Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

För/nackdelar med canibeep?

Featured Replies

Publicerat

Jag funderar på att skaffa en beeper men behöver verkligen höra fler åsikter om denna först. Jag använder en pingla på min vorsteh just nu men tycker det är lätt att missa var ljudet sist kom ifrån när han står, särskillt om det blåser lite eller om snö har hamnat i pinglan. Dock tvekar jag lite pga ljudet. Det hörs ju på flera hundra meter och måste med andra ord vara väldigt högt. Kan detta vara skadligt för hundens öron? Andra funderingar är hur lätt det brukar gå att vänja en hund vid ljudet. Jag vill ju inte att signalen får honom att stöta fågeln eller reagera på något annat oönskat sätt. Dock är han bara 2,7år så det kanske inte blir så svårt..? Sista funderingen är detta med kontakten. Min hund håller bra kontakt med marken jag jagar på är mycket kuperad med tät skog och på 80-100 meter är han omöjlig att upptäcka. Rädslan finns dessutom att kontakten blir sämre när han har beeper, då vissa jägare påstår det.

Vad säger ni? För eller emot beeper.

Publicerat

Jag är för Beeper helt klart.

Men jag är samtidigt försiktig till att använda den på unghundar, varför.

Jo, jag tycker förarkontakten försämras då du som förare blir slöare och mindre aktiv på att styra/dirigera hunden.

Man går omkring och väntar på ett upptag som är i form av ett konstigt ljud istället för hundskall.

Den stora fördelen med beepern är att du får en effektivare jakt, då du kan släppa ut hunden längre och ändå hitta igen den.

I vissa fall trycker fågeln bättre för beepern än utan ( hökljudet på canibeepern ).

Ang den höga ljudnivån finns det små knep att ta till.

Jag har skurit ut en bit från ett liggunderlag och tryckt in i tratten där ljudet kommer ut, då kan du få ner nivån betydligt.

Det finns även västar med beeperfäste så man slipper ha den runt halsen på hunden.

Men jag lovar att hunden mår bättre av beeper än en pingla som oavbrutet plingar i hundens öron.

Jag har då aldrig upplevt att hundar stöter fågel då beepern börjar ljuda, är hunden ståndfast står den kvar oavsett om det låter eller ej.

Har faktiskt prövat beepern ett kort tag i fågelrika marker på unghunden i höst och han stod hur bra som helst trots ljudet.

Får se om och när jag sätter på beepern på unghunden, han har under hösten utvecklat ett väldigt fint skogssök och uppvisat flera klockrena rapporteringar.

Vem vet, den kanske inte åker på alls om det fortsätter så här som det gjort de sista jakterna ???

Gammelhunden har då på den då han har ett sök som ligger en bit utanför det tillåtna i skog så att säga ;D

Publicerat
  • Författare

Ja det verkar ju som det finns många fördelar med denna men jag är ändå osäker. Egentligen kanske man skulle skaffa sig en pejl men de kostar ju hur mycket som helst, särskillt maxi avance som jag tycker verkar bäst. Men det vore ju underbart att slippa både pingla och pip.

Publicerat

Glöm pingla,pip och Maxi Avance  :o Framtiden är här:Garmin Astro...3400 skr i Florida... 8)

Publicerat

Jag känner igen frågorna!

Ställde nyligen samma frågor själv. Pejl eller inte? Fick många bra svar bla. prova pingla. Men den var inte nog bra i tät skog.

Jag hade bestämt mig att någon beeper skulle jag inte ha, för högljudd! (Lyssnat innomhus)

Men när jag jagade med en kompis som hade beeper upptäckte jag hur snabbt man hörde var hans hund stod.

Fungerar ju tvärt emot en pingla, då man ska veta var hunden var när det blev tyst.

Med beeper är det tysst till det att hunden står! Då låter en signal som du direkt får riktning emot med hörseln. Otroligt snabbt vet du var hunden står!

En del svarade, att med pingla ser du inga fåglar senare på hösten. Fåglarna blir skyggare då.

Jag köpte en ny Canibeep Pro med Björkis signalväst med fäste på ryggen (Edshults-Hundtillbehör.se). Den har justeringsmöjlighet på ljud o känslighet. Vilket innebär att man kan justera ner volymen om man vill.

Min Breton är 1.5 år och acepterade beepern och signalvästen direkt.Jagade en hel dag vid första försöket u.a..Men man bör nog vänja hunden.

Pejl kanske är bättre? Framför allt om hunden försvinner, då har väl pejlen längre räckvidd.Men en pejl kan aldrig bli lika snabb att se var hunden står. Om du har friska öron är beepern lätt att lokalisera, riktning o avstånd, och man finjusterar riktningen eftersom.

Garmin Astro är på fel frekvens (Olaglig) . Kommer säkert en Svensk o dyrare variant.

