Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mask i rådjur

Featured Replies

Publicerat

Vet inte om tråden hör hemma här men...

En i jaktlaget sköt en liten bock i dag, vi tyckte den var liten, svårt att säga om det var ett kid eller en mycket liten bock. Den var både liten till växten och tunn i kroppen.

När han sen tog ur djuret så ringlade det runt små maskar inne i bukhålan. Dessa maskar var vita ca 0,5mm tjocka och 3-4cm långa.

Är det någon som vet vad det kan vara och om det är smittsamt för andra djur osv.?

Jag hade ingen kamera med mig så jag har inga bilder på småkrypen.

Mvh

Micke

Publicerat

Skicka ett PM till MrMauser. Han var väl utbildad viltundersökare eller liknande?

Publicerat

Hej där!

Lite kort, alla våra frilevande djur förutom renar (mkt sällsynt) är värddjur för en rad olika parasiter.

Dom allra flesta är helt ofarliga för oss människor förutom att man tycker det ser äkligt ut och blotta tanken avskräcker när man nämner spolmask, hakmask, piskmask, bandmask, leverflundra osv osv  :-

Parasiten kommer in i kroppen, vandrar, går i vilostadie, lägger ägg/larver, vandrar, hamnar i skiten  ;D och kommer ut...kort version!

Om man hittar någon form av mask är det helt ofarligt, värddjuret far inte illa av parasiten om inte angreppet är våldsamt!

Titta på djurets allmäntillstånd först, avmagrat, röda slemmhinnor, svullna lymfor etc....där hittar du felet och en orsak till att inte

ta hand om djuret som föda!

Ditt fall Flatcoat, ät och var glad och det rör sig säkert bara om någon lyten mask  ;D

PS Hakmask suger blod och kan leda till järnbrist men det vet jag inte om det påverkar vikten DS

Bon Apetit

Sorry, Mr Mauser, fyll gärna i om jag missat något  ???

Publicerat

Jag har inget ytterligare att tillföra.

Men visst är det även så att man "äter" med ögat och vissa parasiter kan få köttet att se väldigt oaptitligt ut,tex underhudsparasiten på kronhjort :-X

Rent etiskt tycker jag inte man ska ha dåligt samvete om en slaktkropp kasseras pga parasitangrepp även om det är helt ofarligt för oss.

/Micke

Publicerat
  • Författare

Tack för svaren.

Det jag menade med att djuret var liten och tunn var att det var avmagrat. Det hade inget extra hull någonstans på kroppen. Vi tänkte inte på att kolla på slemhinnorna, vi konstaterade bara att tänderna var inkastade i käften från 200m.

Detta djur fick bli föda till de andra fyrbenta djuren i skogen. Som sagt det såg inte så aptitligt ut :(

// Micke

• 4 years later...
Publicerat

Väcker tråden då jag själv fann parasiten igår. Masken heter Setaria tundra och lever på bukhinnan inne i bukhålan hos hjortdjur, smitta sker via ägg i blodet och myggor fungerar som mellanvärd. Angreppet kan leda till minskat fettlager efter värddjurets ryggparti, vilket råbocken också uppvisade i detta fall. Otrevligt fynd men enligt finska livsmedelssäkerhetsverket Evira är köttet från värddjur klanderfritt, både i fråga om hygien och smak. Enligt Evira har denna parasitmask m.fl. under det senaste decenniet blivit allt vanligare och epidemier har förekommit, framförallt hos ren (i motsats till Hylsans inlägg här ovan). Bifogar bild från annan källa.

img0016.jpg

Publicerat

.

• 2 years later...
Publicerat

Tjena. Sköt en mindre bock igår och i blodet från bukhålsn va en röd mask på ca 5 cm men jäkligt tunn. Fara för att ta till vara på köttet?

Publicerat

.

Publicerat

Med 99,9% sannolikhet nej :-)

Tusen tack!