Publicerat November 21, 200718 yr Idag har man då blivit certifierad Viltundersökare. En mycket intressant utbildning helt inriktad på sjukdomar-parasiter-skador och hantering av fällt vilt. Kan varmt rekomendera den till övriga intresserade! Om någon i mitt närområde hittar något avvikande på fällt vilt så kan ni alltid höra av er så kommer jag och tittar. /Micke
Publicerat November 21, 200718 yr Idag har man då blivit certifierad Viltundersökare.En mycket intressant utbildning helt inriktad på sjukdomar-parasiter-skador och hantering av fällt vilt. Kan varmt rekomendera den till övriga intresserade! Om någon i mitt närområde hittar något avvikande på fällt vilt så kan ni alltid höra av er så kommer jag och tittar. /Micke Grattis Mr. Mauser! Vad har Ni läst för litteratur till den kursen då?
Publicerat November 21, 200718 yr Författare Grattis Mr. Mauser!Vad har Ni läst för litteratur till den kursen då? En pärm som heter just viltundersökare ;D /Micke
Publicerat November 21, 200718 yr En pärm som heter just viltundersökare ;D/Micke Okej! Vem är det som har tagit fram materialet då Jägarförbundet el. något studieförbund ???
Publicerat November 22, 200718 yr Författare Grattis ;DVad innebär det lite mer exakt? Det är Jägareförbundet som håller i utbildningen och även registrerar godkända viltundersökare. En viltundersökare gör en första kontroll på fällt vilt innan det går vidare i hanteringskedjan,man undersöker framförallt de röda organen(hjärta,lungor och lever)men även de gröna organen(våm och tarmar) efter sjukliga förändringar som gör att köttet inte är lämpligt som människoföda. Framförallt kommer jag ha nytta av detta i mitt yrke då jag slipper hanteringen av de röda organen, dessa har jag hittills varit tvingad att skicka med slaktkropparna för besiktning på vilthanteringsanläggningen. Nu undersöker jag själv detta och är allt ok så skickar jag bara kropparna med ett skriftligt intyg. /Micke
Publicerat November 22, 200718 yr Ok men det låter ruskit intressant och ffa smidigt. Då får man ju önska till!
Publicerat November 22, 200718 yr Det är Jägareförbundet som håller i utbildningen och även registrerar godkända viltundersökare.En viltundersökare gör en första kontroll på fällt vilt innan det går vidare i hanteringskedjan,man undersöker framförallt de röda organen(hjärta,lungor och lever)men även de gröna organen(våm och tarmar) efter sjukliga förändringar som gör att köttet inte är lämpligt som människoföda. Framförallt kommer jag ha nytta av detta i mitt yrke då jag slipper hanteringen av de röda organen, dessa har jag hittills varit tvingad att skicka med slaktkropparna för besiktning på vilthanteringsanläggningen. Nu undersöker jag själv detta och är allt ok så skickar jag bara kropparna med ett skriftligt intyg. /Micke Då fick man lite mer info och vet närmare vem som ligger bakom den.
Publicerat November 22, 200718 yr Du Micke, har en kråka här i frysen som såg lite hängig ut, vad tror du? ;D ;D ;D Skämt osido.. du kan inte rådda ihop lite döda tamduvor innan helgen? Isf skicka ett pm till mej.. tänkte på din kollega eller någon annan i din bekantskapskrets.. Mvh!
Publicerat November 23, 200718 yr Författare Du Micke, har en kråka här i frysen som såg lite hängig ut, vad tror du? ;D ;D ;D Solklart fall av snorkråka ;D Kan tyvär inte hjälpa dig med några duvor,ingen som pysslar med det just nu. /Micke
Publicerat November 23, 200718 yr Fan där kom du undan på tok för lätt > Ska ha dej i åtanke iaf, hade 5 kissar i sopsäck nyligen och där saknades det inte fel men de är destruerade nu så det är inget jag kan skicka på dej ;D Mvh!
Publicerat November 25, 200718 yr >Mr Mauser Kul och välkommen i klubben ;D Det va just den utbildningen jag utbildade mig som Instruktör för, som jag skrivit om tidigare... Vem gick du hos, vi va nämligen inte så många som gick hela kursen dvs slakt i Idre och på Östermalma?! /Vänligen
Publicerat November 25, 200718 yr >Isjonhsson Bakom kursen ligger SVA, SJF, Idre Sameby och i bakgrunden finns bla Livsmedelsverket och Jordbruksverket...
Publicerat November 25, 200718 yr >IsjonhssonBakom kursen ligger SVA, SJF, Idre Sameby och i bakgrunden finns bla Livsmedelsverket och Jordbruksverket... Okej! Jag ska kolla med Jägarförbundet Norrbotten och se vad dom har för planer inför våren.
Publicerat November 25, 200718 yr Författare >Mr MauserKul och välkommen i klubben ;D Det va just den utbildningen jag utbildade mig som Instruktör för, som jag skrivit om tidigare... Vem gick du hos, vi va nämligen inte så många som gick hela kursen dvs slakt i Idre och på Östermalma?! /Vänligen Tack Hylsan Claes från Vilthandlarna i sörmland var min lärare. /Micke