Publicerat Januari 14, 200521 yr Jag och Mika var på ett möte igår där jägareförbundet, Jägarnas riksförbund, Sveaskog, LRF medverkade. Tyvärr hade inte sametinget någon på plats, så debatten om fjälljakten dog ut > Det som diskuterades flitigt var blyförbudet i ammunition. 1/1 2006 förbjuds all användning av bly i hagelskott (alltså om ett år) > > 1/1 2008 gäller totalförbudet mot bly (kula) > > Att 6,5*55 blir en klass 2 råder det inga tvivel på :'( Men vad händer med alla 22lr ??? Ska vi bara kasta dessa i soptunnan då det ännu inte finns några alternativ till bly. Eller ska vi jägare kräva att staten löser in alla 22 or. Hur blir det med hageljakten i framtiden då många markägare inte tillåter jakt med stålhagel av förstående skäl. Sveaskog har inte ännu tagit ställning i frågan, men det finns stor risk att dom inte heller vill ha stål i träden. Många var oroliga att detta var början på slutet för jakten i detta land. Det kan vi tacka våra okunniga politiker för > Vårat grannland Norge har from 1/1-2005 ett totalförbud mot bly i ammunition.
Publicerat Januari 14, 200521 yr Usch ja Om detta beslut kan det pratas om mycket men varför skall fakta råda när man kan hitta på "populistiska" beslut som bara drabbar ett fåtal För övrigt blir det nog så att även 222 rem m.m får en ny klassning = klass3 Norma har i flera år försökt ta fram en allternativkula i 22. i sammarbete med Svenska pistolskytteförbundet så vitt jag vet har man gett upp
Publicerat Januari 14, 200521 yr 300WBY dags att vi delar på en pall 1:or ? Ronny har väl 3 askar så det räcker väl till honom i 10 år ;D
Publicerat Januari 14, 200521 yr Hur fan skall man kunna bunkra 22lr ammo då ..........jag får vell köpa en godscontainer och ställa bakom huset Finns det inte 22lr kulor utan bly, är jag helt ute och cyklar om jag säger zinkkulor.........papperskulor vet jag att det finns men........... Tråkigt om 222 blir klass 3
Publicerat Januari 17, 200521 yr Jag är allvarligt ororad över vilka konsekvenser de idiotiska blyförbuden får på jakten. När till och med experter säger att blyet från jaktskott inte har någon miljöpåverkan förutom i våtmarker så kan man fundera på vilka skäl det egentligen finns till ett blyförbud. Kan det vara ett sätt att försöka begränsa jaktutövningen till förmån för naturromantiserande människor som tycker att jakt är något synnerligen otrevligt och barbariskt?
Publicerat Januari 18, 200521 yr Det var 17, har man redan infört blyförbudet i Norge? Vad gjorde man med sina 22:or där? På tal om bly och natur, självklart skall vi minska miljöpåverkan så mycket det går. Jag är dock inte tillräckligt påläst i ämnet för att kunna ta ställning.... Men vad gäller fiske, så väljer jag bort blyförtyngning på flugorna för att instället använda Tungsten. Så där det finns alternativ så skall man naturligtvis använda det - tycker jag. Att blykulorna skulle påverka miljön nämnbart verkar ju knappast troligt....jo, i en liten sjö/våtmark där det smäller mycket så är det klart elelr bara att fåglar knaprar i sig blyhagel istället för sten (matsmältningen). MEN, är det någon som vet vilket miljöpåverkan det är att framställa blykulor, hagel o.s.v.? Själva produktiuonen alltså.
Publicerat Januari 31, 200521 yr Det kan vi tacka våra okunniga politiker för > Tycker inte att du skall kalla våra politiker för okunniga! Dom vet mycket väl att jakt med hagel av stål medför flera allvarliga problem vid älgjakt. : :-* "Hagel av stål medför flera allvarliga problem vid älgjakt. Stålhagel som tränger in i träd gör virket oanvändbart. Risken för rikoschetter som kan skada människor och djur ökar, och risken för vapensprängning ökar också. Ur djurskyddssynpunkt är det inte heller helt klarlagt hur hagel av stål påverkar djur och fåglar när de äter upp stålhagel vid födointag" :D Läs själva, man blir ju för fan mörkrädd : http://www.riksdagen.se/debatt/protokoll/p...067.ASP#SIDTOPP
Publicerat Februari 2, 200521 yr Författare Ja vad ska man säga... Hagel av stål medför flera allvarliga problem vid älgjakt. :- :'( Blyförbudet innebär nog början på slutet för oss som jagar med hagelgevär. För om vi inte får jaga med bly om ett år och inte heller får jaga med stål i skogsterräng, hur gör vi då ??? Visst vismut, bismut och annat skit smäller, men att behöva plåga viltet känns inte heller bra. Tror precis som Perra att detta är ett sätt att få jägarkåren att lämna skogen till glädje för alla jakthatare och naturromantiker. Till och med våra politiker har ju visat ett stort jaktmotstånd sista tiden, det tycker jag hela blyfrågan speglar på ett bra sett >
Publicerat Februari 2, 200521 yr Vad jag har förstått så kommer aldrig Finland att ändra sitt beslut om blyhagel dom har sagt nej till altrenativhagel
Publicerat Februari 23, 200521 yr Författare Vad tror ni.... Starka organisationer verkar inte heller vilja ha ett blyförbud innan bra alternativ finns. http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/n.../1749_nyhet.asp Får vi jaga med blyhagel om ett år?
