Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

zoli drilling?

Featured Replies

Publicerat

Funderar på att köpa en zoli drilling såg annons från torsbo handel nu undrar jag om någon kan beratta lite om hur  denna bössa är ! 

Publicerat

Har bara haft en Zoli kombi men det var en trevlig bössa. Inga problem med den under de år jag hade den.

Publicerat

Jag har precis sålt min och jag var mycket nöjd med den, min var en 12/12 7x65R som jag montera två kikare på en S&B 1,5x6x42 och ett aimpoint med mak vrid den svek mig alldrig.

Jag vet att många idiot förklarar den bössan men som sakt den funka.

Jag fick ett av många ryck och köpte en Blaser drilling som oxo är älskad eller hatad men eftersom jag själv betalar så skiter jag i det bara jag själv är nöjd.

Publicerat

Fungerar säkert men är den mest osmidiga och obalanserade drillingen på marknaden. Man får vad man betalar för.

Hade hellre för de pengarna letat på en beg Sauer eller Merkel.

Publicerat
  • Författare

Kan man få tipps på vilken modell av sauer eller merkel som man ska hålla utkik efter?

Publicerat

Hej,

Har själv en vänster modell av Sauer&Sohn 3000 i 12/12-7x57R. Denna är jag riktigt nöjd med. Tror att en sådan skall gå att finna i klass 1 runt 15-18000 och då ofta med hakmontage. Merkel har flera modeller varav 32an och 96an är vanligast tror jag. Priserna på dessa ligger i härad av Sauern.

MVH

Publicerat

Pipsetet är mycket väl tilltaget och därmed tungt men jag gillar personligen Zolis stockning. Säkringen på den jag testade var tämligen ljudlig och kanske inte helt optimal vad det gäller pipväljare eftersom den dessutom saknar automatiskt kulsikte (vilket även Sauer 3000 tillverkade efter 1976 och Merkel 96K mfl. gör idag av kostnadsskäl). Zolis drilling är säkerligen ingen dålig bössa, dock är den som sagt TUNG..Själv har jag en en gammal JP Sauer & Sohn kurzdrilling från -58 med hagelpipor i kaliber 16 (kulpipa 7X65R). Otroligt lätt och smidig bössa. Den har dock Greener-säkring precis som efterföljande 3000-modellen som det tar ett tag att vänja sig vid. På den har jag en hakmonterad gammal Hensoldt Diavari 1,5-6X42 som jag nyligen låtit serva för säkerhets skull (runt 40+ år på nacken). När kassan är god skall jag köpa ett Docter Sight II och låta smeden få slipa in det i ett fäste för den bakre hakmontageklacken. Tanken är då att ha kikarsiktet inskjutet för helmantel till skogsfågel och räv och rödpunkten med halvmantel för drevjakt på klövvilt.

Publicerat
  • Författare

Mmm jag har gått och värkt i flera år efter en drilling men inte kunnat bestämma mig riktigt, ska till vapenhandlarn och titta på en zoli till helgen.Hadde nästan bestämt mig för en sådan men efter svaren jag fick blev jag satt i grublerier igen.

Tar gärna imot fler tipps!

(kanske någon som har nån till salu här på forumet)

Publicerat

Antonio Zoli har klivit upp i kvalite ordentligt de senaste åren,köpa nytt idag är mycket vapen för pengarna.

Deras sportskyttehagelbössa Mod Kronos har fått mycket höga betyg i säväl kvalitet som handhavande.

Deras drilling är visserligen lite tung(liksom merkel 96) men väldigt välgjord och i många fall ett bättre köp än en tysk drilling som har 30-40-50 år på nacken.

Det börjar bli svårt att hitta äldre välskötta tyska drillingar,dessutom bör man veta vad man ska titta på för att inte köpa sig problem.

Har fler ggr själv funderat på en Zolidrilling,senast föll det på ekonomin så det blev en Tikka 412 kombi istället.

Nästa gång kanske.

http://www.zoli.it/index2.php?pagina=1cann...ing/fucile.html

/Micke

Publicerat
Deras drilling är visserligen lite tung(liksom merkel 96) men väldigt välgjord och i många fall ett bättre köp än en tysk drilling som har 30-40-50 år på nacken.

http://www.zoli.it/index2.php?pagina=1cann...ing/fucile.html

/Micke

På vilket sätt är det ett bättre köp?

Publicerat

ska ni köpa kika in på www.e-gun.de och sedan klicka in på drillingar så fattar ni vilket över pris sverige har på bössor specilet snåla drillingar utan hakmontage,,runt 9000tusen för en s&s med hak :-

har själv en billigare merkel 32a med hak och vänster den gav jag 10 för och tycker det var lagom,inte billigt inte dyrt,bra bruks bössa men rätt säker på i dag skulle jag hitta en lyxmodell för runt 12 lökar i tyskland om man kika lite,,obs jag jagar bara småvilt så därav kalibern oxå och priset ::)

Publicerat
På vilket sätt är det ett bättre köp?

Att köpa begagnade vapen som har upp mot 50års användning på nacken kräver sin man i avseende att hitta fel, skador och slitage.

Sprickor i kolvhals och mot baskylen är väldigt vanliga på äldre drillingar och kan snabbt göra "fyndet" mindre prisvärt.

/Micke