Publicerat November 9, 200718 yr Nu har jag beställt två råämnen i laminat av jonny boberg. Jag funderar på att bygga två tumhålskolvar. En till ppc;n och en till rugern. I samma stil som remingtons XR 100 rangemaster. 1145kr med frakt för två träbitar. Nu väntar en MASSA jobb. Måste ha någonting att göra i tre månader när det blåser kallt och är mörkt nästan hela dagarna.
Publicerat November 19, 200718 yr Författare Nu ligger dom på posten och jag har även två böcker på engelska i ämnet"gun stock carving" som jag hoppas behandlar allt av intresse. Ni som har byggt egna gevärskolvar hur börjar ni? Fäller ni in mekanismen först och grovsågar sedan eller hur gör ni?
Publicerat November 19, 200718 yr Fäller in lådan och pipen. Grovsågar. Slipar, slipar och åter slipar. Plastbäddar. Monterar bakkappa,rembyglar mm. Oljar. Har en massa bilder från kolvbygget till 22-250:in om det finns intresse av att se? Mvh//Jonas
Publicerat November 19, 200718 yr Hej Nils, detta låter ju spännande. Hoppas att du har möjlighet att publicera bilder under resans gång på detta forum med ett par rader text så vi kan fälja ditt projekt.
Publicerat November 19, 200718 yr Författare Jag lovar att det blir bilder. Det är 2 projekt ett med tumhål tror jag och ett lättviktsprojekt men pipan på den ska svarvas ner nästan en cm innan jag börjar.
Publicerat November 20, 200718 yr Författare Finns det någon tumregel hur skränkningen av en studsarkolv ska vara utförd? Kan man göra den alldeles rak? Nu är det ingen sketen tumhålskolv till en contender utan en massa jobb och jag vill ha det perfekt.
Publicerat November 20, 200718 yr Finns det någon tumregel hur skränkningen av en studsarkolv ska vara utförd?Kan man göra den alldeles rak? Nu är det ingen sketen tumhålskolv till en contender utan en massa jobb och jag vill ha det perfekt. Perfekt och i laminat ??? Hade du sagt molnigt valnötsträ hade jag förstått ;D 8) 8)
Publicerat November 21, 200718 yr Nu ska vi vara snälla! :-* 8) Såklart vi ska,skojar och retas bara litet :-*
Publicerat November 21, 200718 yr Laminat har man väl på golvet????????? På ett vapen har man VALNÖT ;D
Publicerat November 21, 200718 yr Författare Valnötter har man väl på julen och skräpa ned med och numera plast i granen men laminat det är grejor det. Valnöt tillhör väl musköttiden. :-* Det räcker väl med ett precisionsfel bakom kolven inte ska man bygga in det i kolven också. :
Publicerat November 21, 200718 yr Valnötter har man väl på julen och skräpa ned med och numera plast i granen men laminat det är grejor det. Valnöt tillhör väl musköttiden. :-* Det räcker väl med ett precisionsfel bakom kolven inte ska man bygga in det i kolven också. :OK du får en poäng där ;D :-*
Publicerat November 21, 200718 yr Det räcker väl med ett precisionsfel bakom kolven inte ska man bygga in det i kolven också. : Precis och då skall den vara av ett helt dött material alltså glasfiber
Publicerat November 22, 200718 yr Laminat har man väl på golvet????????? Nääää usch och fyyyyy Så sällan som det bara är möjligt bläääää ;D
Publicerat November 22, 200718 yr Författare Heja roggman66 äntligen en allierad i allafall. På dom för nu ska jag till mamma och hämta min fyrbenta skäggiga vän. ;D
Publicerat November 27, 200718 yr Författare Nu har jag satt planhyveln i laminatet och gjort första sågsnitten. Nu ska jag mäta ut rätt avstånd mellan pistolgrepp och avtryckare. Sedan ska hålen för kolvbultarna göras och där är det första ingreppet som inte går att ångra.
Publicerat November 27, 200718 yr Nu har jag satt planhyveln i laminatet och gjort första sågsnitten. Nu ska jag mäta ut rätt avstånd mellan pistolgrepp och avtryckare. Sedan ska hålen för kolvbultarna göras och där är det första ingreppet som inte går att ångra. Lycka till.... för satingen... :D
Publicerat November 30, 200718 yr Bara glasfiber så långt man kan ,släng stockoljan åt helvete det räcker det är klint och jävligt när man roar kärringen.