Publicerat Februari 24, 200521 yr 14 f § Naturvårdsverket får meddela föreskrifter om undantag från förbuden i 14 b-14 e §§ såvitt avser ammunition för användning vid jakt, om det med hänsyn till syftet med eller säkerheten vid användningen inte finns något godtagbart blyfritt ammunitionsalternativ. Så länge det inte finns annat än bly ammo till 22lr så får vi fortfarande andvända det ;D ;D /Axl
Publicerat Februari 25, 200521 yr Vad jag har förstått så kommer aldrig Finland att ändra sitt beslut om blyhagel dom har sagt nej till altrenativhagel Vi i Finland har ju haft(total) blyhagelförbud vid sjöfågeljakt sedan 1996, men något tal om bly/ blyhagelförbud vid annan jakt har det officiellt inte varit tal om.. Men man hör ju rykten, så inte kan man vara säker här heller över att politikerna inte hittar på något dumt.. Är själv övertygad om att jakt är idag någonting som den stora allmänheten uppfattar (eller styrs att tro) som någonting man måste få slut på, iaf verkar det så. Mera sällan man idag hör något posivt om jakt i medierna, förutom då i jakttidningar...För mig verkar det som vi håller på att förlora ett krig som vi jägare (läs=vanliga människor) inte ens varit med om att starta, och alla som är emot jakt får det precis som de vill (en sak efter en annan)...I Finland är det bara älgjakten som är helig till jaktmyndigheterna, dit styrs det pengar och tid för att bevara jakten, tom verkar det som att man är villig att offra andra jaktformer som inte är så viktiga för många...
Publicerat Mars 31, 200521 yr Författare Kan detta verkligen vara sant ??? http://www.sr.se/cgi-bin/jonkoping/nyheter...?artikel=584632 Citat: Jägare glada över uppskjutet förbud mot blyhagel Regeringen ville stoppa ammunition som innehåller bly från första januari, men eftersom protesterna varit så många, väljer miljöministern att vänta med beslutet. Björn Löfgren, jaktvårdskonsulen för jägarförbundet i Eksjö, är nöjd med det beslutet och menar att det just nu inte går att förbjuda blyhagel. Redan idag är det förbjudet att jaga med ammunition som som innehåller bly på våtmarker. Det är bra, tycker jägarförbundet, för där löses blyet ut. Men i torr skog är läckaget av bly försvinnande litet, enligt jägarförbundet. Därför har organisationen tillsammans med LRF och skogsindustrierna skrivit till regeringen och begärt en ordentlig utredning av ett förbud innan man tar beslutet. Och miljöministern tog kritiken på allvar och skrivelsen från organisationerna går nu ut på remiss. Därför blir det heller inget förbud för blyhagel kommande årsskiftet. ??? ??? ??? ???
Publicerat Mars 31, 200521 yr Detta är gamla nyheter såvitt jag kunnat hitta. NVV mfl har ju redan yttrat sig över förslaget... Det finns inget regeringsbeslut i varje fall. Förmodligen dålig journalistik.
Publicerat Juni 21, 200520 yr Författare Är det någon av er som vet eller har hört hur det blir med blyförbudet. ??? Hörde för en tid sedan att regeringen skulle titta på detta ämne igen och lämna besked efter någon vecka, men dessa veckor har gått och det är fortfarande tyst.
Publicerat Juni 26, 200520 yr Angående blyförbudet så finns det ändå värre effekter än problematisk jakt. Bla blir det förbjudet att skjuta blyammo på skjutbanor som inte har miljökulfång Miljökulfång är inget man snyter ur näsan direkt, de priser jag sett hamnar på 40-50 000 SEK per tavelställ, alternativt 200 000+ för en vägg (2001 års priser). Sedan ska den gamla vallen saneras också - vad kommer det att kosta att sanera och deponera 50 ton sand? Vem ska betala? Hur många skjutbanor och skytteföreningar kommer vi att ha kvar nästa decenium? Snacka om ett effektivt sätt att ge norrland dödsstöten - inga skjutbanor kvar och därmed stryper man jakten ändå mer effektivt.