Publicerat November 20, 200718 yr Kan väl ta en lite pinsam sekvens från helgens jakt. :-[ Vi var ute för att jaga älgkalv och gris. Jag gick med hund och det var 4 skyttar. I dagens andra såt tar Lina upp ca 500m bort. Anade nästan direkt att det var gris. Blev gångstånd ner mot en skytt men stannade ca 150m ifrån. Efter en halvtimme går det ut till honom och han skjuter ett skott, varvid grisen rasar ihop. Men när hunden dyker på den så reser grisen sig upp och går iväg. Efter ett några hundra meter går den över ett stort hygge vid nästa skytt. Han skjuter två skott på 80-100m håll, tveksamt om han träffar. Grisen fortsätter då upp till en väg där nästa skytt skjuter ett skott på nära håll och grisen trillar i vägdiket men far upp direkt. Blir sen fast stånd 100m bort tills jag är nästan framme. Då övergår det i gångstånd igen och går tillbaka över vägen och in i såten igen. Hon får stopp på den 3 gånger men det går loss när klumpfoten försöker smyga in i det skrapiga föret. Ser grisen vid 2 tillfällen. Den ena gången ligger den ned. Kan bland annat konstatera att underkäken är av. Men pga hunden går det ej att skjuta. Sen börjar det gå runt i en båge och jag chansar på att genskjuta vid en liten åker mitt i skogen. Hinner precis dit och får läge på 40m. Tycker den tecknar i första skottet, i andra så blir ena frambenet obrukbart. Ändå tar den sig av åkern och in i skogen. Kommer ifatt den efter 50m. Ser rätt färdig ut då. Men när jag ska gå fram och avfånga så vänder den emot mig. Galten har tydligen fått nog av usla skyttar och tänker ge igen. Kan inte skjuta pga hunden, så jag stoppar den med foten. Kostade en reva i byxbenet , men jag fick den att vända så att jag kunde avsluta. Har väl gått knappt 1,5 timme sen första skottet. Galten väger ca 85kg. Och den första träffen sitter i taggutskotten. På vägen där den tredje skytten står hittar vi tänder. Kommentarer tack! Vad kunde vi gjort annorlunda? Men strunta i att kommentera skyttet. Det vet vi om att det var uselt. >
Publicerat November 20, 200718 yr Är nog svårt att säga vad ni kunde ha gjort annorlunda. Ni ska nog bara vara glada att ni hade tillgång till en duktig hund som höll i grisen under hela tiden och inte vek ur. och det blev ju ett lyckligt slut i alla fall. Så det är bara att lyfta på hatten och gratulera.
Publicerat November 20, 200718 yr Är grisen på skjuten så ska man väl göra allt för att få stopp på den. Kanske om hunden vart lite hetare så den fått stopp på galten. Ni av fångade den ju tillslut så underkänt blev det inte , kunde ju ha stuckit i väg utan att passera nån skytt och då hade det vart tråkigare. I bland funkar inte saker o ting som man tänkt. :'(
Publicerat November 20, 200718 yr Är grisen på skjuten så ska man väl göra allt för att få stopp på den. Kanske om hunden vart lite hetare så den fått stopp på galten. Ni av fångade den ju tillslut så underkänt blev det inte , kunde ju ha stuckit i väg utan att passera nån skytt och då hade det vart tråkigare. I bland funkar inte saker o ting som man tänkt. :'( Visst kan hon ha lite svårt att få stopp på dom ibland. Kunde va lite vassare. Men brukar gå bra ändå. Och här blev det ju stopp ändå.
Publicerat November 20, 200718 yr Ibland bara skiter det sig, spelar ingen roll. Tänker inte kommentera skyttet jag heller, nästa gång är det jag som strular. Tycker ni gjorde det snyggt givet förutsättningarna, jag hade nog provat tanken att släppa på en hund till kanske men samtidigt så är du knappast nybörjare så du måste tänkt tanken själv men valt att inte göra så och därmed tror jag du har skäl till det. Mvh!
Publicerat November 20, 200718 yr Just det! Kul att du trots allt tar dej tid och beskriver händelsen. Tror det är viktigt att det framgår att det inte alla dagar i veckan går som i reportagen i våra jakttidningar. Mvh!
Publicerat November 20, 200718 yr Ibland bara skiter det sig, spelar ingen roll. Tänker inte kommentera skyttet jag heller, nästa gång är det jag som strular. Tycker ni gjorde det snyggt givet förutsättningarna, jag hade nog provat tanken att släppa på en hund till kanske men samtidigt så är du knappast nybörjare så du måste tänkt tanken själv men valt att inte göra så och därmed tror jag du har skäl till det.Mvh! Går inte med min hund, hon jagar inte med andra hundar. Så jag är nästan säker på att hon hade släppt. För övrigt hade vi ingen mer hund med.
Publicerat November 21, 200718 yr Hej Musköt 2 ! Vart i landet håller ni till ?? Småland. Strax norr om Växjö. Hurså?
