Publicerat November 14, 200718 yr Hejsan! En tanke slog mig sist jag satt ute med hunden i gåshyddan. När fryser en hund? Vet att flera sitter med sina apportörer i dessa hyddor när det är -8 och bara sitter stilla i 3-4 timmar. Sist jag satt ute så började hunden rista på slutet och tittade väldigt :-[ på mig. Eftersom det inte kom några gäss så begav jag mig hemåt. Om hunden rister, är det bara att härda henne? Mvh! :-*
Publicerat November 14, 200718 yr Tjena, En torr hund vill det mycket till om han skall lida av kyla som minus 8. Är hunden därimot blöt är det nog annorlunda. Min hund rister oavsett temperatur, tror det mer beror på spänningen. Ta med nåt varmt för den att ligga/sitta på nästa gång så tror jag inte dessa temperaturer är några problem. MVH
Publicerat November 14, 200718 yr Håller helt med MKJ på detta. Mina terriers kan skaka som asplöv mitt i sommaren om det kommer en främmande katt över tomten ;D
Publicerat November 14, 200718 yr Samma här gäller min dogge! Bara vid detta tillfälle (se bild) är han helt stilla och då som nån hällt gips i blodomloppet på honom.. ;D /Må
Publicerat November 14, 200718 yr Min jycke e av samma kaliber! Förväntningar=Hysteriska skakningar. Satt o kolla på ngr bävrar från kanot en gång. Va väl sisådär 5-15m ifrån dem. Trodde jycken skulle skaka oss I sjön.
Publicerat November 14, 200718 yr Är det kallgrader och jag vet att hunden ska vara stilla längre stunder så sätter jag på täcke direkt. Ser ingen anledning till att inte göra det och särskilt om hunden efter den långa stunden ska jobba.
Publicerat November 22, 200718 yr Ja det är nog, jag vill jobba jag vill jobba skakningar brukar bli så när det inte händer något.
Publicerat November 29, 200718 yr Varma muskler ska svalna sakta. Min strävhårsvorsteh får ha täcke även vid ett par minusgrader om han ansträngt sig och vi pausar. Stillasittande i kyla (ex vid lydnadsträning), pauser i skogen, i kall bil efter arbete osv. Är han dessutom blöt åker det på även vid några plusgrader...
Publicerat December 5, 200718 yr Hejsan!En tanke slog mig sist jag satt ute med hunden i gåshyddan. När fryser en hund? Vet att flera sitter med sina apportörer i dessa hyddor när det är -8 och bara sitter stilla i 3-4 timmar. Sist jag satt ute så började hunden rista på slutet och tittade väldigt :-[ på mig. Eftersom det inte kom några gäss så begav jag mig hemåt. Om hunden rister, är det bara att härda henne? Mvh! :-* Polaren har Samojeder, jo iofs gjorda för kyla, men han berättade om ett tillfälle då hans gumma bara skrek rakt ut och sa KOLLA TERMOMETERN, HUNDARNA ÄR JU UTE....... och då visade termometern -36 Henrik rusade ut och ropade på ena jycken och får då se en sakta svansviftning och ett par ögon i snön, puhhh han lever, men var är unghunden ? efter någon minuts ropande får han syn på den token som ligger på rygg i en snödriva och viftar på svansen men orkar inte gå upp för det är ju så skönt....
Publicerat December 5, 200718 yr Jag använder täcke till mina hundar efter avslutad jakt/såt, dom återhämtar sig så mycket fortare...