Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Erfarenheter av 150gr. TSX i 308 Win under hösten 2007

Featured Replies

Publicerat

Efter noggrant övervägande har jag bestämt mig för att dela med mig av mina erfarenheter vad gäller Barnes TSX i vikt 150 gr. skjutna med ett vapen av kaliber 308 Winchester. Erfarenheterna innefattar två älgkalvar, fyra rådjur och en räv. Den statistiska säkerheten i det begränsade antalet observationer är jag fullt medveten om och därför får var och en bilda sig sin personliga uppfattning. Observera att detta är mina erfarenheter och tankar. Vissa händelser är dokumenterade med bild medens andra är direkt från minnet. Vissa bilder kan uppfattas avstötande men återspeglar verkligheten.

Orsaken till kulvalet var de goda omdöme kulan fått världen över. Enligt dessa omdömen skulle den med bravur uppfylla mina önskningar om en god precision, god penetration tillsammans med utmärkt effekt.

Precisionen har efter laborerande uppnått godkända 25 mm på 100 m. Dock så var vägen dit inte rak och utan tankemöda. Den slutgiltiga laddningen består av Norma hylsor, CCI Large Rifle tändhatt, 47 gr. Norma 202 toppad av Barnes TSX. Denna laddning visar inga tecken på högt tryck i mitt vapen men jag avråder att använda den som startladdning och tar inget ansvar för angiven laddning.

Händelserna och beskrivningarna som följer är i kronologisk ordning.

Älgkalv, 15 meter, bogträff

Efter ett godkänt hundarbete lyckades jag skjuta en älgkalv på ett avstånd av ungefär 15 meter i tät ungskog. Skottet tog perfekt rakt i bogen och kalven gick endast ett par meter efter träff. Trots det kraftiga motståndet av bog på bägge sidor blev utgångshålet stort som en enkrona med minimalt med blodlöpe runt omkring. Mina tankar efter detta var att kulan kanske är för hård för mindre vilt men att det var alldeles för tidigt för att dra några slutsatser. Tyvärr var jag ej med vid styckning av denna kalv och inga bilder finns tillgängliga för att dokumentera skadorna

Älgkalv, 50-60 meter, träff snett bakifrån/uppifrån i ryggraden

Vid ståndskall går min kompis på ståndet medan jag tar ett bakpass. Efter en stund kommer ko med dubbelkalv rakt på mig varvid jag lyfter bössan och osäkrar detta fick djuren att vinkla men jag skjuter vad jag upplever ett OK skott på den bakre kalven. Kalven fortsätter dock utan att teckna och det visar sig sedan att det skottet aldrig tagit. Nåväl, har man tagit fan i båten så får man ro honom i land så jag sköt ett andra skott från älvbrinken rakt bakifrån mot kalven när den befinner sig i älven. Kulan träffar mitt i ryggraden i ”filéområdet”, detta fäller kalven men jag skjuter ett avfångningsskott i halsen. Det visade sig senare att första kulan vinklat och följt ryggraden under en sträcka av ungefär 30 cm utan några skador inuti djuret, halsskottet uppvisade normala skador. Från detta kunde jag bara förvånat konstatera att kulan vinklat utan säker penetration. Tyvärr var jag ej med vid styckning av denna kalv och inga bilder finns tillgängliga för att dokumentera skadorna

Råbockskid , 50-60 meter, bogträff

Av de tre rådjur som uppenbarade sig nära mitt pass väljer jag det som går lite avsides med förvissningen att det är en bock, det visade sig sen vara ett riktigt stort kid med ordentliga hornanlag. Skottet tog bakom ingångsbogen och gick ut i bogen på utgångssidan. Effekten var enorm och jag var tvungen att passa djuret snabbt då tarmarna var på väg ut genom hålet, turligt nog så gick inget sönder och inget vominnehåll for ut i djuret. Figur 1 till Figur 3 dokumenterar skadorna. Figur 1 visar var ingångshålet är och att det gick mellan två revben, detta ser vid en första anblick helt normalt ut men den observante ser de omfattande skadorna till vänster om pilen.