Jag tycker att beeper är tillräckligt bra för en hund som är i närheten av jägaren.

Publicerat

Jag har använt cainbeeper men jag har tinitus och har svårt med riktnings bestämningen så på min nya hund har jag satt på en contakt pejl för fågelhundar och då piper de i fickan när hunden stått i 7 sek och skulle jag behöva pejla så är de bara att pejla in. :) Den kostade 3500kr men då kan jag använda den på min terrier också ;)

Publicerat

Ajdå sitter jag här och rekommenderar olagligheter  ??? Det var inte bra  :-[ Har använt beeper i nästan tjugo år nu och måste väl erkänna att jag har väldigt svårt att klara mig utan den åtminstone i skog och videsnår. :PVisst är beepern ett utmärkt alternativ bara hörbarheten är någorlunda.I hård blåst och om hunden är en riktig storgångare blir det problem.Samma gäller oss med nedsatt hörsel ,riktningen kan bli lite fel ibland.Vissa hundar vill avancera då pipen går igång och behöver en liten inskolning, andra står fast från första pip.Ibland kan man uppleva att fågeln trycker hårdare för hökljudet andra gånger känns det som om ljudet stör fågeln.Har sett vad en Astro kan prestera och är imponerad ,oerhört intressant produkt som om den blr laglig i Sverige kommer att sälja som smör.Det är egentligen ingen pejl utan en apparat som med riktning,avstånd och dessutom på friluftskartan visar var hunden är,om han står och var han varit.Piper i fickan då hunden står och visar omedelbart riktning och avstånd.Nästan fusk... ;)

Publicerat

Om man inte är beredd att direkt börja modifiera Astron så fort du plockar upp den ur paketet, så skulle jag vänta typ ett år innan garmin kommit på en bättre lösning för var man ska placera sändaren på hunden.

Västen duger inte, orginalantennen duger inte heller, du kan inte heller placera enheten på vanligt halsband för då kommer antennen att peka rätt ner.

Publicerat

Jag har ett par begagnade beepers till salu om du är intresserad?

Publicerat
Vad använder du då ? GPS+Laptop  :o eller rapporterande hund  ??? :)
Publicerat

Beeper tycker jag är ett väldigt praktiskt hjälpmedel! Jag har använt den på min hund i skog under hösten och det är otroligt lätt att orientera var ljudet kommer ifrån när han står! Hunden är bara 2 år, men i höst med den urusla fågeltillgången så har det varit bra att kunna ta tillvara på de tillfällena då han hittat fågel. Och han bryr sig inte ett dugg om pipet, står han så står han.  :) Har en 15 år gammal modell som sitter på ett halsband, men den funkar klockrent.

Skulle jag köpa en ny skulle det bli en som kan fästas på signaltäcket, mycket smidig lösning.

Och att förarkontakten skulle försämras är jag lite frågande till, förstår argumenten för att det skulle bli så men tror att ledarskapet är ännu starkare faktor som gör att hunden håller kontakten ändå. Tror jag, tralla la.  :D

Publicerat

Personligen så är jag emot beeper.

Men det är klart att det finns fördelar t ex. att hundar med dålig reviering och förarkontakt och/eller EJ anpassad fågelbehandling blir anvädbara.(ett dåligt skogssök kan aldrig vägas upp av bra fågelbehandling eller vice versa.)

Jag tycker att det är som  att ge upp när man hänger en beeper på hunden.

Endel som man pratar med tycker att rapportering är skit för att det sällan leder till skottläge, men det är ju skillnad på att rapportera och att vara bra på det.                                                                                                   

Publicerat

Men det är klart att det finns fördelar t ex. att hundar med dålig reviering och förarkontakt och/eller EJ anpassad fågelbehandling blir anvädbara.(ett dåligt skogssök kan aldrig vägas upp av bra fågelbehandling eller vice versa.)

Endel som man pratar med tycker att rapportering är skit för att det sällan leder till skottläge, men det är ju skillnad på att rapportera och att vara bra på det.                                                                                                   

Naturligvis är ju en bra rapportör en Gudagåva men flertalet av oss får ju inte uppleva detta, åtminstone inte jag. :-[ Har jagat med stort gående Engelska Settrar sen slutet av -80 talet och har ännu inte upplevt en hund som håller tillräckligt bra kontakt i skog.Förmodligen ett dressyr/avelsfel :-Men på fjäll går det fint ,dock ibland lite för fort och för stort även där  :o.På fjället vill jag se hundar som tar mycket egna initiativ och självmant koncentrerar söket till den intressantaste terrängen, en skolad reviererare fungerar naturligtvis även på fjäll men sällan lika effektivt som "biotopsökaren". Beepern (eller en pejl)möjliggör jakt för mig i skog och täckt terräng trots att den är renodlade fjällhundar jag håller mig med.Å de e väl bra...
Publicerat

Är nybörjare på jakt! Men det verkar som om vi söker fågel i helt olika skogar!

