Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Att anlägga en viltåker/viltmagnet !!

Featured Replies

Publicerat

Japp,tänkte fråga dessa eminenta skribenter här vad ni vet om viltåkrar.

Tanken är att viltåkern/åkrarna i första hand skall dra rådjur...och kanske hare oxå ;)

Vad har ni för förslag att delge mej? Har lixom tagit på mej uppgiften att ta reda på detta.

Vad man skall så in alltså!!

Jordens beskaffenhet är näringrik men med lågt PH  (torvmosse)

Kalkning har skett förr men aktuella värden äro icke uppdaterade

Tackar på förhand /Telge

Publicerat

Foderraps eller fodermärgkål är ju bra viltgrödor, tyvärr så tycker även älgen det så risken är att dom äter upp allt innan det bäst behövs. Jag skulle rekomendera höstråg, bra för rådjuren men inte så attraktivt för älgen. Skulle tro att det är lämpligt att så i slutet av augusti efter gängse jordbearbetning (plöjning, harvning etc.)

Ett alternativ är ju vanlig klövervall, fördelen är ju att man inte behöver så om varje år.

Publicerat

Vi har klöver (röd) , betesträda eller vad det nu kallas ?

Iaf om man lyser med bilen på kvällen så är det inte ovanligt att se 6-7 harar och kronviltet älskar klövern.

I fjol så putsade vi av åkern så sent att det inte blev nån höjd på klövervallen till vintern då va den inte lika attraktiv ?

Jag ska smyg så ärtor i vallen oxå när inte farsan är hemma  ;D . Tror det gynnar allt och på vintern vilken räv åtel !

För att inte tala om duvorna i augusti eller vildsvinen på hösten , får nog ge nu mig tanken på det gör mig tokig (jakttokig).

Mvh........

Publicerat

Tjena,

Jag har planer på att skapa en nålad tråd för detta så småningom under viltvårdsdelen. Trodde dock inte det var någon större brådska med tanke på vädret och årstiden;D

Tror mig ha en del att tillföra då jag sått viltåkrar med skilda resultat i 20 års tid. Har nog testat det mesta men är fortfarande novis men har iaf lite perspektiv. Så min utläggning kommer i denna tråd på sikt. Allt i från odlingsteknik, gödsling, grödval till FAQs.

MVH

Publicerat

Har två viltåkrar på min ena jaktmark. Rågvete och ärtor. Ärtorna var fina i somras, men nu rular verkligen rågvetet. Hela åkern är söndertrampad av kronvilt, älg och dovhjort.

Publicerat

Fodermärgkål och jordärtskockor!

Men hemligheten är väl egentligen gödning,växer ju dåligt annars

Publicerat
Fodermärgkål och jordärtskockor!

Men hemligheten är väl egentligen gödning,växer ju dåligt annars

Som jag skrev...rik jord men sur !!! Va fan måste man gödsla ????

Då är vi ju tebax till ej naturligt kött om djuren ifråga,eller ?????

Naturlig gödning javisst !! men hur ofta då ??? Menar hur ofta naturligt ????

Bara mina egna synpunker ..inget att ta fasta vid !!!

Publicerat

vi har lastat en lastbil med olika tulpan lökar och har fodermärk kol och en klöver vall,tycker fodermärk kolet funkar bäst,luktar iofs men ska bli kul å se hur lökarna tar sig,,vi fick dom gratis så inget man köper!

Publicerat
Som jag skrev...rik jord men sur !!! Va fan måste man gödsla ????

Då är vi ju tebax till ej naturligt kött om djuren ifråga,eller ?????

Naturlig gödning javisst !! men hur ofta då ??? Menar hur ofta naturligt ????

Bara mina egna synpunker ..inget att ta fasta vid !!!

Kommer från kalkrika trakter så har inte så stor koll på om det är nån skillnad.

Gödsla marken minst en gång,grödorna tar sig alltså bättre då.

Nu vet jag nte hur stor din åkerbit är. Här så kör vi en såbredd per gröda,man får ett fint rutmönster då

Publicerat
Kommer från kalkrika trakter så har inte så stor koll på om det är nån skillnad.

Gödsla marken minst en gång,grödorna tar sig alltså bättre då.

Nu vet jag nte hur stor din åkerbit är. Här så kör vi en såbredd per gröda,man får ett fint rutmönster då

Vet inte själv då det inte är jag som är markägare,jag bara förmedlar eller inhämtar inputs !!!

Troligtvis kommer det handla om ca. 20-30 hektar !!! typ..mer eller mindre

Publicerat
Vet inte själv då det inte är jag som är markägare,jag bara förmedlar eller inhämtar inputs !!!

Troligtvis kommer det handla om ca. 20-30 hektar !!! typ..mer eller mindre

Jaja, du lär ju komma över så då får du lite inspiration lovar jag! Kul med rejäla viltåkrar!
Publicerat
Jaja, du lär ju komma över så då får du lite inspiration lovar jag! Kul med rejäla viltåkrar!

Som du vet..ser fram emot vårt stövarmöte... :D

Ser oxå fram emot att krångla med din bernadulli eller berulli eller vad det var ;)

Skrammelpang var det i alla fall ;D

Publicerat
Som du vet..ser fram emot vårt stövarmöte... :D

Ser oxå fram emot att krångla med din bernadulli eller berulli eller vad det var ;)

Skrammelpang var det i alla fall ;D

Hehe,bössan e utmärkt,har haft den som spett nu i veckan när jag stängslat tom.  ;D

Glider över lite till huvudfrågan, Har nån testat getärt i större skala? Vi hade lite men blev kanske inte helt tillfreds med resultatet

Sen så har vi ju hampa,men jag är osäker om man får ha det i viltåkern

Publicerat

Vill hissa tråden !! Inga mer förslag eller tankar i ämnet.?

Publicerat

Vill du ha en istort sett gödslingsfri viltåker ska du satsa på ngn form av klöver. Dessa producerar sitt eget kväve behöver bara en giva i starten. Vitklöver är mkt begärligt för både hare o rådjur. dessutom är det en flerårig viltåker. Vet inte om den klarar surjordar men annars har jag för mig att alsike klöver är bättre på en sådan jord. Jordärtskocka är oxå bra för rådjuren o haren. Kräver mkt kväve men är nästan underhållsfri när den är etablerad. Krävs bara en harvning på våren för att röra runt bland knölarna i jorden. De blir fler då om man gör så nämligen. Fodermärgkål o raps kräver ofta en sprutning mot jordloppor när hjärtbladen är utvecklade. Blir annars inget på den viltåkern. Dock ger dessa  växter en otrolig massa mat.Har man älg så brukar dessa rensa kålen på några veckor dessvärre. Svårt det här hur man än vänder sig så är rö-n där bak. Jag skulle nog satsat på någon klöversort