Publicerat November 13, 200718 yr Sköts ett rådjur häromdagen, fick ett framben avskjutet. Jycken kom ifatt och tog det så jag kunde sticka det när jag kom fram. Himla trevlig jakt ihop med en robsofts forumist. Tackar Christian H. Kanske finns han här oxå... Såhär såg ena framklövern ut. Var bara en ”klövtå” som hon gått på http://www.niklasaren.se/film/nov013.jpg[/img] Trodde först att det var en gammal skada men när man tittar på bakfoten så kan det inte vara annat än missbildning sen födseln. Frambens träffen såg ut såhär. Tyvärr tuggade jycken söder baklåret, verkar var en olat hon lagt till med sista 2 ggr hon gått ifatt och dragit ner rådjur. J-kla tråkigt men vet inte riktigt hur jag ska komma till rätta med det nu när hon är 4 år. Men huvudsaken är iofs att hon tar o får stopp på skammat djur. Hon har nog fått smak på rådjursskinka…
Publicerat November 13, 200718 yr Lite låg träff, vilken klöv det där med skinkbett är svårt att vänja de av med om du in någon dressyr situation inte kan få henne att fälla och sen ta halsbett i stället, annars får ni göra som när vi jagade med en beagel, görmma rådjuret innan han hittade det ;D ett bett och hela låret var sönder >
Publicerat November 14, 200718 yr Var det höger fram och vänster bak eller vice versa? Sköt själv en sådan fuling med liknande uppsättning för ett par år sedan och föklaringen jag ficka var att om en klöv visar ett abnormt utseende blir den diagonala bak ofta abnorm också pga en ökad slitage på det andra frambenet och lite lustig gång. Min förra Wachtel var också hopplös på fallvilt, man fick springa fram till rådjuren annars hade man en skinka mindre med sig hem :-
Publicerat November 14, 200718 yr Författare De var nog höger fram o vänster bak om jag nu kommer ihåg rätt. Tikskrället käkar ju inte rådjurskinka så fort hon kommer åt, eller blir lämnad ensam. De lår hon massakerat har skett på skadade djur hon går ifatt o rivit ner och håller i. De är iofs tuggade på många ställen, även hals bog o sånt. Men skinkorna får en j-kla massa stryk och stora bitar slits loss i kampen. Har nu hänt med de 2 sista skammade djuren hon gått ifatt och tagit. Har legat på när hon var yngre och typ talat om vart hon får bita. O visst det funkar när hon känner trycket från mig men långt bort i skogen så gör hon tydligen som hon vill... :