Publicerat November 12, 200718 yr Japp..som total okunnig sörmlänning vill jag veta allt om att tarmdra hönsen i skogen! Vet att det finns speciella fällknivar för sånt,men mer vanligt är det väl med "klyka" från skogen antar jag 8) Som sagt jag vill veta allt..vilket träslag till hur mycket man drar till hur länge pippin skall hänga och i vilken temp... Orkar ni norrlänska jägare svara så blir ni per automatik mina hjältar för dagen Tack på förhand. mvh Telge
Publicerat November 13, 200718 yr Lite segare träslag är bra, En eller Gran passar fint, tanken med att tarmdra är att man skapar ett så litet ingrepp som möjligt. Detta för att minska risken för flugangrepp och förorening utifrån. Tarmdra gör man i princip direkt efter skottet, innan kroppen svalnar av och stelnar. Ta en smal gren och tälj till en krok, för i i anus och snurra runt några varv, drag ut och kapa tarmen så nära kroppen som möjligt. Du kan ju göra en egen krok hemma av grövre pianotråd, tänk bara på att spetsen på kroken inte skall vara vass så att det punkterar tarmpaketet.