Vissa talar om dålig förarkontakt o reviering om man har något hjälpmedel på hunden.(Sett det tidigare i liknande frågor9

Men där jag jagar försvinner hunden ur synhåll innom hagelhåll.Ska hunden då bara springa runt fötterna?

Jag menar om man jagar i täta planteringar och liknande.Där hunden försvinner bara några meter i från dig.

Jag vill jaga där hunden hittar fågel, och tyvärr verkar det inte vara i glesa tallskogar med god sikt.

Så låna en Beeper o prova!

Publicerat
Är nybörjare på jakt! Men det verkar som om vi söker fågel i helt olika skogar!

Vissa talar om dålig förarkontakt o reviering om man har något hjälpmedel på hunden.(Sett det tidigare i liknande frågor9

Men där jag jagar försvinner hunden ur synhåll innom hagelhåll.Ska hunden då bara springa runt fötterna?

Jag menar om man jagar i täta planteringar och liknande.Där hunden försvinner bara några meter i från dig.

Jag vill jaga där hunden hittar fågel, och tyvärr verkar det inte vara i glesa tallskogar med god sikt.

Så låna en Beeper o prova!

Tror du som jag tagit ditt beslut redan.

Visst vill man höra va andra har att säga men.....

Testa o dra dina egna slutsatser med alla inlägg i bakhuvet.

Anser att "PASCALL" bara e lite yr i mössan o int har en aning om va han pratar om.

-"..t ex. att hundar med dålig reviering och förarkontakt och/eller EJ anpassad fågelbehandling blir anvädbara"

Förarkontakten kan ja väl hålla med om men resten? :o :-

Finns flertalet Elithundar som förarna använder beeper på vid praktisk jakt!

Ämnet är stött o blött miljontals ggr o de e bara så att de finns 2 läger, för o emot!

När de gäller skogsjakt ÄR canibeep eller liknande hjälpmedel ovärderliga.

Sen är det upp till brukaren att använda hjälpmedlen rätt!!!!

För just användandet e de viktigaste!

Publicerat

Som det nämts så är det lite antingen är man för eller så emot beeper.

Jag har en hund som går i elitklass både på fjäll och i skog och som domarna sagt har ett "läsbart sök". Jag använder på denna hund beeper vid praktisk jakt. Har använt beeper på båda hundarna jag haft i höst trots att båda söker bra och så att säga är "elithundar".  Visst kan det vara lite lathet, men jag slipper frustrationen att inte hitta hunden och att förstöra fågelarbeten! Jag hatar att sabbotera för hunden!!! >:(

Fåglarna ligger ofta på de mest jävliga ställen. Har haft hunden stående inne i ris bara 10m ifrån mig utan att se den..... så i mina ögon är beeper bra. Dock tejpar jag igen den med silvertejp och gör några små hål i silvertejpen för att det inte ska vara så högt ljud! Använder även väst så att beepern ligger på ryggen på hunden.

Dock vet jag att det finns dom som tycker att spänningen är när hunden är borta och man måste leta.......helt ok de också, men inget för mig. Jag vill hitta hunden och få fina arbeten på fågel. :)

Sedan är det lite hur man använder beepern. Nu har jag en "färdig" jakthund. Att använda beeper på en unghund under injagning kan ha sina fördelar om man använder den rätt men även sina nackdelar om man "missbrukar" den. Så under injagning är jag lite kluven när det gäller användning av beeper.........

Publicerat
Som det nämts så är det lite antingen är man för eller så emot beeper.

Jag har en hund som går i elitklass både på fjäll och i skog och som domarna sagt har ett "läsbart sök". Jag använder på denna hund beeper vid praktisk jakt. Har använt beeper på båda hundarna jag haft i höst trots att båda söker bra och så att säga är "elithundar".  Visst kan det vara lite lathet, men jag slipper frustrationen att inte hitta hunden och att förstöra fågelarbeten! Jag hatar att sabbotera för hunden!!! >:(

Fåglarna ligger ofta på de mest jävliga ställen. Har haft hunden stående inne i ris bara 10m ifrån mig utan att se den..... så i mina ögon är beeper bra. Dock tejpar jag igen den med silvertejp och gör några små hål i silvertejpen för att det inte ska vara så högt ljud! Använder även väst så att beepern ligger på ryggen på hunden.

Dock vet jag att det finns dom som tycker att spänningen är när hunden är borta och man måste leta.......helt ok de också, men inget för mig. Jag vill hitta hunden och få fina arbeten på fågel. :)

Sedan är det lite hur man använder beepern. Nu har jag en "färdig" jakthund. Att använda beeper på en unghund under injagning kan ha sina fördelar om man använder den rätt men även sina nackdelar om man "missbrukar" den. Så under injagning är jag lite kluven när det gäller användning av beeper.........

