Publicerat November 8, 200718 yr Hej alla ! Då var man i köp/byttagen igen :-) Har en Zeiss 6-24*56T på G med rikmedel 40...obs gamla modellen utan Lotutec coating. Ni som äger eller har testat liknande kan väl ge en recension ang. plus o minus.. Tanken med denna är att ha skoj på skjutbanan samt ge rävarna och bockarna en hård match framöver ;D
Publicerat November 9, 200718 yr Författare Nu är den köpt iaf...får hem den på söndag så jag får utvärdera den själv.. Zeiss är ju alltid eller "oftast" Zeiss så det borde ju inte bli en besvikelse ;D
Publicerat November 9, 200718 yr Du blir inte besviken hade det varit riktmedel 63 hade jag varit i upplösningstillstånd ;D
Publicerat November 9, 200718 yr Har använt Z 6-24 under ett par år och kan konstatera att det är en toppenkikare sett till prestanda. Det finns två nackdelar med den vilka är storleken och de "olåsta" tagetrattarna varav det sista endast gäller för den "gamla" modellen. Kikaren är toppen till stillasittande jakt men till allt annat känner man sig som en elefant i en porslinsbutik
Publicerat November 9, 200718 yr Kikaren är toppen till stillasittande jakt men till allt annat känner man sig som en elefant i en porslinsbutik Det gör jag även med en 3-9x40 i skogen, löst det hela med QR till gloröret
Publicerat November 9, 200718 yr Och jag har vridmontage till mina kikare men 6-24 är fortfarande en kikare för en begränsad del av jakten om du frågar mig. Personligen har jag kommit att börja uppskatta "allroundkikare" mer och mer då man löser det mesta med 10-12ggr förstoring och då får man en kikare i ett mer användarvänligt format. Vid rävjakt på nyslagna fält är det dock en välsignelse med en 6-24!
Publicerat November 9, 200718 yr Helt riktigt, det är ju inte så att det är enda kikarsiktet i garderoben men ett väldigt trevligt komplement ;D
Publicerat November 9, 200718 yr Författare Tack för era synpunkter. Denna kommer endast användas till vakjakt på bock, räv m.m och så klart på målskyttebanan. Hade toktur idag kan man säga !!!!! Snubblade över en beggad (nyskick) R93 pipa i 270WSM !!!! Kommer sitta som en smäck under Zeissen !! Jag kollade norma.cc efter ballistik, anslagenergier m.m och jag måste erkänna att jag är aningen imponerad på 270WSM...den rockar fett som man brukar säga :-) Nästa vecka skall den testskjutas så jag måste återkomma med mitt slutgiltiga omdömme. Skitjakt på er alla !!!!!
Publicerat November 9, 200718 yr Tack för era synpunkter. Denna kommer endast användas till vakjakt på bock, räv m.m och så klart på målskyttebanan.Hade toktur idag kan man säga !!!!! Snubblade över en beggad (nyskick) R93 pipa i 270WSM !!!! Kommer sitta som en smäck under Zeissen !! Jag kollade norma.cc efter ballistik, anslagenergier m.m och jag måste erkänna att jag är aningen imponerad på 270WSM...den rockar fett som man brukar säga :-) Nästa vecka skall den testskjutas så jag måste återkomma med mitt slutgiltiga omdömme. Skitjakt på er alla !!!!! Grattis Frei, du blir välklädd nu. 270WSM är en trevlig kaliber. Antar att du behöver ett nytt slutstyckshuvud/magasin också eller? MVH
Publicerat November 9, 200718 yr Författare Grattis Frei, du blir välklädd nu. 270WSM är en trevlig kaliber. Antar att du behöver ett nytt slutstyckshuvud/magasin också eller?MVH Japp, det behöver jag. Fick hem grejerna för test direkt och kan köpa loss hela kittet (mag, slutstyckshuvud och pipa) för endast 9000:-. Det känns faktiskt som en bra deal med tanke på att endast 1 låda Norma Jaktmatch har avfyrats med pipan. Jag gillade även känslan med en längre pipa då man är van med 57,7cm...Då man kommer placera en stor tub på den känns balansen bättre med den långa pipan. Jo kalibern verkar ju grymt trevlig. Det jag ville ha var ju en flackskjutande pyrsch/vak kaliber för rådjur o räv men den skall även fungera bra om en storgalt eller älgtjur kliver fram.
Publicerat November 9, 200718 yr Författare Du blir inte besviken hade det varit riktmedel 63 hade jag varit i upplösningstillstånd ;D Ha ha ha....jo visst hade riktmedel 63 varit fränt men känns inte det lite Shooter (filmen) mer än jakt ?? ;D ;D
Publicerat November 9, 200718 yr Jag köpte en 6-24 Victory begagnad från en filur på denna site, riktmedlet är 63. Visst, det märks att riktmedlet är till för att skjuta folk och inte fä, men man får ingen julgranskänsla alls eftersom belysningen är så exakt och optiken så skarp att belysningen knappt behövs ens i riktigt dåligt ljus trots att riktmedlen är tunna. Benhöver jag en 6-24 till (skulle inte tro det i praktiken, när en sådan glugg behövs är det mer optiken man jagar med än vapnet) så skulle det bli en 63:a till.
