Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skjuta från bilen !!!

Featured Replies

Publicerat

Kom på en sak då jag fick ideen från en annan tråd...varför skjuter vi inte från bilar när vissa i jägarkåren ändå skjuter ostörda djur på monsteravstånd !!! ;D

Tog detta klipp från en annan tråd som ex.

//////Lugnt och fint,orädda djur,varmt å gott,bra stöd ect./////.......

Hehe..!!! Vet att det är förbjudet att skjuta från bilen,och jag hoppas innerligen att det är ytterst få som sysslar med denna djävulens jakt....

Men vad är skillnanden mellan att skjuta på abnorma håll med sitt vapen med hjälp av benstöd,speciella trycken,monsterkikare,avståndsmätare..osv... mot att göra samma sak i sin bil !!!

Är det själva plåten runt skytten som gör det förbjudet inne i bilen eller är det det etiska som gör sej gällande här... Det vill säja att djuret är chanslöst !!!!

Publicerat

Djuret BÖR vara chanslöst när man väl bestämt sig för att skjuta Telge. Förekommer nog den sortens jakt från bil härhemma tyvärr. Finns även mindre nogräknade arrangörer i mitt andra hemland som hänger sig åt denna jakt med dyrt betalnde kunder :'(

Publicerat

Får man skjuta från bilen vid eftersök?

Får man skjuta en skabbräv från bilen?

Får man över huvud taget skjuta tex en örn som är skadad? Man får väl knacka den i skallen eller vad säger lagen?

Publicerat

Jag skjuter från bilen klockrent (FAST JAG HAR JU TILLSTÅND) ;D

Mvh.

Publicerat

Får man över huvud taget skjuta tex en örn som är skadad? Man får väl knacka den i skallen eller vad säger lagen?

Att jaga från bil utan tillstånd är absolut förbjudet i vårt land. Eftersök är inte jakt. Kan ju bli ett hårklyveri för rättsapparaten om man skjuter en skadskjuten älg eller vad det nu är från bilen. Borde inte vara något att diskutera då det enligt lagens mening inte är jakt. ???
Publicerat

Konstaterar att jag är en av några få som får skjuta från bil, det handlar då inte om jakt utan om annat. Förstår inte syftet med tråden.

Mvh!

Publicerat
Konstaterar att jag är en av några få som får skjuta från bil, det handlar då inte om jakt utan om annat. Förstår inte syftet med tråden.

Mvh!

Jag tänkte till (vet att det luktar skryt) och efter en stund slog det mig vad Telge menade. 8)
Publicerat

Skjuta från bil.

Visst jag kan tänka mig att det är etiskt hållbart om det är för den goda sakens skull att sända ett redan skadat vilt till vila men annars så tycker jag att det är både oetiskt och inte jägarmässigt.

Jag kan nog tänka mig, de som äker fram till ett klöverstycke och det står en fin bock där och tar chansen direkt från bilen ... men det är då inte jag i mina ögon jakt , och de som gör det är inte jägare.

Publicerat

Skjut för allt i världen inte en örn......... det går garanterat åt he...te >:(

Örnar är kungens villebråd och du måste få tillstånd av polisen.

Vi hade en örn som slog ner i vår fasanvoljär och vi ringde polisen som i sin tur kontaktade naturvårdsverket som i sin tur kontaktade någon annan osv.

Det tog ca 5 timmar för dom olika myndigheterna att fatta beslut om att döda örnen.

Och nej det gick inte att få ut den levande....

Vi hade 16 voljärer sammanbyggda och han slog någonstans mitt i..... Han var väldans sur för att han inte kom ut och jättestor :(

Icke ett dugg samarbetsvillig iheller.

Alla fasankycklingarna i buren samt burarna runt omkring var döda av förmodligen skräck. :o

Kungens lakejer kom och vi fick strikta order om hur och var vi skulle skjuta, nu finns den på ett museum i Kalmar tror jag.

Vi fick i klartext reda på att om vi skjutit utan tillstånd så var det adjö med jaktlicencer under lång tid + gratis kost och logi under en begränsad tid. ;D ::)

Kungens försäkring täckte allt och lite till inga problem där inte, men att få tag på nya fasaner under säsongen gick inte.

mvh

Rune 8)

Publicerat

Låser denna tråd då ämnet är utagerat och syftet är oklart.

/Micke

Gäst
Det här ämnet är nu stängd för ytterligare svar.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.