914_14_11_07_7_32_29.jpg

Figur 1. Ingångshål på rådjurskid orsakat av 150 gr. TSX.

Figur 2 visar på den omfattande skadan som kulan åstadkommit på utgångssidan. Observera att allt kött på utgångsidan är bortskuret vid fototillfället.

width=450 height=600http://jaktsnack.se/gallery/914_14_11_07_7_32_48.jpg[/img]

Figur 2. Skador vid utgångsidan på rådjurskid skjutet med 150 gr. TSX.

Figur 3 visar ytterligare skador på utgångsidan. Det som hänt är att revbenen knäckts uppe vid ryggen vilket visar på att kraften på revbenen har varit mycket stor.

914_14_11_07_7_33_09.jpg

Figur 3. Spräckta revben på utgångssidan på rådjurskid skjuten med 150 gr. TSX.

Från iakttagelserna från detta rå kan slutsatsen om varminteffekt dras. Effekten har varit enorm och kulan har öppnat momentant.

Rågetskid samt Råget, Bogträffar långt fram, 150-170 meter

Blåst och dåligt väder, tre rådjur på 150-170m. Ett av djuren går för sig själv och betar och jag beslutar mig för att skjuta det. Djuret faller i skottet och visar sig tyvärr sen att vara en get. De andra två djuren fortsätter lugnt att beta och jag följer dem länge i kikarsiktet innan jag beslutar mig för att skjuta det mindre av dem. Djuret går en kortare sträcka, ca 70 m, och jag får använda hund för att hitta det. Geten stod med bredsida (huvudet åt höger från mig sett) lätt vänd mot mig. Pga. den kraftiga blåsten gick kulan in precis framför bogen och kom ut i den andra bogen. Det blev en mycket kraftig effekt med mycket bensplitter och en kasserad bog och slak. Kidet stod på samma sätt men vinklat svagt från mig. Där gick kulan in långt fram i bogen och ut framför den andra bogen. Ingångsbogen fick kasseras och det var ett knytnävsstort utgångshål vid stickhålet. Tyvärr finns inga bilder som dokumenterar händelsen men det var alltså en makaber effekt med tanke på avståndet. Resultatet var i överensstämmelse med det förra rådjuret, varminteffekt.

Räv, 70-80 meter, träff nästan rakt framifrån

En lockräv som jag visslade fast på 70-80 meter då den hade kurs rakt mot mig. Räven stod nästan rakt mot mig och kulan gick in något till höger om stickhålet. Figur 4 visar kulans väg genom räven, den mörka randen till vänster om pilen är kulan som klippt hår på sin väg. Figur 5 visar skottskadorna ytterligare.

width=450 height=600http://jaktsnack.se/gallery/914_14_11_07_7_33_23.jpg[/img]

Figur 4. Kulans riktning samt skottskada på räv skjuten med 150 gr. TSX.

width=449 height=600http://jaktsnack.se/gallery/914_14_11_07_7_33_39.jpg[/img]

Figur 5. Skottskada på räv skjuten med 150 gr. TSX.

Skottskadorna är i linje med de observerade på de rådjur som tidigare skjutits och får ses som omfattande.

Råbock, 80-90 meter, lungträff

Ännu ett rådjur, en råbock, perfekt bredsida på 80-90m. Jag sköt avsiktligt bakom bogarna, ett rent lungskott, för att se hur kulan skulle uppföra sig. Kulan gjorde stor effekt med tanke på att den inte mötte stort motstånd. På Figur 1 har jag försökt förtydliga bilden, bilden visar var kulan gått in (kanske något lågt) och vart den gått ut. Figur 2 visar samma bröstkorg men ur en något annan vy. Med tanke på att den inte tagit några ben så är effekten makaber. Tyvärr så gick mellangärdet sönder och det var maginnehåll i hela djuret (vilket syns på bilden), därför jag sågade lös hela bröstkorgen för att kunna torka ut den ytterligare.

