Publicerat November 24, 200718 yr Tja,man får nästan hjärnbryt!!!åkte till en järnhandlare idag å skulle titta lite på vapen för att jag vet att han har ett litet sortiment begagnade vapen å där hittade jag ett vapen som jag blev väldigt sugen på!kalibern var den som jag har sagt att den aldrig kommer in i mitt böss skåp. (308w) en lätt begagnad remington,tror dom kallas SEVEN,kort låda,kort pipa, lätt, å en lackad kolv i mycke bra skick,med klackar monterade.prislappen var satt på 4000kr men om ett aktuellt köp blir till så tänkte jag försöka sänka det till 3500.sedan montera ett leupold 2-7x33 på den sen.....verkar det vara ett bra köp???.har en 6,5x55 redan....men ska skjuta in 6,5an med en småviltsladdning till våren. 308an är (om) tänkt att kompleteras med en 358nm sedan....
Publicerat November 24, 200718 yr Remington Seven är ju en helskön bössa och en kanonbössa att bygga om till lätta och smidiga drevjaktsvapen eller hundförarbössor. Pipa om till 338-08 eller 358 win så är det en bra början.
Publicerat November 25, 200718 yr Hej, jag har jagat med 308 win i bra många år och som den utomordentligt kunniga Finn Aagaard en gång uttryckte det "308 win is enough gun for 95% of the worlds game animals, 95% of the time" , givetvis skriver jag under på dessa kloka ord. Visst finns det situationer även vid svensk jakt där man kan önska sig "mer" bössa än vad en 308 win är men praktiskt duger den till allt svenskt vilt. Om du dessutom har planer på att skaffa dig en 358 Norma mag så skulle jag beroende på hur din jaktliga situation ser ut snarast se 358 Norma som ett utmärkt komplement till 308 win istället för tvärt om. Vad har du tänkt dig att 308:an skall användas till? //Henrik
Publicerat November 26, 200718 yr älg i första hand,på våra mindre pass...358an är tänkt å följa med när även björn är tillåtet.och även på bjudningsjakt på vildsvin.
Publicerat November 26, 200718 yr Hej, Björn har jag inge erfarenhet av så den lämnar jag därhän. Däremot har jag skjutit en del både älg och vildsvin med 308 win utan några som helst problem, visst blir det tydligare skottecken med en grövre bössa som t ex 358 norma (eller 9.3x62 och 375 H&H som jag använt) men i slutändan blir resultatet detsamma. MVH Henrik