Publicerat November 21, 200718 yr Kommentarer tack! Vad kunde vi gjort annorlunda? Men strunta i att kommentera skyttet. Det vet vi om att det var uselt. > ...eftersom du ber om det skall du få höra... 8) Nä allvarligt tror jag inte man kan komma med "tips" då man inte varit med själv. Ni löste ju situationen så det är väl gott så.
Publicerat November 21, 200718 yr Finns väl inget att klandra på..du gjorde det du skulle och bevisligen klarade du av det oxå 8) Sen rätt friskt att "kicka" en gris som är skitsur...Vilken typ av kick var det ?? Helst på koreanska tack ..så jag fattar......
Publicerat November 21, 200718 yr Sen en fundering..Det finns ju olika skolor om det här med att gå på direkt på skadade vildsvin eller vänta precis så som man gör på övriga djur ! De ggr.jag varit med i svinskogen och råkat ut för detta vill hundförarna gå på bums!!! Har för mej att vår guru i efterök på denna sida ..NS,helst vill vänta litet. Om jag fattat din text rätt så hade grisen redan legar 2 ggr. en gång efter taggskottet,det är som det är djuren brukar resa sej heter det. Men du hade ju sett att grisen legat efter det... kanske skulle man lockat in hunden där och låtit grisen vara ett par timmar ??? Jag vet inte,jag har för liten erfarenhet,men slutet blev ju bra i alla fall. Sen att locka in hundar som är taggade låter ju sej lätt göras i en text..svårare är det nog i verkligheten ;D
Publicerat November 21, 200718 yr Har vi inte ältat detta tämligen nyligen i någon tråd? Tycker jag känner igen det.. Hundföraren som känner sina jyckar avgör, bra ställande så på fort som fan. Grisarna drar ofta långt, väääldigt långt och då blir det knepigt om man väntar. Sen handlar det en del om vad man får för info via skottplatsen. Mvh!
Publicerat November 22, 200718 yr Jo jag vill gärna vänta lite men som läget var nu så var ju redan bra löshund på G och hade bra "häng" på galten. Är nog bara dumt o stoppa ståndhund i det läget. Allt bero på omständigheterna o vilka hundar vi använder. Om de varit en stänkgris eller om hund brutit så vore det kanske ett annat läge. Att vänta några timmar kunde varit rätt val då.
Publicerat November 22, 200718 yr Kom å tänka på en grej ang komma till skott på skadad gris, eller frisk med för den delen. Vi brukar om vi nu är 2 som går mot ståndet, skiljas åt ganska nära gris och hund. En gör en kringgående rörelse och försöker komma till skott den andre står alltså på pass och får givetivs inte skjuta i riktning mot där hund och gris befinner sig. Den som försöker smyga in vet ju var passaren står och passarren vet från vilket håll "smygaren" kommer. Går grsien loss så kommer den förhoppningsvis i famnen på killen som passar. Lite riskabelt förfarande men känner man varandra väl så ser jag ingen risk med detta. Man kan komma skadad hårt ställd gris rätt nära innan de går iväg. Man kan ofta stå på pass inom 50m från ståndet. Att smyga in på ståndet fram till skottchans brukar inte låta sig göras så värst lätt. Bäst o ta sig in så man ser hunden och sen avvakta utfall från grisen och skjuta då. Smyga tills man ser grisen så måste man oftast in så tätt på att man nästan kan lägga handen på grisen o då ökar ju risken för att grisen drar eller går till anfall med 100% : Är man fler gubbs/kvinns och har radiokontakt så går det ganska bra att dra in passarna närmare ståndet och på de viset. Även med jakt på frisk gris funkar det o krympa såten när grisarna är ställda. Allt beror givetvis på hur pass bra jycken är på att ställa. Är risken överhängande att det går loss så, ja då är de ju inget alternativ att göra såten mindre.
Publicerat November 22, 200718 yr Finns väl inget att klandra på..du gjorde det du skulle och bevisligen klarade du av det oxå 8)Sen rätt friskt att "kicka" en gris som är skitsur...Vilken typ av kick var det ?? Helst på koreanska tack ..så jag fattar...... Var en vanlig småländsk grävlingstopp. Men funkade inte så bra på gris.
Publicerat November 22, 200718 yr I det här fallet så var det ju inget vi valde att låta hunden gå på direkt. Hon nästan red ju på grisen efter första skottet. Och att i det läget kunna kalla av hunden existerar inte i min värld. Men om det varit ett stänkdjur så hade jag nog också väntat ett tag innan jag släppt på.
Publicerat November 23, 200718 yr skjuta fel gör vi alla!.. de viktigaste är dock att jakten fullföjdes!.. gott jobbat!. å grattis till grisen!... Mvh
Publicerat November 26, 200718 yr Ni löste uppgiften och hunden höll i bra så det slutade lyckligt, gillar grävlings stoppern ;D