Publicerat November 16, 200718 yr Inget o berätta egentligen men fick i alla fall skjuta kvigan efter 200 m spårning. Den låg och tryckte likt en hare. Bilen fick vindrutan krossad annars så såg det inte så farligt ut med bilen. Ingen hög hastighet med tanke på väg o halka. Älgen hade varit upp på motorhuven och trillat ner på rygg och landat på en stor sten i diket. Flera älgar passerat, sågs 2 till under tiden killarna i bilen väntat på oss. Jävla massa älgspår överallt. Hittade blod på vägen och denna våldsamt spretande spårstämpel. Älgen hade gått tillbaka över vägen. Såg ut som den kolliderat med en telefonstolpe. Älgspår överallt, polaren satte karelaren på spåret å så gick vi iväg. Jycken la sig i ”vittringskorridoren” 25 m ner i vind från spåret och jag gick på spåret. Lätt o följa tom utan hund, lite bloddroppar emellanåt. Ett ben släpade tydligt i snön också. Efter 60 m hittade vi första legan o sen en till o i 3:dje så låg kvigan o tryckte som en hare. La rödpunkten i nacken på kvigan, tryckte av och så var lidandet över. Träffade 5-7 cm fel mot var jag siktade… men såhär efteråt ser det rätt bra ut…. : Älgen såg nästan oskadd ut inuti när jag tog ur men längs ryggen kring filen var det rejäla blodansamlingar i hinnorna. När vi flådde syntes inte ett enda blåmärke på hela älgen. Ända synliga skadan var mitt kulskott. Rätt märkligt, men jag tro att blodansamlingarna på insidan längs filen o bakåt indikerar kanske att höftleden hoppat ur eller någon skada i ländryggen. Men förlamad har den inte varit eftersom den gick och inte kröp eller släpade sig iväg. Det hade garanterat synts på spåren.
Publicerat November 16, 200718 yr Antingen har du stort upptags område eller så har du ett område med otroligt mycket olyckor/felskjutningar. bra jobbat
Publicerat November 17, 200718 yr Författare Antingen har du stort upptags område eller så har du ett område med otroligt mycket olyckor/felskjutningar.bra jobbat Tja jag vet inte om det är mycket eller vi skjuter extremt dåligt.. men sitter som kontaktman o hundförare i organisationen SES eller Nationella viltolycksrådet som det numera heter. Har normalt en vägsträcka på ett par mil att serva men blir ofta inringd på resterande sträckor i kommunen oxå. Beroende på om polis får tag på de som egentligen ska ha sträckan. Olyckan igår var på egen jaktmark så vi var ute innan polisen fått in anmälan. Markägarn själv som körde på älgen.. Har haft bra eftersöks jyckar under åren som gått eller så har jag kunnat få tag på bra hundar med hjälp av polare. Gick o vann åretseftersöksekipage för en del år sen. stod en del i lokalpress om det och sen tog det fart ordentligt med uppdragen. Ryktet går o så får man uppdrag även på andra jaktområden. Sen är det kanske så att tackar man nej för ofta om någon ringer o behöver hjälp så ringer de in någon annan. Är man några st som brukar göra kneget ihop så ökar chanserna att man får hänga på ett hörn även om det var till polarn det ringdes. Som mest har jag varit uppe i 49 uppdrag på ett år. Hur många jag gjort sen första vet i faen... 42 vårar nu o gjorde nog första några år innan jag var gammal nog o få ha vapen licens... :
Publicerat November 17, 200718 yr Författare Antingen har du stort upptags område eller så har du ett område med otroligt mycket olyckor/felskjutningar.bra jobbat Kom på ett alternativ till..... Jag kanske bara ljuger : Finns inget som kan förstöra en jakthistoria så som allt för mycket sanning ;D ;D ;D Så nu är det frågan om jag ljuger om de här inlägget oxå ??? Eller allvarligt så är jag väl inte så värst känd för o fara med osaning... 8) Förmodar att ni är rätt förvirrade nu o de är inget mot vad jag är ;D
Publicerat November 17, 200718 yr Författare Är det nedåt Kalmar du huserar? Jepp! 6 mil innåt landet
Publicerat November 17, 200718 yr Kom på ett alternativ till.....Jag kanske bara ljuger : Finns inget som kan förstöra en jakthistoria så som allt för mycket sanning ;D ;D ;D Så nu är det frågan om jag ljuger om de här inlägget oxå ??? Eller allvarligt så är jag väl inte så värst känd för o fara med osaning... 8) Förmodar att ni är rätt förvirrade nu o de är inget mot vad jag är ;D Jag brukar vara rätt förvirrad rent generellt...fast nu vart det 7 resor värre efter detta inlägg som du skrev. Fan o shit ...du kanske inte ens finns ??? Du kanske är en sån där dataBÅT ???? Jag känner en båt ,trallal ,la, la ,en båt som heter NS...tra la la....