Publicerat November 12, 200718 yr "filur" ;D Riktmedel 63 är klockrent för jakt där man räknar med precisionsskott mot stillastående vilt. För tillfället leker jag lite med Swarovskis TDS och det är helt klart användbart det också för den som hellre föredrar Swarre även om det kanske inte kan mäta sig riktigt med Zeiss 63:a.
Publicerat November 12, 200718 yr Författare Tack för ditt svar Filur !! ;D ;D Jo visst är det läckert riktmedel. Jag fick hem Zeissen idag men kunde dessvärre inte montera den då ringarna på MAK-montagen var för låga. Beställt nya som kommer på posten på onsdag. "Klumpen" under targetrattarna var för djup vilket gjorde att kikaren stod på sadelskenan utan att nudda ringarna :-) Skall bli spännande att skjuta in den med 270WSM
Publicerat November 14, 200718 yr Författare Hmmmm...fick nu hem den högre varianten av ringar till MAKèn. BLÄÄÄÄ nu har jag återigen massa "dö-utrymme mellan pipan och 56-tuben samt att kolvkammen kommer onödigt lågt för anläggningen....Tycker det suger men det är väl bara att gilla läget....Sadelmontage i all sin ära...MEN !!!!! Vet ej hur det ser ut med Blaser orginal montage med de högre ringarna men jag antar att det är lika illa. Hmmm....att man aldrig får vara nöjd > > "jag är inte alls bitter" ;)
Publicerat November 14, 200718 yr Räcker inte original Blaser fäste då? det är ju högre än MAK, kolla med Karlssons i Enköping de vet nog.
Publicerat November 15, 200718 yr Författare Hej ! Nej det räcker inte med standardhöjd på blaser montagen utan man behöver även där en högre version. När jag testade med mina MAK fattades det ca. 5-6mm i höjd...Men de högre ringarna till MAK är hela 10mm högre ????Surt !!!
Publicerat November 18, 200718 yr Författare Denna 6-24 blev inte långvarig i min garderob !!! Anläggningen sög ! Är inte sugen på att börja snickra på kolvkammen förrän jag kompleterat med en plastkolv till Blasern.
Publicerat November 27, 200718 yr Hej ! Nej det räcker inte med standardhöjd på blaser montagen utan man behöver även där en högre version. När jag testade med mina MAK fattades det ca. 5-6mm i höjd...Men de högre ringarna till MAK är hela 10mm högre ????Surt !!! Hej, MAK's ringar ska finnas med 2,5mm intervall. Hör med Torsbo eller någon av de andra i Jaguargruppen, de borde kunna hjälpa till. mvh Dard
Publicerat November 27, 200718 yr Jag hade en Zeiss 3-12 först. JAg sålde Zeiss 3-12 för att få lös pengar till zeiss 6-24, jag ville ha mer förstoring bl a till toppjakten mm. Funkade kanonbra. Varför sålde jag den? Jag höll på att bli galen på att deras targetrattar inte var täckta av skydd. Två ggr under jakt vred dom sig rejält. En gång upptäckte jag felet själv (Under en skidtur under toppjakten..) Andra gången var det inte lika kul, vakade räv i kur, tryckte ut bössan genom hålet i väggen, som jag alltid gjort. Räven kom, jag sköt, räven stack. 70 meters håll. Snabbt ut, blod... Tydligen dålig träff, kollar på bössan...nu ser jag att 0-inställningen på ena vredet är långt utanför... JÄVLA FAAAAN. Troligtsvis har den vridigt sig näg jag tryckte ut bössan genom hålet i väggen. Jävligt irriterande. Nu bestämde jag mig för att byta sikte, igen. Räven letade vi hela natten utan att komma ifatt den. Dagen efter hade det snöat och jag kände att förtvivlan över det fortsatta letandet. Nä, vi hittade aldrig den... Nu har jag en Swarre 6-24*50 på bössan, och det finns många fördelar med den. 1: Den är lättare och smidigare än Z 2: Den har transparenta linsskydd. Du kan faktiskt kolla/skjuta med skydden på. 3: Den har SKYDDADE inställningsrattar. 4: Den har ett extra batteri under det andra locket. Det hade EJ Z 5: Jag upplever också att belysningen går tystare att tända/släcka än på Z 6: Jag upplever också att batterierna räcker längre än på Z MEN, jag upplevde att Z var liiiite vassare i riktigt mörker. Så lite att vi normala vakjägare kan skita i det. Nu kommer jag inte byta sikte igen, det vet jag. Någon fler som har liknande erfarenheter? MVH B
Publicerat November 27, 200718 yr Författare Hej,MAK's ringar ska finnas med 2,5mm intervall. Hör med Torsbo eller någon av de andra i Jaguargruppen, de borde kunna hjälpa till. mvh Dard Det var från Torsbo som jag köpte de högre ringarna till MAKèn. Enl. dem var detta "nästa" nivå efter standard höjden. Det är inte ett problem nu då jag inte har kvar den.