Publicerat November 12, 200718 yr Hej! Har fått lära mig att det är 40 dygnsgrader som gäller, men läste i boken Rådjursjakt (Cederlund) att det var 60 dygnsgrader. Vilket är rätt? MVH Daniel
Publicerat November 12, 200718 yr Jag har mest gått på känn, men en annan fråga vilken temperatur är det bäst att hänga i om man kan reglera temperaturen? Av någon anledning inbillar jag mig att det är 6-8 grader, men någon kanske vet bättre?
Publicerat November 12, 200718 yr Jag har mest gått på känn, men en annan fråga vilken temperatur är det bäst att hänga i om man kan reglera temperaturen? Av någon anledning inbillar jag mig att det är 6-8 grader, men någon kanske vet bättre? Har hört samma sak faktist Fast såklart helt 100 är jag ju inte ändå,bara för att man har hört så behöver ju det inte vara så menar jag
Publicerat November 12, 200718 yr Den process som gör köttet mört startar vid +4 grader. Över +8 rekommenderas ej . Jag brukar (om det är en flådd slaktkropp) gå på att så länge djuret känns torrt på ytan så kan det hänga lite till. Kan man hålla sig inom4-8 grader kan det utan vidare hänga en vecka - 10 dagar.
Publicerat November 12, 200718 yr Den process som gör köttet mört startar vid +4 grader. Över +8 rekommenderas ej . Jag brukar (om det är en flådd slaktkropp) gå på att så länge djuret känns torrt på ytan så kan det hänga lite till. Kan man hålla sig inom4-8 grader kan det utan vidare hänga en vecka - 10 dagar. Du ser inbillningen slår till ibland ;D då jag bygger ett kylrum så ska jag se till att tempen ligger på ca +6 grader gissar att man får ett spann mellan 4-8 då.
Publicerat December 10, 200718 yr Ett knep jag använder mig av är att trycka ganska hårt med tummen på skinkan och när man tar bort den skall gropen vara kvar, kår köttet tillbaka omedelbart eller större delen av gropen så är det inte klart, prova gärna denna grej på köttbitar i köttdisken ni köper, går köttet tillbaka så kryper det och blir segt i stekpannan.
Publicerat December 21, 200718 yr JAg fick lära mig av en dansk yrkesjägare att man kan ha vilt hängande 3 månader (med päls på) om man har en värme på 3-5 g C har testat själv och det blit väldans bra....... myyyyyycket mört....
Publicerat December 21, 200718 yr Har en killing hänger ute i en friggebod nu.. förmodar att den är stenhård och typ genomfrusen så den kan hänga länge ;D Mvh!
Publicerat December 21, 200718 yr Jag gör såhär: Första natten+ en stund på dagen.. så hänger djuret i en s.k "Sval" där det är utetemperatur. Sen dagen efter att djuret skjutits så ska djuret flyttas över till kylen, där det är 6+celsius. Där får sen djuret hänga i 3-5 dagar beroende på vilken årstid det är. Årstiden har betydelse, för när djuret hänger ett dygn i svalen i början på September så är det 18-20 grader i svalen.. Då ska djuret hänga bara 2.5-3 dagar i kylen sen.. För att sedan i kallare månader hänga lite längre, då temperaturen i stort sett är densamma som i kylen. 40 dygnsgrader har jag eftersträvat och sadlarna blir jäklarimig möra o fina på killingarna då Med vänlig hälsning C-A.mattsson
Publicerat December 22, 200718 yr Om kött oavsett art skall bli mörare så måste nedbrytningsprocessen av köttet påbörjas och denna börjar inte förens efter Rigor Mortis har inträtt (72 timmar), dvs. när cellbildning upphör. PS. en sadel från en killing är väl mör innan skottet faller Mvh.. Matte
Publicerat Oktober 12, 200817 yr Jag fick skäll idag bara för att någon tyckte att mitt rådjur hade hängt för länge och luktade lite Jag låter alltid djuret hänga 1 vecka minst, om det luktar lite så är det mest blod och talget som härsknat detta resas bort vid styckning och paketering. Enligt en good vän till mig som är mycket duktig internationell kock (2 stjärnor) så ska igentligen kött hänga tills det får en svag grön ton, många vill inte detta bara för att det luktar och ser osmakligt ut, men då är köttet som mörast har jag märkt. ( Kolla aldrig på fina kött resturanger hur köttet ser ut ) En annan sak som många slavar med är att bära handskar när man hanterar kött före hängning, detta kan skapa som vi vet otrevliga bakterieodlingar som INTE är hälsosamma. Så gör jag i alla fall Ps, jag tror vårt kylrum är lite för varmt, ligger stadigt på +8c , jag vill nog ligga mellan 4-6 grader
Publicerat Oktober 27, 200817 yr Det jag har fått lära mig är att allt kött ska hänga i 40 dygns grader, så vid 1+ grad ska det hänga i 40 dygn.
