Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ghillie suit, vill ha feedback...

Featured Replies

Publicerat

Har nu kommit igång med min ghillie suit igen. Började för några veckor sedan med att förbättra den sen innan, men sen fick jag se en bra bild på en "riktig" ghillie och insåg då att jag gjort ett par misstag. B la hade jag använt på tok för långa juteknippen, samt alldeles för många trådar i varje knippe. Så jag delade varje knippe på mitten så de blev ca 20 cm långa, delade sedan varje knippe "på längden" så jag fick betydligt färre trådar per knippe. Sedan knöt jag fast de i nätet, tre små knippen i varje ruta.

Hur som helst så har jag börjat fundera på en sak... Eftersom jag tog nätet från mitt kamonät så har jag en helsikes massa camo-plastremsor som bara ligger och skräpar, funderar på om man skulle skita i jutet och använda dessa plastremsor istället? Tar sån jädrans tid att göra det med jutet  :-

Har funderat lite på för- och nackdelar med detta:

Jute:

+

Ljudlöst

Bryter upp kroppsprofilen bättre än plastremsorna (med jutet så ser man ut som en stor burrig gräshög, typ ;) )

-

Tungt & varmt som sören

Lär väga bly om man hamnar i ett skyfall

Tar en grym tid att få färdigt dräkten

Lite fel färger (fast till hösten kan det nog bli bra)

Plastremsor:

+

Går betydligt snabbare att få färdigt dräkten

Någerlunda vattenavvisande?

Bättre färger än jutet (orkar inte färga om skiten + att jag hittar ingen lämplig färg)

-

Kommer förmodligen prassla en del (fast jag har egentligen bara tänkt använda dräkten till smygjakt på svartfågel, så det kanske inte spelar så stor roll?l)

Bryter inte upp kroppsprofilen lika bra som jutet

En liten bild förhoppningsvis:

Jute%20Vs%20Plast.JPG

Så... Vad tycker ni att jag ska använda mig av? :)

Publicerat

När jag gjorde lumpen så använde Spaningssoldaterna remsor av grå säckväv, när suiten var fördigknuten så rulla de den i jord, lera och gräs för att den skulle smälta in bättre med färgerna i naturen. Suiten var så effektiv att jag en gång nästan trampade på en spaningssoldat som låg på marken, helt plötsligt så började marken prata med mig, gissa om jag vart förvånad.

/Marcus

Publicerat

vad tror ni om de som går att köpa direkt från Staterna? De är gjorda av jute - men passar färgerna för vårt skandinaviska färgtema?

http://www.ghilliesuits.com/

De är ju inte farligt dyra...

BAW

Publicerat

Tack för era svar, även om jag fortfarande inte har fått någon feedback :-*

Hm... Jag har fortfarande inte förstått vad "burlap" är för något? Är det tygremsor eller juteremsor? Eller något annat?

Publicerat

Mats, dela gärna med dig av dina erfarenheter, jag har funderat själv på samma dräkt från just cabelas.

Publicerat

faan, ser grym ut. <synd bara att man skulle bli brutalt utskattad om man hade en sån :)

Publicerat

Christian 

Jag tror du ska kombinerar med båda delar

Blir mindre mönster samanhängande då

Publicerat

mitt förslag är att dela jute tycket i delar och färga alternativt måla och sen pilla fast det...lycka till

Publicerat
Tack för era svar, även om jag fortfarande inte har fått någon feedback :-*

Hm... Jag har fortfarande inte förstått vad "burlap" är för något? Är det tygremsor eller juteremsor? Eller något annat?

Burlap, små rutor med juteremsor som man syr fast på dräkten.

Egna ideér om din blivande dress, gör den i jute annars kan du lika gärna köpa en sådan lövdräkt från swedteam som jag har, och den prasslar dessutom inte, har själv provat att göra poncholiknande saker av camonär, men blir värdelöst då det prasslar på tok för mycket.

Färgning av jute borde göras med vanlig tygfärg.

Publicerat

Det effektivaste cammot är jute som är smutsigt, det tar sin tid att repa trådar, klippa och sy, men det är värt det i slutändan.

• 2 months later...
Publicerat

Vantar med jutetrådar är inte fel.

Som bas använde jag försvarets tumvantar med pekfingerhål.

post-0-1128352144_thumb.jpg

Publicerat

Infästningen gjordes med sambons virknål  ;D

post-0-1128352223_thumb.jpg

Publicerat

Diver... ser verkligen FINFINT ut :D

• 1 month later...