöjligt! De enda som händer är ju att överfallet inte går att dra åt lika mycket! Kan omöjligt flytta träffläget! varför flyttades det då ???....la imellan två dubbelvikta remsor folie och det flyttade träffbilden. om jag själv får spekulera i varför så tror jag att i.o.m att man lägger nått under kikaren baktill så trycks den uppåt, sen när man drar åt skruvarna på den bakre ringen så går dessa inte att dra åt lika mycket som tidigare (i.o.m att det är mer "massa" imellan)...sen drar man åt den främre ringen som vanligt...då kommer kikaren att tryckas ner fram, och i.om detta så har man tiltat kikaren framåt i.o.m att den är upphöjd en aning baktill... Testa själv om du inte tror mig....fästena var billiga alufästen, kikaren en Weaver K24.... iofs så bryter det möjligtvis aningen mycket i kikarsiktet...men det spelade ingen roll just då i mitt fall. /Fredde
Publicerat November 11, 200718 yr Hej fredde! De är ju omöjligt som ja skrev nyss! Å nu skrev du att du la under på den bakre ringen! (Då höjer du ju träffläget)! Behövde du inte sänka sa du! Å då är de enda som funkar att lägga under främre ringen!
Publicerat November 11, 200718 yr Hej fredde! De är ju omöjligt som ja skrev nyss! Å nu skrev du att du la under på den bakre ringen! (Då höjer du ju träffläget)! Behövde du inte sänka sa du! Å då är de enda som funkar att lägga under främre ringen! Tjena! Jajamän jag behövde sänka min träffbild....det jag skrev i det senaste inlägget var ett exempel, ber om ursäkt för att jag inte förtydligade detta :-[...jag la mina "folie bitar" ovanför kikaren (som jag skrev i mitt första inlägg) därmed bryter jag ner kikaren i bakkant och flyttar "korset" s.a.s uppåt mot träffbilden, vilket resulterar i att jag sänker träffläget....lägger jag dom under kikaren trycker jag kikaren uppåt och på så vis flyttar korset ner mot träffbilden (om den sitter för lågt) och på så vis höjer träffläget. Antar att man har gjort det omöjliga möjligt 8) ...nä, inte vet jag, men träffbilden flyttade sig definitift, och jag är 100% säker på att jag space:ade den bakre ringen. Mvh Fredde
Publicerat November 11, 200718 yr Föressten...tänkte på en grej, det kanske inte fungerar med stålfästen....jag hade alufästen som sagt, dessa är betydligt mjukare som du säkert vet...kanske därför det gick?! /Fredde
Publicerat November 11, 200718 yr Du måste väl ändå inse att de inte går att pressa ner tuben mer än ner till underdelen av ringen så länge den inte är gjord av smör! Kan lösningen möjligen vara under främre ringen??
Publicerat November 11, 200718 yr Du måste väl ändå inse att de inte går att pressa ner tuben mer än ner till underdelen av ringen så länge den inte är gjord av smör! Kan lösningen möligen vara under främre ringen?? Vet att jag la folielappar i bakre ringen...sitter och försöker komma ihåg, och om jag riktigt ransakar minnet så kan det hända att jag la en folie lapp fram också...alltså både fram och bak...förmodligen under kikaren framtill och definitift ovanför kikaren baktill... du har helt rätt i att den inte går att pressa ner mer baktill....så då måste jag ha lagt även framtill trots att minnet säger något annat...men jag är som sagt 100% säker på att folielappar hamnade baktill också. lösningen är isf både under i den främre ringen, och över i den bakre ringen....antar att de i den bakre var onödiga i.o.m det du säger. /Fredde
Publicerat November 11, 200718 yr Precis!Men dom som du la på tuben bak kunde du lika gärna skippa för dom gör ingen skillnad! Å du kanske la typ 3 lager under fram för att uppnå 1dm på 50meter?(EN SOM VET)
Publicerat November 12, 200718 yr Jag är lagom trött nu för att fundera på detta ;D Skall man shimsa måste shimsen läggas under tuben för att ändra träffläget och vill man höja skall dem ligga i bakre fästet. Fast jag skulle nog slipa in ringarna istället skaffa en rundstång i samma diameter som siktet och lite slippasta så slipper du spänningar med