Publicerat November 17, 200718 yr Jag använder bara köpt ammunition och har lite funderingar kring egenskaper på kulorna. För det mesta har jag Lapua mega 13g och den funkar bra till älg samt även till rå. När jag var hos Kjell köpte jag Remington Core-Lokt ultra bonded psp 11,7g Sako Super Hammerhead softpoint 11.7 Tanken var att prova lite olika för olika ändamål och olika egenskaper Skulle vilja ha en kula som har en relativt flack kulbana till räv en som är rätt mjuk som funkar till drevjakt på rå När jag provsköt dessa så funkar dom väldigt bra i min bössa Lapua mega 13g mitt i på 80m, Remington 4cm rakt ovanför, Sako 5cm rakt ovanför. Jag skjuter med en CG 3000 ett par cm kortad pipa. Har ni några erfarenheter av dessa och annan köp-ammunition 30-06 vad det beträffar kulbanor, hårdhet på kulor samt spridning i olika vapen?
Publicerat November 17, 200718 yr Oj nu skulle man kunna skriva en bok nästan, jag har provat runt på en massa olika fabriksammo i cal 308win, om du läser inlägg i de trådar som startats tidigare så kan du läsa mycket om kulor och sen finns det de som har olika uppfattningar om vad som är bra. Spridning är viktigt och som du skrev så kan det som går bra i min bössa sprida stort i din bössa, det där får man helt enkelt pröva sig fram till, fördelen är ju om du har några polare med samma kaliber så kan ni köpa några askar i var och prova er fram genom att dela på askarna. Federal Thropy bonded funkade väldigt bra i min 308:a så jag provade power-shok som är ganska billig tänkte ha den till räv, men från att hålla sig på under en 5 krona så spred den närmare 15 cm på 80m, Lapua har jag bra förtroende för, kör med naturalis på min 6,5:a och de passar ruggigt bra ihop 22mm på 300m visserligen bara 2 skott men jag tömmde några magasin med övningsammo också och är inte förvånad. Sen finns det de som laddar åt folk brukar bli billigare än fabriksammo och då tar man fram en laddning för bössan som passar. Lycka till! hälsningar Per