Väl talat ! Håller med till 100% ;D
Publicerat

Ja, man får tänka lite och inte bara springa rakt till hunden och ge den resorder! Har använt beeper under denna höst, fast injagningen räknar jag nästan till förra hösten. När hunden är ur sikte och beepern börjar låta så tar jag det väldigt lugnt. Om fåglarna är trygga den dagen så har jag låtit han stå länge, utan att röja att jag har upptäckt att han står. Men nu under denna höst har det varit så infernaliskt uruselt med fågel så jag har ansett att vikten att låta hunden få så många kompletta fågeljobb som möjligt har övervägt "förlusten". :)

• 2 weeks later...
Publicerat

Vad använder du då ? GPS+Laptop  eller rapporterande hund 

Lite sent att svara nu kanske men har missat detta totalt :-[

Har en Canibeep och en Kiruna pip (heter den så?)

Själv så är jag utan hund nu tyvärr och har ingen användnig för piparna, efter att ha haft en vorsteh (sträv givetvis) så har förändrade familjeförhållanden inte medgivit en ny hund (singel och hopplösa arbetstider). Jobbar hårt på att hitta en vettig hundvakt för samboende men dom växer inte på träd direkt.. :o

Finns det någon som är intresserad av att prova en Beeper så har jag som sagt ett par till salu..

Publicerat
Lite sent att svara nu kanske men har missat detta totalt :-[

Har en Canibeep och en Kiruna pip (heter den så?)

Själv så är jag utan hund nu tyvärr och har ingen användnig för piparna, efter att ha haft en vorsteh (sträv givetvis) så har förändrade familjeförhållanden inte medgivit en ny hund (singel och hopplösa arbetstider). Jobbar hårt på att hitta en vettig hundvakt för samboende men dom växer inte på träd direkt.. :o

Finns det någon som är intresserad av att prova en Beeper så har jag som sagt ett par till salu..

Aj tusan ! Hoppas det ordnar sig så att du kan ha hund igen...Beskriv "Kirunapipen" till utseende...
Publicerat

Jag ser att jag har uttryckt mej lite klumpigt här, men ska försöka förklara mej lite.

Min filosofi när det gäller skogsfågeljakt med stående hund är ganska enkel, för det första ska hunden jaga för MEJ och sen ska jakten utföras så tyst som möjligt (i båda dessa fall går både pingla och beeper bort).

Det ska alltså vara effektivt för att hunden och jag är ett team, det är då jakten få ytterligare en dimmension.

Många gånger så är det inte vidden i söket som är problemet utan just revieringen, med bra rev så får hunden gå ganska så stort innan det blir svårt att hitta den på ståndet, förutsatt att man är samjagade och kan läsa av terrängen man jagar i. Som dom flesta vet så ökar ofta vidden ju äldre hunden blir, detta av flera olika anledningar men jag vill gärna se även en 8-årig hund som med sin erfarenhet jagar MED föraren.Just den biten är viktig för aveln (vissa hundar har DET, andra INTE).

För den enskilde jägaren med ambitionen att skjuta fågel och ingenting mer så okej häng på en beeper och ha skoj (så länge hunden uppfyller ägarens krav så är det ju till belåtenhet), men kom inte och påstå att det är  en bra hund bara för att den irrar runt i skogen och står för fågel. 

Publicerat

Alla tycker inte om "missionären".

E man då en dålig älskare bara för de?  ;):D

Publicerat
För den enskilde jägaren med ambitionen att skjuta fågel och ingenting mer så okej häng på en beeper och ha skoj (så länge hunden uppfyller ägarens krav så är det ju till belåtenhet), men kom inte och påstå att det är  en bra hund bara för att den irrar runt i skogen och står för fågel. 

Det finns en hel del bra hundar i Sverige och en hel del dåliga också. Är helt me dig på detta plan. Men bara för att man har ett hjälpmedel varför skulle det betyda att man har en dåligt hund  ??? Den kopplingen fattar jag inte riktigt  ??? Ja jag vet också att beeper/pejl är lätt att ta till när man misslyckats lite med injagning/dressyren, så det argumenterar jag inte emot...........

När får man säga att man har en bra stående fågelhund?

• 1 month later...
Publicerat
Aj tusan ! Hoppas det ordnar sig så att du kan ha hund igen...Beskriv "Kirunapipen" till utseende...

Niak, jag har missat din fråga totalt... nåja, Kirunapipen har ett kraftigt läderhalsband med batteripacken på undersidan och "högtalaren ovganpå nacken. Allt är "inkapslat" i kraftig krympslang..

Använd men i helt ok skick och för en hund i storlek som en Vorstehhanne.. 500:- ?