Hoppa till innehåll

erfarenhet av nosler bst 7,8g i 6,5x55


Guest arnold

Recommended Posts

Hej.så fort älgjakten är över ska jag skjuta in 6,5an med nosler bst 7,8g hade jag tänkt.är det nån som har erfarenhet av den kombinationen till råbock?ska skjuta in den på 200m hade jag tänkt.skåtthållen på mina marker kommer att bli ganska långa (150-200m).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har bara skjutit ett rå med den kulan och jag säger aldrig mera. Hålet var dessärtallriksstort på utgångssidan och hela hygget bakom var rödsprutat. Jag gav bort dom till Jocke smålänning så att han kunde skjuta skallen av fältharar som käkade klöver på klövervallarna. Kulan skjuter bra i dom flesta vapen men den fungerar ju som en 40mm sprängranat med inträngningsbrisad.

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag glömde, har skjutit en räv vid samma tillfälle som rådjuret och med samma erfarenhet som ovan. Det var ett tomt skinn och räven öppnades på ryggsidan i hela dess längd. Det som var inuti flög flera meter upp i luften. Glöm den kulan till matnyttigt vilt. Möjligtvis combined tecnology men inte den vanliga BT kulan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

synd att den verkar så mjuk.men jag kommer att skjuta på ganska långa håll så kulan har tappat så pass mycke fart att den borde hålla ihop bra.men får kanske prova 9,1g nosler p istället.men får se om jag hinner göra klart laddutrustnigen så kanske man kan handladda en bra laddning typ 8,4g nosler accubond.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej,

jag är lite osäker på det totala antalet rådjur jag skjutit med 120 grains Ballistic Tip i 6.5x55 men det är minst 30 st och något färre rävar.

Under många år var denna kombination det självklara valet för mig under all bockjakt men även om jag skulle ut och skjuta något "beställningsrådjur". För den typen av jakt där det handlar om att avge skott under kontrollerade former och där du kan välja vilket skott du tar är kombinationen klockren. Du får korta flyktsträckor och behöver bara skära bort lite revben.

Om du däremot riskerar att skjuta i bogen så är kombinationen mindre lyckad. Den bogen som kulan gått igenom kan i princip slängas och om kulan gått igenom bägge bogarna så blir det inte mycket kvar av rådjuret.

Rävarna brukar inte springa långt efter att du träffat dem med en ballistic tip men baksidan är att skinnet blir väldigt förstört, om det har någon detydelse eller ej för dig har jag inge aning om.

På plussidan så är det en kula som oftast slår tätt och som dessutom får en bra kulbana i en 6.5x55

MVH

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kan tänka mig att den är ypperlig för att skjuta halsskott med då skadskjutningsrisken måste vara obefintlig om kulan bara tar i halsen med hela diametern. Jag glömmer aldrig synen när jag kom fram och vände på djuret, dessutom var det mitt första rådjur någonsin. Har skjutit med ett antal kulor sedan dess winchester, norma oryx, och nosler partition 125grains. Ska inte ens jämföra mig med jägare söderut som säkerligen skjuter lika många rådjur på en månad som jag gjort på en livstid men ballistic tip tycker jag lämpar sig bättre till bäver och liknande i klenare kalibrar. Räv är ett annat vilt om man som jag bara tar reda på svansen till flugbindning. Får jag tillfälle till säljakt kommer jag med största sannolikhet att skrämma upp en 120 grains BsT till +1000m/s och använda den till huvudskott om det är norge som gäller. Annars blir det en A-max eller liknande i 9 gram.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

tack för svaren! ska fundera ett tag till...blir väl så att man få skjuta oryxen till slut ändå.den vet jag att den fungerar bra.kanske ska prova 10,1 g vulkan!?har lite bättre kulbana än oryxen.nosler partition är så jävla dyr!!

PS. köp ALDRIG federal 9,1g trophy bonded till 6,5x55, är en stor jävla bluff.....

provsköt den i kronograf tillsamans med lite norma ammunition.norma ammunitionen höll vad dom låvade,medans federal står det att 9,1g ska göra 841m/s alltså klass 1....men komm bara upp i 775!!!!!!

trodde jag hade för kort pipa (57cm) så vi provade i min kompis ombyggda mauser (65cm)    785m/s!!!!!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

tack för svaren! ska fundera ett tag till...blir väl så att man få skjuta oryxen till slut ändå.den vet jag att den fungerar bra.kanske ska prova 10,1 g vulkan!?har lite bättre kulbana än oryxen.nosler partition är så jävla dyr!!

PS. köp ALDRIG federal 9,1g trophy bonded till 6,5x55, är en stor jävla bluff.....

provsköt den i kronograf tillsamans med lite norma ammunition.norma ammunitionen höll vad dom låvade,medans federal står det att 9,1g ska göra 841m/s alltså klass 1....men komm bara upp i 775!!!!!!

trodde jag hade för kort pipa (57cm) så vi provade i min kompis ombyggda mauser (65cm)    785m/s!!!!!!

Oj, sköt mina 308 i kronograf och de höll nästan exakt vad de lovade, har inte provat mina 375 än.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När det gäller 120 grains BT så är det min erfarenhet att man inte skall jaga efter den högsta hastigheten som är möjlig. Jag gick ganska snabbt ned i utgångshastighet från 900 m/s till 870 m/s och det gjorde skillnad om rådjuren befann sig nära mynningen.

För ett bra resultat bör nog inte den kulan träffa rådjur i särskilt mycket över 850 m/s.

Jag har för mig att du har en 6.5-06 Nils, stämmer det? Om det är så vore det intressant att veta vilken utgångshastighet du laddade dina ballistic tip till?

MVH

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När jag sköt med ballistic tip var det innan jag pipade om bössan till -06 men jag hade laddat max enligt anvisningar från vapentidningen. Jag tror dom gjorde över 900m/s i allafall och det var åt fanders för mycket. Laddar jag fullt hus i 6,5-06 med en 120grains kula så är den i hastighet någonstans strax över 1000m/s och jag törs inte tänka på hur det skulle se ut i ett rådjur efteråt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Kan bara hålla med Henrik om bst 7.8g. Har skjutit många bockar med denna kula och tycker den är utmärkt till det. Fungerar oxå perfekt till räv ( om du inte vill ta reda på skinnen ) I 90-95% av fallen blir det knall&fall verkan. Laddar den själv till ca 890ms och det är i gränsfall till för fort...... men vi tycker och tänker alla olika. Tycker absolut att du ska testa den. / själv kommer jag aldrig ladda med annat, så länge 120grain bst finns!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jagar inte själv med 6.5x55 men har tre kompis som jagar med dem och alla kör med samma laddning, 120 grains BST och verkar vara nöjda. Visst får de kassera en bog då och då men de skjuter säkert 20-40 bockar tillsammans per säsong.

mvh

Dard

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 12 years later...

Håll er borta från denna kula, skjutit två älgar nu med resultat att vi fått skära bort ca 5-9 kilo på varje älg, första älgen förstörde den båda bogarna och andra älgen hade jag tur att den bromsade in i hjärtat. Ska skjuta upp skiten på banan nu o h aldrig mer jaga nåt med den. En enda massakerfest av denna kula!!!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...