914_14_11_07_7_33_54.jpg

Figur 6. Utsågad bröstkorg från en råbock träffad av 150 gr. TSX.

914_14_11_07_7_34_08.jpg

Figur 7. Utsågad bröstkorg från en råbock träffad av 150 gr. TSX.

Sammanfattning

Från denna begränsade undersökning så dras slutsatsen att 150gr. TSX i kaliber .30 uppför sig alldeles för våldsam och mjuk och bör ej användas på matvilt. Ordet som sammanfattar allt är Varmint Grenade. Skottskadorna är de mest omfattande jag sett på rådjur, kalibrar och kulor som jag tidigare sett våldsam effekt hos har inte gett lika omfattande skador. Dessa erfarenheter innebär att jag personligen kommer att gå upp något i kulvikt och välja en konventionell bondad blykula.

Tyvärr skiljer sig mina erfarenheter vida från de som publiceras runt om i världen. Detta kan mycket väl bero på otur eller en dålig batch av kulor men tyvärr är mitt förtroende för kulan förbrukat.

Antalet vilt är för litet för en statistisk studie men den är fullt tillräcklig för att jag ska kunna skaffa mig en egen uppfattning om kulan.

Vidare bör varje jägare noga se över sitt kulval så att rätt kula används vid rätt jakt. Är Ni säkra på fullgott resultat när drömoxen eller argabjörnen finns i hårkorset.

För vad det är värt, Peter

Publicerat
:o
Publicerat

Tja Peter!

Länge sen sist nu...ingen skeet i sommar?

Oj jäklar vicken effekt i den kulan! :o

/Fredde

Publicerat

Intressant att få ta del av dina erfarenheter!  :) (Även om kulan var  >:( )

Publicerat

Hej Peter,

Tack för din redogörelse, fint förklarat case.

Det har varit diskussioner om 150 graines kulor i 308orna tidigare där många hyllar dödpotentialen i dom. Har skjutit mycket vilt med 308W men 99% med 185g. Med dessa kulor får man en betydligt lugnare expansion generellt är min uppfattning, dock med en synnerligen krokig kulbana för skott närmare 200 meter. Personligen tycker jag att det jag kan se i dina djur är att bedömma som ett icke acceptabelt beteende av en i övrigt snällt presterande kaliber, precis som din egen slutsats också lett till.

Väntar med viss spänning på Henriks reaktion på dina bilder, han har stor erfarenhet av både kula och kaliber.

MVH

Publicerat

Vad har Du haft för V0 på kulan när det har blivit så sönderslaget ??? Jag ska ladda min 308:a med 168 el. 180 gr. TSX och jag ska även prova Swift A-frame 165 el. 180 gr. också. Jag har inte bestämt mig ännu men ska snart beställa. :D

Publicerat
  • Författare

Fredde, nix ingen skeet. Vi har fått ytterligare förstärkning i familjen så det har inte funnits tid. Hör gärna av dig...

MKJ, kulan valdes pga av dess goda omdömme med förhoppning om liknande resultat som visats världen runt. De resultat som jag sett hos andra har visat på en optimal allround kula.

lsj, kryddar du 308:an ordentligt så ligger kulan kring 900 m/s-intervallet. Den ska klara kraftigare .30-kalibrar så jag är mycket förvånad över resultatet.

På laddbänken ligger det nu en ask Hornady Interbond, 165 gr. Får jag precision med denna så ska det bli intressant att jämföra resulat.

MVH, Peter

Publicerat
lsj, kryddar du 308:an ordentligt så ligger kulan kring 900 m/s-intervallet. Den ska klara kraftigare .30-kalibrar så jag är mycket förvånad över resultatet.

På laddbänken ligger det nu en ask Hornady Interbond, 165 gr. Får jag precision med denna så ska det bli intressant att jämföra resulat.

MVH, Peter

Okej!