Publicerat Oktober 27, 200817 yr Personligen är jag "allergiskt" mot kött där förruttnelseprocessen (som startar iom att djuret dör) fått pågå för länge Det får under inga omständigheter lukta det minsta surt, börjat få grå/grönaktiga skiftningar för då åker det på åteln. Vilket innebär att rådjur, kalvar, lamm etc. smådjur hänger i kylrummet ca 2 dagar och vuxna djur ca 4 dagar. Allt kött är fräscht, mört och fint "trots" att det inte fått börja surna Ingen som ätit här har heller klagat ännu Tack och lov så är maken helt inne på min linje i fråga om hängningen och han har ju en bakgrund som slaktare + styckare under många yrkesår, så förutom detta är tvätt av händer och knivar massor med gånger under slakthantering och vantar på konstant under styckning 110%-igt Smaken är som baken helt enkelt och jag väljer att äta kött som inte är halvruttet
Publicerat Oktober 27, 200817 yr Jag gör såhär:Första natten+ en stund på dagen.. så hänger djuret i en s.k "Sval" där det är utetemperatur. Sen dagen efter att djuret skjutits så ska djuret flyttas över till kylen, där det är 6+celsius. Där får sen djuret hänga i 3-5 dagar beroende på vilken årstid det är. Årstiden har betydelse, för när djuret hänger ett dygn i svalen i början på September så är det 18-20 grader i svalen.. Då ska djuret hänga bara 2.5-3 dagar i kylen sen.. För att sedan i kallare månader hänga lite längre, då temperaturen i stort sett är densamma som i kylen. 40 dygnsgrader har jag eftersträvat och sadlarna blir jäklarimig möra o fina på killingarna då Med vänlig hälsning C-A.mattsson Är väl ändå så att man börjar räkna dygnsgraderna efter första dygnet, dvs då djurkroppen fått svalna i utetemp. Så gör då vi när det gäller älg, som iof är ett rätt stort vilt och svalnar väl av betydligt fortare än en killing men ändå..
Publicerat Oktober 27, 200817 yr Såhär gör jag: Kroppen får ALDRIG få en temperatur på under 10 grader under de 10 första timmarna efter djuret skjutits. Först då har likstelheten gått ur kroppen. Alltså flås djuret sällan förrän dagen efter det skjutits (undantaget augustibockar eller andra djur när det är varmt). Detta är den viktigaste åtgärden om man vill ha fint kött. Tyvärr flår alldelles för många djuren illa kvickt. De vet väl inte bättre om de inte har provat nåt annat. Detta ligger nog kvar från gamla tider då kylmöjligheterna var begränsade och absolut inget kött fick gå till spillo. Efter flåning hänger jag sedan kroppen i min viltkyl. Temperaturen håller jag mellan 4 och 6 grader. Luftfuktigheten kan jag inte reglera mer än med hur mycket fläkten skall gå. Därför har jag ingen absolut gräns hur många dygnsgrader som djuret skall hänga. Jag går mer på hur kroppen ser ut, känns och luktar, men 10 dagar/60 dygnsgrader är ett minimum. Kan nämna att Torsten Mörner exprimenterat lite med hägningstider. Han menar att kött kan hänga mycket längre än gemene man tror om kroppen inte är förorenad. Som exempel kan tas att han hägnt ett rådjur i 250 dygnsgrader- då började det smaka lite annorlunda, men de han bjöd (SNF)var lyckligt ovetande och tyckte det smakade utmärkt.
