Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nya träbitar

Featured Replies

Publicerat

Nu har jag beställt två råämnen i laminat av jonny boberg. Jag funderar på att bygga två tumhålskolvar. En till ppc;n och en till rugern. I samma stil som remingtons XR 100 rangemaster. 1145kr med frakt för två träbitar. Nu väntar en MASSA jobb. Måste ha någonting att göra i tre månader när det blåser kallt och är mörkt nästan hela dagarna.

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Nu ligger dom på posten och jag har även två böcker på engelska i ämnet"gun stock carving" som jag hoppas behandlar allt av intresse. Ni som har byggt egna gevärskolvar hur börjar ni? Fäller ni in mekanismen först och grovsågar sedan eller hur gör ni?

Publicerat

Fäller in lådan och pipen.

Grovsågar.

Slipar, slipar och åter slipar.

Plastbäddar.

Monterar bakkappa,rembyglar mm.

Oljar.

Har en massa bilder från kolvbygget till 22-250:in om det finns intresse av att se?

Mvh//Jonas

Publicerat
  • Författare

Ja allt är av intresse.

Publicerat

Hej Nils, detta låter ju spännande. Hoppas att du har möjlighet att publicera bilder under resans gång på detta forum med ett par rader text så vi kan fälja ditt projekt.

Publicerat
  • Författare

Jag lovar att det blir bilder. Det är 2 projekt ett med tumhål tror jag och ett lättviktsprojekt men pipan på den ska svarvas ner nästan en cm innan jag börjar.

Publicerat

Kanon...tror att vi är många som väntar med spänning :)

Publicerat
  • Författare

Finns det någon tumregel hur skränkningen av en studsarkolv ska vara utförd?

Kan man göra den alldeles rak? Nu är det ingen sketen tumhålskolv till en contender utan en massa jobb och jag vill ha det perfekt. 

Publicerat
Finns det någon tumregel hur skränkningen av en studsarkolv ska vara utförd?

Kan man göra den alldeles rak? Nu är det ingen sketen tumhålskolv till en contender utan en massa jobb och jag vill ha det perfekt. 

Perfekt och i laminat ???

Hade du sagt molnigt valnötsträ hade jag förstått ;D  8) 8)

Publicerat
  • Författare

Nu ska vi vara snälla!  :-*  8)

Publicerat
Nu ska vi vara snälla!  :-*  8)

Såklart vi ska,skojar och retas bara litet ;) :-*

Publicerat

Laminat har man väl på golvet????????? På ett vapen har man VALNÖT ;D

Publicerat
  • Författare

Valnötter har man väl på julen och skräpa ned med och numera plast i granen men laminat det är grejor det. Valnöt tillhör väl musköttiden. :-* Det räcker väl med ett precisionsfel bakom kolven inte ska man bygga in det i kolven också. ::)

Publicerat
Valnötter har man väl på julen och skräpa ned med och numera plast i granen men laminat det är grejor det. Valnöt tillhör väl musköttiden. :-* Det räcker väl med ett precisionsfel bakom kolven inte ska man bygga in det i kolven också. ::)
OK du får en poäng där ;D :-*
Publicerat
Det räcker väl med ett precisionsfel bakom kolven inte ska man bygga in det i kolven också. ::)

Precis och då skall den vara av ett helt dött material alltså glasfiber ;)

Publicerat
Laminat har man väl på golvet?????????

Nääää usch och fyyyyy Så sällan som det bara är möjligt bläääää  ;D

Publicerat
  • Författare

Heja roggman66 äntligen en allierad i allafall. På dom för nu ska jag till mamma och hämta min fyrbenta skäggiga vän. ;D

Publicerat
  • Författare

Nu har jag satt planhyveln i laminatet och gjort första sågsnitten. Nu ska jag mäta ut rätt avstånd mellan pistolgrepp och avtryckare. Sedan ska hålen för kolvbultarna göras och där är det första ingreppet som inte går att ångra.

Publicerat
Nu har jag satt planhyveln i laminatet och gjort första sågsnitten. Nu ska jag mäta ut rätt avstånd mellan pistolgrepp och avtryckare. Sedan ska hålen för kolvbultarna göras och där är det första ingreppet som inte går att ångra.

Lycka till.... för satingen... :D :D

Publicerat

Bara glasfiber så långt man kan ,släng stockoljan åt helvete det räcker det är klint och jävligt när man roar kärringen.