Dom som jag känner och jagar med TSX laddar den i regel runt 800-850 m/s. Jag har laddat mina till ca. 850 m/s i 8 mm rem. mag. men jag har ännu inte fått skjuta något vilt med den ännu. :(

Publicerat

Hej Peter! Som vi pratat om tidigare tycker jag att det är helt rätt att lägga ut materialet så att alla får bedömma det och dra sina egna slutsatser.  Eftersom jag är en av de som rekommenderat 150 grains tsx så får jag ett visst mått av dåligt samvete :-[ men eftersom jag vet att kulan funkat för mig så känns det inte så illa. Sedan vi pratat vid har jag försökt gått igenom hur mycket vilt jag skjutit med 150 grains tsx och kommit fram till att det är mellan 40-50 klövvilt, tidigare har jag använt andra Barnes kulor som X och XLC också dessa i 150 grain.

Jag har egentligen aldrig upplevt att något vilt varit onaturligt sönderskjutet med den kombinationen och jag har legat på Vo på 885-890 m/s med kulan. Ett par vilt har visat väldigt lite skotttecken men trots detta lagt sig inom 30-50m och en älg har travat iväg uppemot 100m men i samtliga fall har skadorna varit klart rimliga (om något kanske lite för små ???).

När jag går igenom dina bilder har jag lite svårt att bedömma hur stora skadorna egentligen är och därmed att jämföra med vad jag sett på mina djur.

Den enda förklaringen som jag tycker känns rimlig är att du fått en felaktig batch på något sätt ???

Jag tycker att du gjort ett kanonjobb som sammanställt dina resultat på ett vederhäftigt sätt så att vi alla kan få ta del av dem.

Som en parentes måste man ändå säga att tsx verkar vara en extremt mångfasetterad kula, för mig har den funkat exemplariskt, Hippen berättade om en kula som vare sig expanderade eller penetrerade och du verkar ha fått varminteffekt på dina kulor. Förklara det de som kan!

MVH

Henrik

Publicerat

Måste säga att jag är helt klart förvånad.

Jag har skjutit 150grs TSX i uppblöta telefonkataloger och visst det är interiktigt som vilt med ben m.m men det är ändå så att man kan få ett hum om hur det ligger till.

Jag har i dagarna inköpt 100st 150grs TSX som flitigt kommer att testas på vilt och i uppblöta kataloger då jag har extremt svårt att tänka mig att en "normal" batch skulle kunna bete sig på detta viset.

Jag har pratat mycket med Henrik om denna kulan och jag gillar 150grs vikt i en 308win. Det räcker gott och väl till för det mesta. Jag har även pratat med ett par andra som andvänder denna kulan i 308win men har aldrig hört talas om sådana här effekter förut.

Men som sagt så kommer jag direkt jag får min 308win igen att göra ett omfattande test av kulan, det lovar jag er. Ska prova i kataloger (blöta som torra), uppblöta kataloger med inslag av ben, vatten och även praktiskt på vilt. Som sagt var har jag svårt att se något annat svar än att du har fått en felaktig batch!

Som avslutning så lägger jag in en bild på en 150grs TSX skjuten ur en 308win i en bunt med 1 dygns blöta telefonkataloger. Sårkanalen såg perfekt ut enligt min mening efter att denna tagit sig en resa igenom.

MVH/Jocke

post-115-1195316501_thumb.jpg

Publicerat

Helt makalöst.

Som vanligt har du gjort saker och ting grundligt innan du uttalar dig.

Jag skulle för allt i livet aldrig använda denna kula på matvilt efter ha sett dessa resultat.

Möjligtsvis på predatorjakt, räv, kråka, osv..

Intressant med bilder, man får en bra uppfattning av vad du försöker visa och berätta.

Tack Peter för info.

MVH B

Publicerat

nån annan faktor måste ha spelat ett spratt.kompis/farsa till mig har en 300wby å laddar 13g tsx till cirka 900m/S å har skjutit 5-6 älgar med den.alla älgar har dött knall å fall å inge köttförstöring att tala om.alla resensioner om den kulan har alltid varit likadan....typ 100% restvikt,bättre precision än alla andra testade kulor,perfekt expansion oavset hastighet...