Publicerat Oktober 27, 200817 yr Vi har jaktgrannar i småland som är Danskar och Italienare. Trevliga typer.. I fjol sköt dom en älgko som skulle hänga och möras efter konstens alla regler. Sagt och gjort in i slaktboden med tjocka väggar håller ca 10 grader, danskarna ville stycka efter ca 1 vecka men blev övertalade av italienarna att vänta 4-6 veckor då skulle det vara helt perfekt. Så gjorde man alltid hemma i italien....... Efter 5 veckor väcktes halva småland av ett avgrundsvrål utfört av ett antal danskar. Mör var den, men knappast ätbar den luktade och droppade av allt som man inte vill komma i kontakt med. Det var inte bara att bära ut skiten från slaktboden utan hela huset fick saneras. I år varade älgjakten i 2 dagar och vi vet inte om dom kommer tillbaka (ingen älg skjuten) Det blev ett dj..la liv så hela laget är nog upplöst nu. Men åter till frågan. Jag brukar hänga i ca 1-2 veckor beroende på temp. Kollar djuret varje dag, känner på köttet.När det börjar svettas (blir klibbigt) så är det perfekt. Hänger det 1 dag för mycket så luktar det. mvh Rune
Publicerat Oktober 29, 200817 yr Håller med Roger P här, det bästa kött (möraste) jag ätit har varit "av lätt grön ton". Det varierar krftigt hur länge jag låter köttet hänga allt från ca 30 dygnsgrader upp till ca 70 dygnsgrader. Givetvis blir själva slaktandet lite otrevligt om det lukar faen men de får man ta om man vill ha prima vara .
Publicerat Oktober 29, 200817 yr Vi har jaktgrannar i småland som är Danskar och Italienare. Trevliga typer.. I fjol sköt dom en älgko som skulle hänga och möras efter konstens alla regler. Sagt och gjort in i slaktboden med tjocka väggar håller ca 10 grader, danskarna ville stycka efter ca 1 vecka men blev övertalade av italienarna att vänta 4-6 veckor då skulle det vara helt perfekt. Så gjorde man alltid hemma i italien....... Efter 5 veckor väcktes halva småland av ett avgrundsvrål utfört av ett antal danskar. Mör var den, men knappast ätbar den luktade och droppade av allt som man inte vill komma i kontakt med. Det var inte bara att bära ut skiten från slaktboden utan hela huset fick saneras. I år varade älgjakten i 2 dagar och vi vet inte om dom kommer tillbaka (ingen älg skjuten) Det blev ett dj..la liv så hela laget är nog upplöst nu. Men åter till frågan. Jag brukar hänga i ca 1-2 veckor beroende på temp. Kollar djuret varje dag, känner på köttet.När det börjar svettas (blir klibbigt) så är det perfekt. Hänger det 1 dag för mycket så luktar det. mvh Rune Ja detta lät väldigt trist, kanske blev kroppen förorenad av dålig hantering, som sagt tidigare handskar är ett måste, kanske allt för många klämmde o kände på kroppen, kanske var det redan en infektion i kylrummet . Finns säkert många skäl. Dock låter det lite som att det blev " Hang and forget" dvs ingen kollade regelbundet status utan det fick barka iväg och ruttna....