Publicerat November 18, 200718 yr Micke heter jag och är 28år. Jag jobbar i dag som ytbärgare på ett företag som heter Norrlandsflyg men var tidigare anställd inom FM(försvaret) som ytbärgare/sonarofficer. Jag bor i Karlskrona tillsammans med min sambo och snart 1åriga dotter Selma samt hunden Doris, det är en Flatcoated retriever som härstammar från Zebulons kennel. Doris är nu 2,5år och jag börjar ge upp hoppet :-[ att kunna få henne till att gå på eftersök, vilket var min dröm att kunna ha en egen duktig hund att lita på den dag jag själv misslyckats med skottet. Men något fel måste jag ha gjort när jag började träna henne för så fort hon ser en spårlina blir hon alldeles stirrig för att sen inte tala om hur hon agerar i spåret. Är det däremot en fågel som är skjuten så ger hon sig inte förän hon hittat och apporterat den ;D. Så är det någon som bor i Blekinge/Småland och kanske har lust att titta på hur vi beter oss så tar jag tacksam emot den hjälpen. Se det som en utmaning... Mest jagar jag rådjur i Ronneby trakten men det händer att jag är och gästjagar hos svärfar i Duvemåla utanför Emmaboda samt på hans arrenderade marker på Öland med hans två vorshtrar(stavning?). Mvh Micke
Publicerat November 18, 200718 yr Välkommen hit. Om du önskar att snacka lite ang. hunden ställer jag alltid upp med de tips o råd jag har. Har haft retrievers i 25 år nu. Flaten är ju en livlig hund i sig själv. Behöver inte vara ngt fel på dig eller henne. Kanske bara arbetsivern som tar överhanden
Publicerat November 18, 200718 yr Micke heter jag och är 28år. Jag jobbar i dag som ytbärgare på ett företag som heter Norrlandsflyg men var tidigare anställd inom FM(försvaret) som ytbärgare/sonarofficer. Jag bor i Karlskrona tillsammans med min sambo och snart 1åriga dotter Selma samt hunden Doris, det är en Flatcoated retriever som härstammar från Zebulons kennel. Doris är nu 2,5år och jag börjar ge upp hoppet :-[ att kunna få henne till att gå på eftersök, vilket var min dröm att kunna ha en egen duktig hund att lita på den dag jag själv misslyckats med skottet. Men något fel måste jag ha gjort när jag började träna henne för så fort hon ser en spårlina blir hon alldeles stirrig för att sen inte tala om hur hon agerar i spåret. Är det däremot en fågel som är skjuten så ger hon sig inte förän hon hittat och apporterat den ;D. Så är det någon som bor i Blekinge/Småland och kanske har lust att titta på hur vi beter oss så tar jag tacksam emot den hjälpen. Se det som en utmaning... Mest jagar jag rådjur i Ronneby trakten men det händer att jag är och gästjagar hos svärfar i Duvemåla utanför Emmaboda samt på hans arrenderade marker på Öland med hans två vorshtrar(stavning?). Mvh Micke Välkommen Flatcoat. Har själv haft ett par flattar innan. Tror inte du ska ge upp hoppet, flattarna mognar ju ganska sent. Ta det lugnt bara och försök avdramatisera spårandet. Satt du en hkp4? Har en bekant som var gammal ubåtsjägare och sedemera lärare på Berga... Hör av dig om din svärfar behöver hjälp på öland med ytterligare en vorsteh (rätt stavning) ;D /Må
Publicerat November 18, 200718 yr Författare Tackar allihopa! Det stämmer med hkp4 med basering i Ronneby. Amakulu, vill du pm´a ditt tel.nr så kan jag ringa dig. Vill gärna ha lite tips och råd, jag tycker det är lättare att ta det muntligt. // Micke
Publicerat November 19, 200718 yr ;D välkommen på sej!... du har kommit rätt om du vill lära dej spårning!. finns många duktiga ekipage på denna sida!.. som säker kan hjäpla å tippsa dej!.. Mvh ThomasMamre!..
Publicerat November 29, 200718 yr Jupp! Välkommen ! O jag vet vem din svärfar måste vara Vad det gäller jycken så låter det som du ska avdramatisera spårlina, halsband o sånt. Snabbt tips utan att ens sett jycken... Byt kopplet mot spårlina o va du nu har o använd det ofta i andra sammanhang än spår. När du ska spåra sätt på grejerna hemma o gå ut som på en vanlig promenix fram till spårstart. Troligen behöver du inte ens ge spårkommando, jycken tar nog upp spåret ändå och får förmodligen lugnare spårstart och förhoppningsvis lugnare tempo om den inte hinner stressar upp sig.