Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Långhållskytte

Featured Replies

Publicerat

Det finns nog lika många åsikter om detta som det finns jägare, men vad är långt håll? ligger det inte närmare den egna individen än en generell regel, kan erkänna att med förra bössan så var max 250m för att veta att kulan satt där den skulle, okej det gick åt några rådjur innan jag fattat gränsen, tur att de var i papp ;)

Jag tycker det är oetiskt att under jakt skjuta på längre håll än man klarar av och fruktansvärt dumt också, men när jag tränar så skjuter jag på betydligt längre håll än vad jag jagar, att ligga på 400-450m och skjuta prick och träffbild kräver mer än att dra en serie på 200m för mig, ska upp och prova på 500m någon gång.

Det som känns mest nödvändigt är att få fram rätt avstånd under 250m så är kulbanan inte alltför krokig, men sen börjar det bli viktigare att bestämma avståndet för att träffa.

Nu vet jag att det finns fler här på forumet som skjuter bra på långa håll och betydligt bättre än mig, men alla har oftast en åsikt, vad har ni för åsikter om långt håll?

Publicerat

Visst är det som du säger att alla har sin egen måttstock för vad som är långt.

För egen del har jag som mål att behärska skytte mot vilt upp till 350m till fullo,drar min gräns där just nu.

Grabbarna på Youtubelänkarna imponeras jag stort över och om ytterligare 20 år kommer skott upp mot eller över "One mile" vara vardagsmat.

Då kommer säkert de värsta klippen på Youtube att ligga upp mot och över 2km.

Det har med produktutveckling att göra och är inget konstigt,samtidigt som produkterna utvecklas så ändras även våra måttstockar för vad som är enkelt,möjligt eller svårt och givetvis följer de moraliska åsikterna efter.

/Micke

Publicerat

Hej..En amatör undrar ju hur de här killarna garderar sig mot att villebrådet INTE rör sig straxt före/under kulflykten...Laddar man Vo 1200m/s,på 800 m har man en kulflykt på ca 0,6 sek...Har vi kanske en skidvideosituation här=5 misslyckanden på 1 lyckat försök??  Ansvarsfull jakt önskas alla  mvh  borano20 

Publicerat

Jag är som folk här säkert vet en av de som "gärna" skjuter på längre håll...givetvis skjuter jag på korta också om tillfälle ges ;)....men det har gått åt extremt många träningsskott på tavla också för att behärska detta med långa håll...och jag vet villka avstånd jag behärskar.

Och jag kan inte annat än att hålla med både Pertan och Micke att definera "långt håll" är individuellt.

Många anser säkert att man kan krypa närmare istället för att skjuta på längre håll....visst kan man göra det...men vet man att man kan skjuta ett säkert - 100% dödande skott på det aktuella avståndet viltet står på, oavsett om det är 100m eller 300m så anser jag att man kan skjuta, sålänge man vet sina begränsningar och även vapnets gräns...

/Fredde

Publicerat
Hej..En amatör undrar ju hur de här killarna garderar sig mot att villebrådet INTE rör sig straxt före/under kulflykten...Laddar man Vo 1200m/s,på 800 m har man en kulflykt på ca 0,6 sek...Har vi kanske en skidvideosituation här=5 misslyckanden på 1 lyckat försök??   Ansvarsfull jakt önskas alla   mvh  borano20 

Ett betande djur med nedböjt huvud rör sig OFTAST ska man väl säga inte så mycket.

Själv är jag mer för än emot långa skotthåll, dvs det man klarar av att skjuta på.

Dom här grabbarna som jagar på dom här avstånden är inte nåra duvungar på långhållsskytte men jag tycker väl det är i längsta laget för mig i alla fall ;)

Publicerat

När vi var på LASA kurs berättade Calle Ekström om någon tysk som var i Sverige och jagade älg när Calle var hundförare och tysken hade skjutit ett perfekt lungskott på en älg på över 500 m. Helt otroligt men enligt Calle är tyskarna vana med långa skott eftersom de jagar Gems (?) i Alperna.

Publicerat

Go kväll,

jag är ju också en av dem som ibland skjuter på längre håll. Etiskt långhållsskytte handlar om att endast skjuta på avstånd som man vet att man under de rådande omständigheterna klarar av. Det är ruskigt många olika parametrar som spelar in innan du kan bedöma om skottet är OK eller inte.

I slutändan handlar det ändå om två saker kunskaper och färdigheter (som vanligt ;))

Kunskap är att veta vilken träffbild jag kan förvänta mig på det givna skotthållet med mitt vapen i den aktuella skjutställningen under de rådande omständigheterna.

Färdighet att kunna leverera att bra skytte krävs också!

Båda dessa saker skaffar du dig givetvis på skjutbanan där du måste ta reda på hur mycket du "sprider" på olika håll i olika skjutställningar med det aktuella vapnet och den aktuella ammunitionen. Nu pratar vi inte om att testa ett par skott på 200m utan om att målmedvetet skjuta många hundra skott som analyseras och där man sedan kan dra slutsatser av resultatet.

Det krävs också kunskap om hur träffområdet ser ut på det valda viltet och en känsla för att kunna läsa situationen. Är viltet ostört eller på språng?

Slutsatsen är att det inte går att tala om vad som är långhållsskytte eftersom det helt och hållet beror på situationen, i en annan tråd har jag berättat om en älgkalv som en erfaren skytt skadesköt på 80 m avstånd :-[ Under de rådande förhållandena var det alltså för långt avstånd, trots det är det nog få som skulle säga att det aldrig är OK att skjuta på älgkalvar på 80m utan som vanligt "beror det på situationen".

MVH

Henrik