Publicerat November 17, 200718 yr Kom på ett alternativ till.....Jag kanske bara ljuger : Finns inget som kan förstöra en jakthistoria så som allt för mycket sanning ;D ;D ;D Så nu är det frågan om jag ljuger om de här inlägget oxå ??? Eller allvarligt så är jag väl inte så värst känd för o fara med osaning... 8) Förmodar att ni är rätt förvirrade nu o de är inget mot vad jag är ;D Never let the truth interfear with a good story. ;D Snyggt jobbat NS, har själv kört 3 eftersök idag, det har bara berott på kasst skytte :-
Publicerat November 17, 200718 yr Kom på ett alternativ till.....Jag kanske bara ljuger : Finns inget som kan förstöra en jakthistoria så som allt för mycket sanning ;D ;D ;D Så nu är det frågan om jag ljuger om de här inlägget oxå ??? Eller allvarligt så är jag väl inte så värst känd för o fara med osaning... 8) Förmodar att ni är rätt förvirrade nu o de är inget mot vad jag är ;D För egen del så är jag inte orolig för du far med osaning.. Har en bekant som har hand om en del eftesök, inte så långt från dig, och jäklar vad kreatur som körs på... Vidare så är min personliga uppfattning att NS inte är någon som behöver hitta på sådan historier.
Publicerat November 18, 200718 yr ;D.. Gott Jobbat NS.... du gör ett fantastiskt jag me dina hundar!... ;D Mvh Mamre!..
Publicerat November 18, 200718 yr Bra att det finns folk som vill och kan göra eftersök på vilt. Jag vet inte om jag skulle ställa upp för den futtiga ersättningen som ges. Jag undrar om någon vet hur det gick med den olycka med älg som hände för några veckor sedan ovanför överkalix. När olyckan skedde så körde bilarna bakom bara förbi utan att stanna och mamman med dom två småbarnen i bilen fick klara sig själva. > Som jag har förstått är man som bilist skyldig att stanna om man är först på plats. ??? Det blev inga personskador men jag undrar om dom hittade älgen?
Publicerat November 18, 200718 yr Författare Kollat lite på kvigan i slakthuset och det verkar som ena höftleden/bäckenet är krossad och en pulsåder intill har brustit. Troligen så skulle älgen varit död om vi väntat en halvtimme/timme till innan vi gått på. Den förblödde sakta invärtes helt enkelt . Rätt kul för polarn o jag snackade lite idag när vi jagade. O jag vidhöll att jag självklart höll bakom örat på kvigan, de var ju inte mer än 50-60 m till älgen. Tror jag ska vänta nån dag innan jag säger som de är, att jag höll på kotpelaren 5-7 cm därifrån... ;D Du va en j-vel på o skjuta sa han vid fler tillfällen idag... tänker gotta mig åt det nån dag till.. ;D
Publicerat November 18, 200718 yr Kollat lite på kvigan i slakthuset och det verkar som ena höftleden/bäckenet är krossad och en pulsåder intill har brustit.Troligen så skulle älgen varit död om vi väntat en halvtimme/timme till innan vi gått på. Den förblödde sakta invärtes helt enkelt . Rätt kul för polarn o jag snackade lite idag när vi jagade. O jag vidhöll att jag självklart höll bakom örat på kvigan, de var ju inte mer än 50-60 m till älgen. Tror jag ska vänta nån dag innan jag säger som de är, att jag höll på kotpelaren 5-7 cm därifrån... ;D Du va en j-vel på o skjuta sa han vid fler tillfällen idag... tänker gotta mig åt det nån dag till.. ;D Hehe, ett citat räcker som kommentar... Never let the truth interfear with a good story. ;D Bra jobb!
Publicerat November 19, 200718 yr Gött jobbat och ja gotta dig ordentligt nu det har du gjort dig förtjänst av. Micke